Laporan Wolves vs Chelsea

 

Penjaring : Cunha 27′, Larsen 45+6′; Jackson 2′, Palmer 45′, Madueke 49′ 58′ 63′, Felix 80′

Hatrik Separuh Masa Kedua Noni Madueke Mendorong Chelsea Menang 6-2 Ke Atas Wolves

Chelsea memperoleh kemenangan pertama Liga Perdana di bawah pengurus baharu Enzo Maresca dengan kemenangan menakjubkan 6-2 menentang Wolverhampton Wanderers di Molineux.

 

Noni Madueke adalah bintang persembahan, menjaringkan hatrik pada separuh masa kedua untuk membantu The Blues menghalang dua kebangkitan daripada tuan rumah.

Separuh Masa Pertama: Matlamat Awal dan Pertempuran See-Saw

Chelsea tidak membuang masa untuk menjaringkan gol, dengan Nicolas Jackson menanduk masuk pukulan sudut Cole Palmer pada minit kedua untuk memberi pendahuluan awal kepada pasukan pelawat.

 

Wolves hampir bertindak balas serta-merta, dengan Yerson Mosquera menanduk jauh dari jarak dekat sebelum tanda 10 minit.

 

Walaupun ketinggalan awal, Wolves berkembang dalam permainan dan menemui gol penyamaan sejurus sebelum tanda setengah jam. Matheus Cunha, yang melakukan percubaan sebelum ini diketepikan kerana ofsaid, tidak melakukan kesilapan kali ini, melencongkan rembatan melepasi Robert Sánchez selepas diarahkan oleh Rayan Aït-Nouri.

 

Chelsea bergelut untuk menahan Cunha, yang hampir meletakkan Wolves di depan tidak lama kemudian, hanya untuk pesongan Levi Colwill untuk menghantar rembatannya ke palang.

 

Para pelawat memanfaatkan pelarian sempit mereka, ketika Sánchez melancarkan sepakan gol pantas yang menemui Jackson, yang kemudiannya membuat Palmer untuk penyudah yang tersusun ke atas José Sá yang mundur.

 

Walau bagaimanapun, pendahuluan Chelsea tidak lama, kerana pada minit keenam masa tambahan, Jørgen Strand Larsen menjaringkan gol pertamanya untuk Wolves, menanduk pulang daripada hantaran Toti Gomes untuk menghantar pasukan ke tahap rehat pada kedudukan 2-2.

Separuh Masa Kedua: Hatrik Madueke Menguasakan Chelsea untuk Kemenangan

Separuh masa kedua bermula sama seperti babak pertama, dengan Chelsea cepat mendahului. Hanya tiga minit selepas permulaan semula, Noni Madueke menjaringkan gol pertamanya musim ini, mendapat manfaat daripada pesongan dari Aït-Nouri selepas disediakan oleh Palmer.

 

Sembilan minit kemudian, gandingan yang sama bergabung lagi, dengan Madueke kali ini menewaskan Sá dengan jaringan bersih untuk menggandakan kelebihan Chelsea.

 

Wolves dibiarkan terkial-kial apabila Chelsea terus mengasak ke hadapan. Selepas satu jam, kesilapan dalam separuh masa Wolves membolehkan Enzo Fernández dan Jackson bergabung dan mencari Palmer, yang sekali lagi menubuhkan Madueke.

 

Pemain sayap itu tidak membuat kesilapan, melepasi gol untuk melengkapkan hatriknya dalam masa hanya 15 minit dan secara berkesan meletakkan permainan di luar jangkauan Wolves.

Drama Lewat dan Penguasaan Chelsea

Kesengsaraan Wolves bertambah pada peringkat akhir perlawanan. Mario Lemina menyangka dia telah menarik satu gol untuk tuan rumah dengan pukulan gemuruh, hanya untuk gol itu diketepikan kerana ofsaid.

 

Chelsea dengan cepat memanfaatkan penangguhan itu, ketika bekas pemain Wolves Pedro Neto membentuk João Félix, yang melepaskan rembatan ke sudut atas untuk menjadikan kedudukan 6-2.

 

Keputusan itu menandakan kemenangan pertama Chelsea di Molineux dalam tempoh lima tahun dan memberikan dorongan ketara kepada pasukan Maresca selepas keputusan seri yang mengecewakan pada hujung minggu pembukaan.

 

Bagi Wolves, kekalahan itu menyebabkan mereka masih mencari mata pertama musim ini, dengan kekalahan di tempat sendiri yang menyerlahkan cabaran yang mereka hadapi kempen ini.

 

Untuk maklumat lanjut tentang keputusan permainan ini, anda juga boleh melawat:
Wolves lwn Chelsea, 2024/25 | Liga Perdana 

Share.
Leave A Reply