Adakah Arsenal Kini Saingan Paling Penting Manchester City?

 

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Manchester City telah muncul sebagai salah satu pasukan paling dominan dalam bola sepak Inggeris, kerap bersaing untuk gelaran domestik dan Eropah. Dua kelab, Liverpool dan Arsenal, semakin dilihat sebagai pesaing utama mereka, tetapi pasukan manakah yang menjadi saingan terbesar Manchester City sekarang?

 

Untuk memahami dinamik ini sepenuhnya, adalah penting untuk menilai kepentingan sejarah, sifat pertemuan mereka baru-baru ini, dan perspektif pemain dan jurulatih sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Konteks Sejarah: City lwn Liverpool

Persaingan antara Manchester City dan Liverpool telah berkembang menjadi antara yang paling sengit dalam bola sepak Inggeris, terutamanya sejak 2017. Saingan City dan Liverpool dicirikan oleh perlumbaan kejuaraan yang sengit dan pertempuran langsung untuk ketuanan. Ia benar-benar bertambah hebat di bawah pengurusan Pep Guardiola dan Jürgen Klopp, dua pemain bola sepak terbaik era itu.

 

Liverpool secara konsisten menjadi pasukan yang mencabar penguasaan City sejak sedekad lalu. Musim 2018/19 dan 2021/22 menyerlah khususnya. Pada 2018/19, kedua-dua pasukan dipisahkan dengan hanya satu mata di puncak Liga Perdana, dengan City menamatkan dengan 98 mata dan Liverpool dengan 97. Perlumbaan untuk merebut gelaran musim itu turun kepada salah satu margin terdekat dalam sejarah liga, menunjukkan betapa setara kedua-dua pasukan ini.

 

 

Selain itu, kedua-dua pasukan telah menikmati kejayaan yang ketara di Eropah. Liverpool memenangi Liga Juara-Juara paling baru pada 2019, manakala City merangkul kejuaraan Eropah pertama mereka pada 2023, mengukuhkan status mereka sebagai salah satu kelab elit Eropah. Pertempuran ini dalam kedua-dua pertandingan domestik dan Eropah telah mencetuskan saingan yang bukan sahaja mengenai bola sepak domestik, tetapi mengenai bersaing untuk gelaran kelab terbaik di Eropah.

 

Apa yang membezakan Liverpool dengan Arsenal, seperti yang ditunjukkan oleh pemain tengah City, Bernardo Silva selepas seri 2-2 dengan Arsenal bulan lepas, ialah rekod Liverpool memenangi trofi utama.

 

“Liverpool telah memenangi Liga Perdana. Arsenal tidak. Liverpool telah memenangi Liga Juara-Juara. Arsenal tidak memenanginya,” kata Silva sambil menunjukkan perbezaan yang ketara antara pertarungan City dengan kelab-kelab ini. Implikasinya jelas: Liverpool secara konsisten menjadi saingan yang hebat dalam semua bidang.

Kebangkitan Arsenal sebagai Pencabar

Walaupun persaingan Liverpool dengan City berakar umbi dalam sejarah baru-baru ini, cabaran Arsenal terhadap City telah berkembang dalam dua musim terakhir. Di bawah pengurus Mikel Arteta, bekas pembantu Guardiola, Arsenal telah berubah menjadi pencabar kejuaraan yang serius. Musim 2022/23 menyaksikan Arsenal menolak City untuk sebahagian besar kempen sebelum goyah lewat, akhirnya memberikan City gelaran.

 

Persaingan antara City dan Arsenal telah dicetuskan oleh gabungan pertempuran taktikal dan sejarah yang dikongsi antara pengurus kelab. Perpindahan Gabriel Jesus dan Oleksandr Zinchenko dari City ke Arsenal pada 2022 menambah semangat, dengan kedua-dua pemain memainkan peranan penting dalam kebangkitan semula Arsenal. Daya saing Arsenal yang semakin meningkat telah menyebabkan beberapa orang menganggap mereka sebagai saingan domestik terdekat City pada masa ini.

 

Walau bagaimanapun, persaingan yang semakin meningkat ini telah ditandai dengan jenis ketegangan yang berbeza. Pemain City seperti Manuel Akanji telah menuduh Arsenal menggunakan taktik “seni gelap” untuk mengganggu rentak City semasa perlawanan, merujuk pendekatan Arsenal ketika seri 2-2 mereka bulan lepas.

 

 

“Anda boleh menyebutnya pandai atau kotor,” kata Akanji, merujuk kepada taktik fizikal dan pertahanan Arsenal, sering dilihat sebagai bola sepak negatif yang bertujuan untuk mengecewakan permainan City yang mengalir bebas. Ini menunjukkan perbezaan yang ketara dengan bola sepak terbuka dan menyerang yang menjadi ciri perlawanan City menentang Liverpool.

Kisah Dua Seteru

Akhirnya, kedua-dua Arsenal dan Liverpool mewakili cabaran penting kepada City, tetapi sifat saingan ini berbeza.

 

Liverpool, dengan sejarah yang kaya dan kejayaan baru-baru ini, dilihat sebagai saingan yang lebih berjaya. Perlumbaan gelaran antara City dan Liverpool adalah antara yang paling sengit dalam sejarah Liga Perdana, dan pertembungan mereka sering menjadi tontonan bola sepak menyerang.

 

Dinamik ini telah dibentuk oleh kedua-dua kelab secara konsisten mencabar hadiah terbesar, baik di dalam negara mahupun di Eropah. Persaingan dibina atas sikap saling menghormati antara Klopp dan Guardiola, serta kualiti pasukan mereka, yang sering menghasilkan perlawanan yang menentukan dalam perebutan kejuaraan.

 

 

Arsenal, sebaliknya, adalah saingan yang lebih baru kepada City. Kebangkitan mereka di bawah Arteta, digabungkan dengan strategi perpindahan mereka yang agresif, telah menjadikan mereka pesaing yang hebat dalam beberapa musim kebelakangan ini. Bagaimanapun, seperti yang ditunjukkan oleh Bernardo Silva, kekurangan trofi Arsenal berbanding Liverpool menjejaskan dakwaan mereka sebagai saingan terbesar City. Pertemuan baru-baru ini antara City dan Arsenal telah dicemari dengan tuduhan bola sepak negatif, dengan pemain City menyatakan kekecewaan terhadap taktik Arsenal.

Keputusan: Liverpool Masih Saingan Lebih Besar

Setakat ini, kami merasakan Liverpool kekal sebagai saingan terbesar Manchester City. Sejarah, intensiti, dan kualiti pertemuan mereka, terutamanya dalam perlumbaan kejuaraan, menjadikan Liverpool musuh yang lebih ketara. Perlumbaan gelaran yang rapat, pertempuran di Eropah, dan bola sepak menyerang yang menentukan perlawanan mereka memberikan saingan ini kelebihan.

 

Arsenal, walaupun semakin kompetitif, tidak mempunyai sejarah kejayaan yang dimiliki Liverpool. Walaupun saingan mereka dengan City telah meningkat dalam intensiti dan kepentingan, terutamanya dengan Arsenal kini kerap bersaing untuk kejuaraan Liga Perdana, mereka masih belum mencapai tahap yang telah dicapai oleh City dan Liverpool dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

 

Seperti yang dicadangkan oleh komen Manuel Akanji dan Bernardo Silva, Arsenal mungkin mengecewakan City dengan taktik mereka, tetapi Liverpool secara konsisten menolak City ke had mereka secara langsung, pertempuran terbuka untuk ketuanan. Gabungan kejayaan trofi dan bola sepak yang mendebarkan secara konsisten menjadikan Liverpool mendahului Arsenal sebagai saingan yang lebih besar kepada City, buat masa ini.

Share.
Leave A Reply