Ulasan 2023/24: Pasukan EPL dalam Pertandingan UEFA

Dengan perlawanan akhir Liga Juara-Juara – perlawanan terakhir Eropah musim ini – berlangsung malam ini, kami telah memutuskan untuk melihat pasukan EPL dalam pertandingan UEFA dan prestasi mereka pada 2023/24.

Ini akan menjadi ulasan mendalam terakhir kami untuk musim ini dan anda boleh membaca semua yang lain dengan mengklik di sini .

Liga Juara-Juara UEFA

4 pasukan Liga Perdana mengambil bahagian dalam UCL musim ini: Manchester United dalam Kumpulan A, Arsenal dalam Kumpulan B, Newcastle United dalam Kumpulan F dan Manchester City dalam Kumpulan G.

Mari kita lihat bagaimana mereka melakukannya.

Manchester United

The Red Devils bermain 6 perlawanan UCL pada 2023/24, menduduki tempat terakhir dalam kumpulan bersama Bayern Munich, Copenhagen dan Galatasaray Istanbul.

Mereka hanya mengumpul 4 mata, daripada kemenangan 1-0 di tempat sendiri menentang Copenhagen dan seri 3-3 di Istanbul.

Galatasaray 3-3 Manchester United | Rekap Perlawanan

Ia adalah persembahan keseluruhan yang hina oleh United, yang kami percaya sepatutnya melakukan yang lebih baik dalam kumpulan yang agak mudah diakses.

Penilaian: 2/10

Arsenal

Mikel Arteta membimbing pasukannya ke suku akhir UCL musim ini.

Mereka mengungguli Kumpulan B, mencatat 4 kemenangan, 1 seri dan 1 kekalahan dalam perlawanan menentang PSV Eindhoven, Lens dan Sevilla. Pada pusingan 16, The Gunners menumbangkan Porto menerusi sepakan penalti dan kemudiannya disingkirkan oleh Bayern Munich pada suku akhir selepas seri 2-2 di Emirates dan tewas tipis 1-0 di Bavaria.

SOROTAN | Arsenal lwn Bayern Munich (2-2) | Saka, Gnabry, Kane, Trossard | Liga Juara-Juara

Jika kita mengambil kira bahawa mereka mempunyai skuad yang agak muda dan kelab itu tidak bermain bola sepak UCL sejak musim 2016/17, ia adalah prestasi Eropah yang baik oleh Arsenal.

Penilaian: 6/10

Newcastle United

The Magpies telah ditarik ke dalam ‘kumpulan kematian’ apabila mereka kembali ke Liga Juara-Juara buat kali pertama dalam 21 tahun. Borussia Dortmund, PSG dan AC Milan adalah musuh mereka dalam Kumpulan F.

Walaupun menduduki tempat terakhir dengan 5 mata tidak menjerit ‘prestasi hebat’, Newcastle boleh mengangkat kepala mereka tinggi untuk menguruskan 2 keputusan seri dan kemenangan mengejut 4-1 ke atas Paris Saint-Germain.

Newcastle United 4 PSG 1 | Sorotan Liga Juara-Juara

Memandangkan jangkaan tidak begitu besar untuk mereka walaupun sebelum undian peringkat kumpulan, kami percaya mereka memberikan akaun yang boleh diterima tentang diri mereka dalam situasi yang sangat sukar.

Penilaian: 5/10

Manchester City

Mempertahankan trofi Liga Juara-Juara Cityzens tidak seperti yang dirancang musim ini, kerana mereka terkeluar daripada saingan pada peringkat suku akhir.

Selepas selesa mengungguli Kumpulan G dengan mencatatkan 6 kemenangan dalam 6 perlawanan menentang RB Leipzig, Young Boys dan Crvena Zvezda, mereka mengalahkan Copenhagen pada pusingan 16 dengan agregat 6-2.

Tendangan di gigi untuk pasukan Guardiola datang pada suku, ketika mereka berdepan Real Madrid dalam pembuatan semula separuh akhir musim lalu. Selepas seri 3-3 berdenyut di ibu negara Sepanyol dan kebuntuan 1-1 selepas 120 minit di Etihad, Real menyingkirkan City menerusi sepakan penalti.

SOROTAN! KOTA & NYATA SELURUH DATA SELEPAS LIGA JUARA MENARIK | Real Madrid 3-3 Man City

Ia adalah penamat yang pahit kepada kempen UCL untuk City, kerana mereka menamatkan 10 perlawanan dalam pertandingan itu dengan 8 kemenangan dan 2 seri.

Penilaian: 6/10

Liga Europa UEFA

Liga Perdana diwakili oleh 3 pasukan dalam UEL musim ini, dengan West Ham United dalam Kumpulan A, Brighton and Hove Albion dalam Kumpulan B dan Liverpool dalam Kumpulan E.

Jadi adakah UEL membawa lebih banyak kegembiraan kepada Liga Perdana berbanding Liga Juara-Juara? Jom tengok.

West Ham United

The Hammers telah memenangi Liga Persidangan Europa musim lalu, jadi mereka layak secara automatik ke Liga Europa penggal ini. Pasukan David Moyes mengungguli Kumpulan A, memenangi 5 perlawanan dan tewas 1 menentang Freiburg, Olympiacos dan TSC Backa Topola.

Dari sana mereka pergi ke pusingan 16, di mana mereka bermain 2 lagi perlawanan menentang Freiburg, dengan pasukan Jerman itu telah mengemudi playoff/pusingan 32.

Penyingkiran mereka daripada pertandingan datang di tangan finalis Bayer Leverkusen, selepas tewas 0-2 di Jerman dan seri 1-1 di Stadium London.

Bayer 04 Leverkusen 2-0 West Ham | Sorotan Liga Europa UEFA

Ia mungkin lebih baik, tetapi ia juga boleh menjadi lebih buruk untuk Hammers di Eropah musim ini. Namun, ia berasa seperti kekecewaan selepas kejayaan menjuarai UECL musim sebelum ini – trofi pertama mereka dalam lebih 40 tahun.

Penilaian: 5/10

Brighton dan Hove Albion

Pada musim Eropah pertama mereka, Seagulls tidak membiarkan acara itu menjadi lebih baik daripada mereka. Brighton menduduki tempat pertama dalam Kumpulan B, mendahului nama terkenal Olympique Marseille dan Ajax Amsterdam, serta AEK Athens.

Sorotan UEL: Brighton 1 Marseille 0

Penyingkiran mereka berlaku pada pusingan 16 di tangan pasukan Itali AS Roma, selepas kekalahan teruk 0-4 di ibu negara Itali dan kemenangan 1-0 di tempat sendiri.

Persembahan keseluruhan mereka adalah dipuji untuk kelab yang tidak mempunyai pengalaman bola sepak benua.

Penilaian: 6.5/10

Liverpool

The Reds, seperti West Ham dan Brighton, juga mengungguli Kumpulan E mereka dalam UEL. Mereka melakukan hampir cukup untuk mengumpul 12 mata, yang hanya 1 lebih daripada tempat ke-2 Toulouse. Royale Union Saint-Gilloise dan LASK Linz masing-masing menduduki tempat ke-3 dan ke-4.

Pusingan 16 membawa seri menentang pasukan Czech Sparta Prague, yang dimenangi Liverpool dengan skor agregat 11-2.

Reds Kejam Kemajuan dalam Liga Europa | Liverpool 6-1 Sparta Prague | Sorotan

Mereka disingkirkan daripada pertandingan oleh pemenang akhirnya Atalanta, selepas tewas 0-3 di Anfield dan kemenangan 1-0 di Itali.

Ia sememangnya tidak cukup bagus daripada The Reds memandangkan status mereka sebagai pasukan pilihan untuk memenangi Liga Europa sebelum bola disepak.

Penilaian: 5/10

Liga Persidangan Eropah UEFA

Vila Aston

Satu pasukan EPL mengambil bahagian dalam UECL musim ini: Aston Villa pimpinan Unai Emery.

Selepas mengungguli Kumpulan E mendahului Legia Warsaw, AZ Alkmaar dan Zrinjski, mereka menyingkirkan Ajax Amsterdam pada pusingan 16 selepas agregat 4-0.

SOROTAN | Aston Villa 4-0 Ajax

Perlawanan suku akhir adalah lebih ketat, dengan Villa memerlukan penentuan sepakan penalti untuk menyingkirkan pasukan Perancis, Lille dan menjadi satu-satunya pasukan Inggeris yang mara ke separuh akhir pertandingan UEFA pada 2023/24.

Walaupun dilihat sebagai pilihan untuk menepis ancaman Olympiacos pada separuh akhir, pasukan Emery tewas kedua-dua perlawanan menentang pemenang akhirnya pertandingan (2-4 di tempat sendiri dan 0-2 di tempat lawan).

Walaupun disingkirkan secara mengecewakan oleh pasukan underdog, Villa membuktikan kemajuan yang dicapai di bawah pengurus Sepanyol itu dan mempunyai musim Eropah terbaik daripada mana-mana pasukan Inggeris pada 2023/24.

Penilaian: 8/10

Share.
Leave A Reply