Mengapa Rodri Perlu Memenangi Ballon D’Or

 

Cukup jelas bahawa Rodri, metronom midfield Manchester City dan Sepanyol, adalah salah satu pemain bola sepak yang paling berjaya di planet ini. Kawalan yang dia lakukan ke atas permainan hampir tiada tandingan dalam perlawanan hari ini dan ia menyaksikan dia berada di puncak tumpukan apabila bercakap mengenai kejayaan kelab dan pasukan kebangsaan.

 

Tetapi dalam konteks Ballon D’Or tahun ini, adakah dia mempunyai apa yang diperlukan untuk menuntut hadiah itu? Dan tidak kira sama ada dia memenanginya, adakah keputusan itu layak? Mari analisa bidang dahulu.

Dakwaan Vinicius untuk Kemasyhuran

Pemain sayap Real Madrid itu kini menjadi kegemaran bookie untuk memenangi trofi yang terkenal diedarkan oleh majalah France Football. Vinicius sangat penting dalam kejayaan Real Madrid musim lalu, mencatatkan 33 sumbangan gol dalam 39 perlawanan untuk Los Blancos dalam perjalanan mereka ke La Liga dan Liga Juara-Juara berganda.

 

 

Satu perkara yang boleh ditahan menentangnya ialah tempoh Brazil yang agak singkat di Copa America, di mana mereka disingkirkan oleh Uruguay dalam penentuan sepakan penalti pada peringkat suku akhir.

Hujah Bellingham

Seorang lagi pemain Real Madrid yang melaungkan laungan besar untuk Ballon D’Or berprestij tahun ini ialah pemain Inggeris Jude Bellingham. Pada 2023/24, yang merupakan musim pertamanya untuk kelab Sepanyol itu, dia mencatatkan 36 sumbangan gol dalam semua pertandingan dan memenuhi gembar-gembur berikutan ketibaan £103 juta dari Borussia Dortmund. Persembahannya, seperti dalam kes Vinicius, membuka jalan kepada kejuaraan liga Sepanyol dan Liga Juara-Juara UEFA.

 

Pada EURO 2024, Bellingham, sama seperti rakan sepasukan England yang lain, tidak betul-betul menyalakan dunia, tetapi memberikan satu detik keajaiban, menjaringkan gol penyamaan dalam perlawanan pusingan 16 menentang Slovakia dengan sepakan overhead masa kecederaan. Dia membantu pasukan kebangsaannya mara ke final, di mana mereka tewas menentang Sepanyol kendalian Rodri.

Calon Lain yang Layak

Vinicius dan Bellingham bukan satu-satunya dua halangan yang menghalang Rodri untuk memenangi Ballon D’Or 2024. Rakan sepasukannya di Sepanyol, Dani Carvajal juga mempunyai musim yang cemerlang untuk kelab dan negara, memenangi semua trofi yang dipertandingkannya, kecuali Copa del Rey.

 

Pemain Argentina mungkin akan lebih seronok berada dalam perbualan untuk anugerah itu, dan tahun ini tidak terkecuali. Lautaro Martinez memenangi gelaran di Itali bersama Inter Milan, serta anugerah penjaring terbanyak Serie A, manakala pemegang Ballon D’Or semasa Lionel Messi kemungkinan besar akan terlibat dalam perdebatan sehingga hari dia bersara. Ia juga membantu mereka berdua memenangi Copa America 2024 bersama pasukan kebangsaan mereka.

 

 

Pemain Barcelona Lamine Yamal adalah salah satu cahaya terang di EURO musim panas ini, menjaringkan gol dan membantu untuk pemenang akhirnya Sepanyol, mencipta rekod berkaitan usia dengan hampir setiap langkah di atas padang dan secara amnya sangat menyeronokkan untuk ditonton. Peluangnya untuk memenangi Ballon D’Or tahun ini adalah tipis, sebahagiannya disebabkan oleh kekurangan kejayaan Barcelona, tetapi kita boleh menjangkakan dia akan menjadi pencabar yang serius pada tahun-tahun akan datang.

Kes Rodri

Jadi bagaimana pula dengan degupan jantung bahagian tengah City? Terdapat statistik membuka mata yang telah membuat pusingan di media sosial: Rodri hanya kalah empat perlawanan di mana dia telah bermula sejak awal 2023. Dalam jumlah masa yang sama dia telah memenangi dua kali lebih banyak trofi (lapan) .

 

Dia sangat hampir sempurna semasa 2023/24 untuk Manchester City, kerana dia menyediakan perisai yang berkesan di hadapan pertahanan, tetapi juga mempunyai 23 sumbangan gol dalam semua pertandingan (17 dalam Prem ) , menunjukkan bahawa dia bukan sahaja pemusnah bahagian tengah. .

 

Pemergiannya sangat mengagumkan jika dibandingkan dengan rakan sebayanya di Liga Perdana, dengan 3,633 hantaran berjaya menduduki tempat pertama dalam pertandingan (lebih 400 lebih daripada Lewis Dunk di tempat kedua). Elemen penting lain dalam permainannya, memulihkan penguasaan bola, menyaksikan dia menduduki tempat kedua dalam divisyen, dengan 235 kali dia mendapatkan semula bola. Satu-satunya pemain di atasnya ialah Bruno Guimaraes (237), yang juga bermain hampir empat perlawanan penuh lebih banyak daripada Rodri.

 

Satu lagi aspek yang menunjukkan prestasinya musim lalu ialah betapa City merinduinya apabila dia tidak dapat bermain. Dalam EPL, dia memulakan 34 daripada 38 perlawanan, tidak kalah (27W, 7D). Daripada empat perlawanan yang dia terlepas, anak buah Guardiola tewas tiga.

 

 

Pemain Sepanyol itu telah memenangi anugerah UEFA untuk Pemain Kejohanan EURO 2024 walaupun terpaksa bangkit daripada kecederaan pada separuh masa dalam perlawanan akhir menentang England. Membantu pasukannya mencapai persembahan di Berlin dengan menyingkirkan Georgia, Jerman dan Perancis di peringkat kalah mati adalah penting untuk anugerah ini.

Patutkah Rodri Menang Ballon D’Or?

Kecondongan sejarah terhadap pemain yang berfikiran bertahan bermakna ia adalah satu perjuangan yang sukar untuk Rodri, kerana kali terakhir pemain sebegitu memenangi anugerah itu ialah pada 2006, apabila Fabio Cannavaro merangkulnya kerana membawa Itali ke trofi Piala Dunia pada tahun itu.

 

Bagaimanapun, 1996 menyaksikan Matthias Sammer dinobatkan sebagai pemenang mendahului Ronaldo dan Alan Shearer, jadi terdapat preseden untuk pemain tengah mengatasi penjaring gol prolifik dalam perlumbaan untuk Ballon D’Or.

 

Berdasarkan statistik, serta ujian mata dan kutipan trofi, kami di EPLNews percaya bahawa Rodri harus merangkulnya pada 28 Oktober, kerana dia telah menjadi yang terbaik di dunia pada 2023/24, baik di kelab mahupun peringkat kebangsaan. Ia akan menjadi sangat keras baginya untuk tidak mendapat pengiktirafan individu yang berprestij ini, kerana dia adalah nama yang paling layak dalam perbualan.

Share.
Leave A Reply