Liga Perdana 2023/24: Sorotan Terbaik Setiap Pasukan

Apabila musim berakhir, ia membuatkan kami merenung beberapa detik kempen yang paling penting.

Sememangnya, kami telah merangkumi 10 teratas dalam artikel berasingan, dan anda boleh membaca semuanya di sini . Hari ini kita akan melihat detik terbaik untuk setiap pasukan dalam tinjauan musim EPL ini.

Arsenal

Walaupun hampir memenangi kejuaraan untuk musim kedua berturut-turut, satu detik dari 2023/24 yang kami fikir peminat Arsenal harus menghargai kejayaan Perisai Komuniti mereka ke atas Manchester City.

Walaupun bukan trofi utama, kemenangan The Gunners menerusi sepakan penalti menunjukkan terdapat kelemahan dalam perisai City yang boleh mereka eksploitasi. Ia sepatutnya memberikan sedikit harapan menjelang satu lagi cabaran gelaran pada 2024/25.

Vila Aston

Detik terbaik Villa musim ini mesti memastikan kembali ke Liga Juara-Juara buat kali pertama dalam lebih 40 tahun.

Kemajuan cemerlang yang mereka tunjukkan di bawah Unai Emery menyebabkan mereka dianggap sebagai kuda hitam dalam perlumbaan kejuaraan selepas menewaskan Arsenal dan Manchester City secara berturut-turut pada bulan Disember, yang merupakan satu lagi kemuncak musim mereka.

Bournemouth

Gaya Andoni Iraola telah membawa mereka ke tahap keselamatan musim ini, dengan rekod mata baharu untuk kelab itu dalam EPL dan beberapa persembahan serangan yang tidak dapat dilupakan.

KLASIK LIGA PERDANA sepanjang masa | AFC Bournemouth 4-3 Luton Town

Kemuncak musim mereka adalah kebangkitan semula menentang Luton, daripada 0-3 pada separuh masa kepada kemenangan 4-3 yang tidak akan dilupakan oleh Stadium Vitality dalam masa terdekat.

Brentford

Saat Ivan Toney kembali daripada penggantungan jangka panjang kerana caj pertaruhan adalah saat terbaik musim mereka. Ia membahagikan kempen mereka kepada fasa ‘sebelum’ dan ‘selepas’, apabila penyerang itu menjaringkan gol ketika kembali.

Kelab itu akan berharap untuk mengekalkannya pada musim panas ini, di tengah-tengah minat daripada Arsenal dan pasukan Inggeris yang besar.

Brighton dan Hove Albion

Selepas kehilangan 2 pemain terpenting mereka dalam Alexis Mac Allister dan Moises Caicedo musim panas lalu, Seagulls memulakan kempen Eropah pertama mereka.

Walaupun prestasi Liga Perdana mereka tidak sebaik musim sebelum ini, 2023/24 akan diingati untuk perjalanan ke Pusingan 16 Liga Europa UEFA dan mengungguli kumpulan sukar yang termasuk Olympique Marseille, Ajax Amsterdam dan AEK Athens.

Burnley

Kempen Liga Perdana yang berakhir dengan penyingkiran dan (yang akan disahkan) pemergian jurulatih ke Bayern Munich tidak akan mempunyai banyak sorotan.

Beberapa detik cerah biasanya disediakan oleh Sander Berge, dengan pemain Norway itu menunjukkan beberapa persembahan yang baik di tengah-tengah taman.

Chelsea

Kemajuan yang tidak dapat dinafikan adalah perkara terbaik untuk keluar dari musim EPL ini untuk Blues. Selepas menamatkan 2022/23 di tempat ke-12, musim ini membawa penamat tempat ke-6, melayakkan Chelsea ke Liga Persidangan UEFA Europa musim depan.

Ini tidak mungkin berlaku tanpa menandatangani Cole Palmer dari City pada musim panas lalu. Dia menamatkan musim dengan 33 sumbangan gol (22G, 11A).

Istana Kristal

Kemuncak musim ini ialah kemenangan 4-0 Eagles ke atas Manchester United awal bulan ini.

 

OLISE MAGIC 🪄 tenggelam MAN UNITED 😮‍💨 | Sorotan Liga Perdana: Crystal Palace 4-0 Manchester United

Tiba pada bulan Februari, pengurus Oliver Glasner berusaha untuk mendapatkan yang terbaik daripada Michael Olise, Eberechi Eze dan Jean-Philippe Mateta. Barisan hadapan ini memberi kuasa kepada Palace ke tempat ke-10 dan, jika kelab itu berjaya mengekalkan bintang mereka, boleh melihat mereka meningkat lebih tinggi pada musim depan.

Everton

Selepas semusim pengurangan mata dan perjuangan penyingkiran, detik terbaik kempen 2023/24 untuk The Toffees ialah kemenangan menakjubkan 2-0 mereka ke atas saingan tempatan Liverpool bulan lepas.

Bek tengah muda Jarrad Branthwaite dan penyerang Dominic Calvert-Lewin menjaringkan gol yang mengesahkan kemenangan pertama The Toffees di tempat sendiri dalam Liga Perdana ke atas Liverpool sejak 2010 dan hampir menjamin kelangsungan hidup mereka.

Fulham

Dalam musim yang agak tidak menakjubkan di mana mereka tidak diancam oleh penyingkiran atau kelihatan seperti membuat dorongan untuk tempat UEFA, detik terbaik Fulham datang pada 31 Disember, ketika mereka menewaskan pencabar kejuaraan Arsenal di Craven Cottage.

Kembali daripada ketinggalan satu gol, gol daripada Raul Jimenez dan Bobby De Cordova-Reid melakar kemenangan terkenal dan memberi sokongan tuan rumah sesuatu untuk diceriakan.

Liverpool

Walaupun detik pahit manis, perpisahan Jürgen Klopp dan curahan kasih sayang dari gerai Anfield nampaknya merupakan cebisan yang luar biasa pada musim 2023/24.

Ia masih harus dilihat bagaimana Arne Slot, kini disahkan sebagai ketua jurulatih Liverpool seterusnya, akan dapat mengikut jejak langkah pemain Jerman itu.

Bandar Luton

Prestasi terbaik 2023/24 untuk Hatters ialah kemenangan 4-0 menentang Brighton pada penghujung Januari. Hatrik oleh Elijah Adebayo dan gol daripada Chiedozie Ogbene mencipta salah satu keputusan paling mengejutkan kempen itu.

Mereka juga boleh mengangkat kepala tentang cara mereka berjuang untuk mengelak penyingkiran, dengan beberapa keputusan yang memberangsangkan. Ia akhirnya tidak mencukupi, kerana mereka kembali ke Kejuaraan selepas hanya satu musim dalam EPL.

Manchester City

Memenangi gelaran ke-4 berturut-turut adalah sesuatu yang belum pernah dilakukan oleh pasukan Inggeris sebelum ini.

Walaupun mereka diasak kuat oleh Arsenal dan, untuk kebanyakan musim, Liverpool, Pep Guardiola dan pasukannya tetap tenang untuk mencapai keabadian.

Manchester United

Detik terbaik The Red Devils musim ini tidak hadir dalam Liga Perdana, kerana mereka hanya mampu meraih tempat ke-8.

Tetapi Erik ten Hag dan pemainnya berjaya merangkul trofi Piala FA selepas menang 2-1 ke atas Manchester City dalam perlawanan akhir. Ia masih harus dilihat sama ada itu cukup untuk mengekalkan pengurus Belanda itu sebelum musim depan.

Newcastle United

Kemuncak untuk Magpies ialah penyertaan mereka dalam Liga Juara-Juara UEFA musim ini. Mereka diberi keputusan seri yang sukar, dalam kumpulan dengan AC Milan, Borussia Dortmund dan Paris Saint-Germain.

Walaupun mereka keluar dari saingan Eropah pada penghujung peringkat kumpulan, ia masih menunjukkan persembahan yang baik daripada pasukan yang tidak bermain bola sepak benua dalam sedekad.

Hutan Nottingham

Mempertahankan status Liga Perdana pada hari terakhir musim ini, walaupun ia adalah formaliti pada peringkat itu, adalah saat terbaik 2023/24 untuk Tricky Trees.

2 gol daripada Chris Wood dalam perlawanan akhir menentang Burnley sudah memadai untuk memastikan Nottingham akan bermain bola sepak EPL musim depan.

Sheffield United

Ia adalah persembahan yang menjijikkan oleh Blades, yang kembali turun ke Kejohanan setelah melepaskan paling banyak gol oleh satu pasukan Liga Perdana yang pernah ada dalam satu musim.

Bagaimanapun, cahaya paling terang dalam kempen yang gelap ialah kemenangan lewat mereka menentang Wolves pada bulan November. Tendangan penalti Oliver Norwood pada minit ke-10 masa kecederaan adalah jaringan yang memberi kepercayaan kepada penyokong Sheffield United. Dalam skema besar perkara walaupun, ia tidak mencukupi.

Tottenham Hotspur

Selepas kehilangan Harry Kane musim panas lalu, dan dengan pengurus baharu menerajui, peminat Spurs boleh dimaafkan kerana tidak mengharapkan banyak daripada kempen ini.

Mereka berjaya menduduki tempat ke-5, layak ke Liga Europa UEFA dan bermain bola sepak yang menarik. Contoh terbaik ialah prestasi mereka dalam kemenangan 4-1 ke atas Newcastle pada bulan Disember.

Dua gol oleh Richarlison, sebagai tambahan kepada gol daripada Udogie dan Son, adalah bahagian terbaik dalam prestasi pasukan yang hebat, menunjukkan apa yang boleh dilakukan oleh pasukan Ange Postecoglou pada hari mereka.

West Ham United

Menamatkan tempat ke-9 bukanlah sesuatu yang diharapkan oleh peminat The Hammers, tetapi mereka menyaksikan beberapa detik cerah sepanjang 2023/24.

Mungkin prestasi pasukan terbaik datang dalam kemenangan 3-0 mereka ke atas Wolves pada bulan Disember. Tewas 0-5 menentang Fulham seminggu sebelumnya, West Ham bangkit dan menunjukkan sifat mereka.

Hatrik bantuan daripada Lucas Paqueta bermakna Bowen menjaringkan gol dan Kudus dua gol, memberikan penyokong Stadium London merasai bola sepak menyerang yang mengalir bebas.

Mereka kini melangkah ke era baru, kerana David Moyes telah meninggalkan kelab itu selepas empat setengah tahun dan Julen Lopetegui telah disahkan sebagai penggantinya.

Wolverhampton Wanderers

Gary O’Neill mengambil alih di Wolves dengan pasukan itu dijangka akan menghadapi pertarungan penyingkiran sengit musim ini. Sebaliknya dia telah mengemudi mereka ke jumlah yang dihormati sebanyak 46 mata, menamatkan kempen di tempat ke-14.

Detik terbaik mereka pada 2023/24 ialah kemenangan 4-2 ke atas Chelsea di Stamford Bridge, hasil hatrik oleh Matheus Cunha dan gol sendiri Disasi.

CUNHA HAT-TRICK! Chelsea 2-4 Wolves | Sorotan

Share.
Leave A Reply