Inovasi Teknologi Akan Datang dalam Liga Perdana

Sebagai sebahagian daripada siri artikel kami yang merangkumi teknologi yang dilaksanakan dalam Liga Perdana, hari ini kami akan melihat inovasi EPL yang disahkan atau mungkin untuk tahun-tahun akan datang.

Artikel kami sebelum ini mengenai topik ini meneroka kaitan antara Liga Perdana dan teknologi , sistem seperti Hawk-Eye dan Teknologi Garisan Matlamat , cara EPL telah menambah baik kaedah penyiarannya , serta subjek VAR yang memecahbelahkan .

Hari ini kita akan menyelidiki pengesanan ofsaid separa automatik yang akan datang dan percubaan kamera pengadil.

Sistem Offside Separa Automatik

Ini adalah inovasi yang telah pun diputuskan dan akan dilaksanakan mulai musim depan.

Dalam undian sebulat suara pada bulan April, 20 pasukan Liga Perdana memutuskan untuk menyediakan sistem itu pada awal kempen 2024/25.

Ia bukanlah sesuatu yang baru dalam bola sepak, kerana ia telah digunakan buat kali pertama pada Piala Dunia FIFA 2022 di Qatar. Walaupun pada kejohanan itu teknologi yang digunakan melibatkan sensor dalam bola untuk menjejaki pecutannya, versi yang akan kita lihat dalam EPL akan agak berbeza, lebih seperti bagaimana ia digunakan dalam Liga Juara-Juara.

Liga Perdana belum lagi mengumumkan butiran lanjut tentang jenis pengesanan yang digunakan, tetapi sebaik sahaja kontrak ditandatangani, kami pasti mempunyai butiran lanjut.

Liga Eropah penting lain telah pun menggunakan teknologi ini, dengan Serie A dan Bundesliga menawarkan contoh yang baik tentang faedah sistem ini. Perkara terbaik untuk keluar daripadanya ialah tempoh menunggu yang jauh lebih singkat untuk mengesahkan keputusan ofsaid di atas padang.

Cara ia berfungsi dalam liga ini, serta UCL, adalah dengan pergerakan pemain yang dijejaki oleh berbilang kamera yang merekodkan titik data pada bahagian badan yang relevan untuk keputusan ofsaid. Data ini kemudiannya diproses oleh kecerdasan buatan (AI), yang menghasilkan garis offside 3D yang ditunjukkan kepada pegawai VAR.

Jika sistem yang sama digunakan dalam Liga Perdana (yang berkemungkinan), anggarannya ialah ia akan menjimatkan purata 30 saat bagi setiap keputusan berbanding sistem garisan manual semasa. Ia juga harus membantu untuk mengelakkan kesilapan berprofil tinggi pada masa hadapan.

“Teknologi ini akan menyediakan penempatan yang lebih pantas dan konsisten bagi talian offside maya, berdasarkan penjejakan pemain optik, dan akan menghasilkan grafik siaran berkualiti tinggi untuk memastikan pengalaman dalam stadium dan penyiaran yang dipertingkatkan untuk penyokong,” kata Liga Perdana.

Kamera Badan

Walaupun ini adalah sesuatu yang hanya dilakukan sebagai percubaan beberapa kali, kami mendapati ia adalah teknologi yang menarik yang boleh meningkatkan pengalaman menonton peminat.

Selepas Bruno Guimarães dan Youri Tielemans memakai kamera badan dalam perlawanan pramusim musim panas lalu, Liga Perdana mengambil satu langkah lagi ke arah kemungkinan pelaksanaan teknologi serupa pada masa hadapan.

“SANDRO…SATU DUA!” Bruno Guimaraes Mic’d vs Aston Villa | Siri Musim Panas Liga Perdana

Awal bulan ini, untuk perlawanan antara Crystal Palace dan Manchester United, pengadil Jarred Gillett dilengkapi dengan RefCam, yang membolehkan orang lain melihat perlawanan dari perspektif pegawai.

Malangnya rakaman itu tidak dikeluarkan kepada umum serta-merta, kerana Liga Perdana menyifatkan ia sebagai percubaan sekali sahaja sebagai sebahagian daripada dokumentari. Bagaimanapun, mereka memberi jaminan kepada kami bahawa video itu akan diterbitkan kemudian. Berkemungkinan EPL akan mempertimbangkan pelaksanaan tetap teknologi ini jika dokumentari itu berjaya.

Teknologi yang sama digunakan dalam perlawanan pramusim antara Arsenal dan pasukan MLS All-Stars musim panas lalu. Anda boleh lihat rakaman di bawah.

REF CAM | MLS All-Stars lwn Arsenal

Kami merasakan bahawa ia akan menjadi perkembangan penyiaran yang hebat untuk dapat melihat secara langsung bagaimana pemain dan pengadil berinteraksi antara satu sama lain, serta reaksi pemain dan jurulatih terhadap keputusan pegawai.

Share.
Leave A Reply