Laporan Young Boys lwn Aston Villa

Penjaring : Tielemans 27′, Ramsey 38′, Onana 86′

Aston Villa Mulakan Kempen Liga Juara-Juara UEFA dengan Kemenangan Dominan 3-0 Menentang BSC Young Boys

Aston Villa , bekas Juara Eropah, membuat permulaan yang mengagumkan untuk Liga Juara-Juara UEFA (UCL) 36 pasukan yang baru diformatkan dengan kemenangan meyakinkan 3-0 ke atas BSC Young Boys di Stadion Wankdorf.

Budak Muda Mula Kuat tetapi Vila Menyerang Dahulu

Dalam pertemuan head-to-head pertama mereka, juara bertahan Liga Super Switzerland , Young Boys tampil secara agresif. Dalam 12 minit pembukaan, mereka menguji pertahanan Villa dengan Emiliano Martínez melakukan penyelamatan penting untuk menafikan sepakan percuma Filip Ugrinic dan percubaan jarak dekat Ebrima Colley. Colley hampir menjumpai jaring sekali lagi sejurus selepas itu dengan pukulan celup sengit yang tersasar daripada sasaran.

Walaupun mendapat tekanan awal daripada Young Boys, Aston Villa mendahului pada minit ke-27. Set bola mati yang dilaksanakan dengan baik dari buku permainan Villa, didalangi oleh jurulatih set bola mata Austin Macphee, menyaksikan Youri Tielemans membimbing hantaran John McGinn ke sudut jauh, memberikan Villa gol pertama mereka di UCL.

Tidak lama selepas itu, Ollie Watkins mempunyai peluang untuk menggandakan kedudukan tetapi merembat percubaannya tepat di atas tiang.

Vila Memperluaskan Pendahuluan Di Tengah-tengah Kontroversi

Jacob Ramsey tidak lama kemudian menjadikan kedudukan 2-0, walaupun bukan tanpa kontroversi. Selepas menembak terus ke arah David von Ballmoos, Ramsey secara kebetulan mendapati dirinya berada di dalam senarai markah. Hantaran belakang Mohamed Ali Camara kepada penjaga golnya mengakibatkan kekasaran terhadap Watkins, dan Ramsey memanfaatkannya dengan menjaringkan gol ke gawang kosong.

Villa hampir melebarkan kedudukan lima minit kemudian apabila Watkins merembat separuh voli ke dalam jaring. Bagaimanapun, VAR campur tangan, tidak membenarkan gol kerana bola baling yang kelihatan keras.

Vila Menguasai Separuh Masa Kedua

Aston Villa kekal mengawal selepas bermula semula, terus mengancam gawang Young Boys. Youri Tielemans memaksa satu lagi penyelamatan pintar dari Von Ballmoos, dan kapten Young Boys terpaksa membuat satu lagi perhentian penting, melemparkan rembatan Ramsey melepasi palang.

Villa menyangka mereka telah menjaringkan gol sekali lagi ketika berbaki 10 minit apabila pemain gantian Jhon Durán menemui jaring, tetapi sambutannya terputus apabila VAR tidak membenarkan gol itu kerana bola baling oleh Amadou Onana. Di sebalik kemunduran ini, Villa memperoleh gol ketiga apabila Onana melepaskan rembatan hebat ke sudut bawah, menutup kemenangan.

Kesimpulan

Tiga gol dan tiga mata menandakan permulaan yang sempurna untuk Aston Villa dalam penampilan sulung UCL mereka. Pasukan Unai Emery kini menantikan tiga perlawanan Liga Perdana sebelum meneruskan perjalanan Eropah mereka dengan pertemuan yang sangat dinanti-nantikan menentang Bayern Munich—ulangi perlawanan akhir 1982.

Sementara itu, kekalahan ini bermakna Young Boys telah berjaya mengatasi tentangan Inggeris hanya sekali dalam sejarah pertandingan (D1, L5).

Untuk maklumat lanjut tentang keputusan permainan ini, anda juga boleh melawati:

Young Boys lwn Aston Villa | Liga Juara-Juara UEFA 2024/25

Share.
Leave A Reply