Senarai kandungan

  • Pengenalan
  • Piala Dunia setakat ini.. Perkara yang mungkin anda terlepas pandang
  • Benzema tercicir
  • Pilihan unik Argentina
  • Messi dan Ronaldo menggemparkan internet
  • Lilitan lengan “One Love” diharamkan

Piala Dunia telah pun bermula dan pesta bola sepak itu membawa begitu banyak aktiviti, informasi dan edaran. Segala liputan mengenainya amat luas tetapi kami di sini ingin menunjukkan anda beberapa perkara yang mungkin anda terlepas pandang menjelang Piala Dunia ini.

Karim Benzema tercicir dari skuad Piala Dunia untuk kali ketiga berturut-turut

Bintang Perancis, Karim Benzema bakal tercicir dari aksi ketiganya di Piala Dunia FIFA kerana tidak dapat pulih daripada kecederaan yang dialaminya pada sesi latihan penuh pertamanya bersama skuad negara. Keputusan ujian perubatan atas kecederaan itu menunjukkan bahawa pemenang Ballon d’Or itu tidak akan membuat penampilan secara keseluruhan pada kejohanan itu akibat masalah pada bahagian pahanya.

“Dalam hidup saya, saya tidak pernah berputus asa… tetapi malam ini saya perlu mempertimbangkan kepentingan pasukan saya, oleh itu saya putuskan untuk meninggalkan tempat saya kepada seseorang yang mampu membantu kumpulan kami untuk berjaya melalui Piala Dunia ini dengan baik. Terima kasih atas semua mesej sokongan anda”. Ini adalah kenyataan yang dibuat Benzema bagi mengesahkan bahawa dia tidak akan membuat penampilan di Piala Dunia kali ini.

Hakikat kecederaannya menjadi lebih perit kerana pasukan Perancis telahpun kehilangan pemain tengah utama, Paul Pogba dan N’Golo Kante akibat kecederaan serta penyerang RB Leipzig Christopher Nkunku. Didier Deschamps juga telah mengesahkan bahawa pemain yang akan mengganti Benzema tidak akan dipilih.

“Ia adalah tamparan besar, sudah tentu,” Deschamps memberitahu TF1. “Karim telah melakukan segala-galanya. Ia berlaku semasa sesi latihan dan hampir tidak disedari. Malangnya, pemeriksaan yang dilakukan mengesahkan luka yang dialami terlalu besar untuk kekangan masa yang kita hadapi. Tambahan pula, perkara-perkara ini boleh berlaku dalam sesi latihan dan ia sememangnya bukan pada masa yang sesuai.

“Ia bukan kecederaan berulang. Ia tidak membuat anda tersenyum. Kami sudah kehilangan Christopher dan semua yang terlibat amat sedih tentang perkara itu. Sekarang Karim, tetapi kami mempunyai matlamat dan seluruh skuad sedar cabaran yang akan datang pada hari Selasa. Kumpulan ini terdiri daripada pemain yang berkualiti dan saya mempunyai keyakinan terhadap mereka.”

Argentina memilih tinggal di dewan pelajar daripada di hotel lima bintang

Argentina telah memutuskan bahawa daripada tinggal di hotel lima bintang seperti pasukan Piala Dunia yang lain, mereka akan menjadikan dewan pelajar Universiti Qatar sebagai pangkalan operasi mereka. Keputusan ini dibuat oleh pegawai bola sepak Argentina kerana saiz kampus itu membolehkan mereka mendirikan ruangan barbeku bagi memasak makanan tradisional yang dipanggil Asados.

Asado biasanya terdiri daripada daging lembu, babi, ayam, chorizo, dan morcilla yang akan dipanggang atas api terbuka.

Kawasan di mana Asados akan dibuat telah dibina dan seorang chef Asado yang khas juga akan mengiringi pasukan kebangsaan itu untuk menyediakan hidangan tradisional itu dengan cara yang terbaik. Daging lembu yang akan digunakan untuk membuat Asados ini juga telah diterbangkan dari Argentina. Daging lembu dari sana dianggap sebagai salah satu daging yang terbaik di dunia.

Universiti Qatar ditubuhkan pada tahun 1973 dan merupakan salah satu institusi terbaik di rantau ini dengan kemudahan infrastruktur yang hebat bagi menyokong kenyataan itu. Kampus ini mempunyai 90 bilik dengan kolam renang bersaiz Olimpik dan stadium bola sepak dengan kapasiti tempat duduk 10,000.

Iklan Louis Vuitton menggemparkan internet dengan penampilan Ronaldo dan Messi bermain catur

Louis Vitton menghasilkan iklan terbesar dalam bola sepak sebelum Piala Dunia, ia menampilkan dua pemain terhebat sepanjang zaman iaitu Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Kedua-dua pemain itu kelihatan terlibat dalam permainan catur yang menarik antara satu sama lain di atas beg pakaian Louis Vitton.

“Victory is a State of Mind,” ditulis oleh Louis Vuitton dalam kapsyen foto tersebut. “Selain tradisi lama menghasilkan bekas simpanan bagi piala-piala sukan yang paling didambakan di dunia, kali ini Maison ingin meraihkan dua pemain bola sepak paling berbakat zaman ini. ”

Sebenarnya, gambaran kedudukan kepingan di papan catur itu bukanlah perkara biasa tetapi ia adalah gambaran yang mirip dengan perlawanan catur terkenal pada tahun 2017 antara Magnus Carlsen dan Hikaru Nakamura yang berakhir dengan keputusan seri.

Lilitan lengan “One Love” diharamkan

Kapten pasukan England, Wales, Belgium, Switzerland, Jerman dan Denmark sepatutnya memakai lilitan lengan kapten “One Love” untuk menunjukkan bantahan mereka terhadap polisi Qatar yang menentang ideologi hubungan seks sejenis tetapi mereka telah memutuskan untuk menarik balik keputusan itu. Ini kerana FIFA telah memberi amaran kepada negara-negara UEFA tersebut bahawa jika mereka meneruskan keputusan ini, kapten pasukan mereka akan ditunjukkan kad kuning. FIFA juga mengumumkan bahawa mereka akan memperkenalkan lilitan lengan mereka sendiri, yang akan mengetengahkan beberapa isu utama.

FA Belanda, yang merupakan pemimpin inisiatif itu, adalah yang federasi pertama mengeluarkan kenyataan bagi mengesahkan keputusan mereka untuk berhenti memakai lilitan lengan tersebut.

Kenyataan penuh FA Belanda

“KNVB dan pemain-pemain pasukan kebangsaan Belanda ingin menyebarkan mesej positif dengan “One Love”, bagi mengetengahkan isu itu serta terhadap semua bentuk diskriminasi. Kami mahu melakukannya di Piala Dunia bersama-sama England, Wales, Belgium, Switzerland, Jerman dan Denmark.

“Kumpulan kerja UEFA, di mana KNVB adalah sebahagian dari ahlinya, meminta FIFA pada 19 September untuk menerima lilitan lengan kapten “One Love”. Hari ini, beberapa jam sebelum perlawanan pertama, FIFA telah menjelaskan (secara rasmi) kepada kami bahawa kapten pasukan akan dilayangkan kad kuning jika beliau memakai lilitan lengan kapten “One Love”. Kami amat menyesal yang kami tidak dapat mencapai kata sepakat yang munasabah bersama.

“Kami menyokong mesej One Love dan akan terus menyebarkannya, tetapi keutamaan nombor satu kami di Piala Dunia adalah untuk memenangi perlawanan. Semestinya anda tidak mahu kapten pasukan memulakan perlawanan dengan kad kuning. Itulah sebabnya dengan hati yang berat kami sebagai kumpulan kerja UEFA, KNVB dan sebagai satu pasukan terpaksa memutuskan untuk melepaskan hasrat itu.

“Seperti sebelum ini, KNVB mungkin perlu membayar denda jika memakai lilitan lengan kapten “One Love”, tetapi FIFA kini mahu menghukum kami di atas padang, situasi yang tidak pernah dilihat. Ini bertentangan dengan semangat sukan yang menghubungkan berjuta-juta orang dari seluruh dunia. Bersama-sama dengan negara-negara lain yang terlibat, kami akan menilai semula hubungan kami dengan FIFA secara mendalam dalam tempoh masa akan datang.”

Kumpulan kerja UEFA juga telah mengeluarkan kenyataan yang menyatakan kekecewaan mereka terhadap FIFA:

“FIFA amat jelas dan ia akan mengenakan sekatan sukan jika kapten pasukan kami memakai lilitan lengan di atas padang. Sebagai persekutuan kebangsaan, kita tidak mampu meletakkan pemain kita dalam kedudukan di mana mereka boleh menerima sekatan sukan seperti dilayangkan kad, jadi kami telah meminta kapten pasukan kami supaya melupakan hasrat memakai lilitan lengan tersebut dalam apa jua perlawanan Piala Dunia FIFA.

“Kami bersedia untuk membayar denda yang biasanya diaplikasikan pada pelanggaran peraturan kit dan mempunyai komitmen yang kuat untuk memakai lilitan lengan. Bagaimanapun, kita tidak boleh meletakkan pemain kita dalam situasi di mana mereka mungkin dilayangkan kad atau berkemungkinan dipaksa meninggalkan padang permainan.

“Kami sangat kecewa dengan keputusan FIFA yang kami percaya tidak pernah berlaku sebelum ini – kami menulis kepada FIFA pada bulan September bagi memaklumkan mereka mengenai hasrat kami untuk memakai lilitan lengan “One Love” bagi menyokong kenyataan tentang perkara ini secara aktif ke dalam bola sepak, tetapi tidak menerima sebarang respons. Pemain dan jurulatih kami kecewa – mereka adalah penyokong kuat keterangkuman dan akan menunjukkan sokongan dengan cara lain.”

Share.
Leave A Reply