Meskipun kekecewaan dijangkakan dalam kejohanan besar seperti ini, tetapi Arab Saudi pula melangkaui batas itu dengan merampas kemenangan daripada ufuk kekalahan menentang pasukan Argentina yang kelihatan amat yakin beraksi di pentas terbesar bola sepak iaitu Piala Dunia FIFA.

Walaupun empat gol dijaringkan pada separuh masa pertama, namun tiga daripadanya dibatalkan untuk kesalahan ofsaid yang disumbangkan oleh kepakaran skuad Arab Saudi memegang dan melaksanakan garisan pertahanan yang tinggi. Argentina optimis bahawa perlawanan ini mudah dimenangi dan memulakan separuh masa kedua dengan keyakinan yang dipamerkan pada babak yang pertama.

Mereka, bagaimanapun, bertemu pasukan Arab Saudi yang berbeza pada separuh masa kedua.

Pasukan yang dikendalikan oleh Herve Renard, pengurus pertama yang memenangi Piala Negara-Negara Afrika dengan dua negara yang berbeza, dan kini dengan Green Falcons dari Empayar Arab Saudi telah menghasilkan persembahan yang berinspirasi untuk mengekang asakan Argentina. Kemudian pada bahagian serangan pula, mereka menghasilkan dua detik ajaib dan berjaya membolosi gawang penjaga gol Argentina, Emiliano Martinez.

Arab Saudi menghasilkan suatu persembahan yang padu dan tentunya layak memperolehi keputusan yang baik.

Pembuka tirai Kumpulan C telah melangkaui jangkaan dan menunaikan janji dengan menganugerahkan penonton kekecewaan pertama kejohanan, dan salah satu kekecewaan terbesar dalam sejarah Piala Dunia. Keputusan ini tentunya memberi makna baru dari segi kesannya terhadap kejohanan ini.

Semangat baharu di kalangan pasukan “underdog”

Realiti ini tidak boleh dinafikan dan tentunya perlu ditekankan.

Ramai yang patut sedar bahawa pasukan Argentina memasuki kejohanan ini selepas merekodkan 36 perlawanan tanpa kalah, dengan kemenangan terakhir mereka datang hanya beberapa hari sebelum perlawanan pertama bermula.

Kemenangan terkakhir itu datang menentang Emiriah Arab Bersatu, jiran Arab Saudi, dan ia pasti telah menusuk rasa takut terhadap pengikut Arab Saudi. Walau bagaimanapun, mereka berpegang teguh kepada corak taktikal mereka seperti yang dirancang oleh Herve Renard, seorang individu yang terkenal dengan kehebatannya dalam kejohanan seperti ini.

Dalam menempuh asakan Argentina dan bertahan untuk memungut suatu kemenangan terkenal dalam sejarah bukan sahaja memberi mereka semangat untuk baki perlawanan dalam kumpulan C, ia juga akan mendorong pasukan “underdog” yang lain dari Asia untuk bangkit dan mencabar pasukan-pasukan ‘elit’ seperti Argentina.

Perubahan dinamik dalam Kumpulan C

Menjelang kejohanan ini Argentina dilabelkan sebagai pesaing utama untuk meraih gelaran juara dunia bersama Brazil dan juara bertahan Perancis. Ini juga bermakna mereka dijangka dengan mudahnya mencatat tiga kemenangan berturut-turut dalam Kumpulan C.

Kemenangan Arab Saudi telah mengubah landskap kumpulan C kerana kini Poland dan Mexico tidak sabar untuk menambah kekecewaan dan sekaligus menyingkirkan Argentina daripada saingan Piala Dunia.

Arab Saudi kini telah memposisikan diri mereka sebagai pasukan penentu kedudukan dalam kumpulan C, oleh itu Mexico dan Poland akan menaruh harapan besar untuk memungut kemenangan apabila menentang Green Falcons.

Sejarah 2010 berulang sekali lagi?

Walau ia kelihatan aksi Argentina agak goyah tetapi peminat mereka masih menyokong La Albiceleste kerana tonggak utama pasukan, Lionel Messi dan percaya harapan untuk mencapai kegemilangan belum buntu lagi.

Keadaan yang sama berlaku pada tahun 2010

Juara Piala Dunia 2010, Sepanyol, ditewaskan oleh Switzerland dalam perlawanan pembukaan, hasil daripada gol Gelson Fernandez pada minit ke-52. Mereka kemudian kembali mengatur rentak yang konsisten dengan memungut dua kemenangan serta menjuarai kumpulan mereka. Sepanyol kemudiannya mara ke perlawanan akhir Piala Dunia – yang dikatakan perlawanan akhir terbaik dalam sejarah baru-baru ini.

Jika sejarah berulang, ini bermakna Messi dan rakan sepasukannya mampu menobatkan kemenangan Copa America 2020 mereka dengan Piala Dunia. Senario ini suatu petanda kepada setiap pengurus Piala Dunia dan mereka harus pastikan pasukan kendalian mereka, tidak leka.

Share.
Leave A Reply