Ulasan Musim Liga Perdana Chelsea 2023/24

Chelsea telah menikmati kebangkitan lewat musim untuk menduduki tempat ke-6 dalam jadual EPL musim ini. Selepas dua pertiga campuran 2023/24 mengancam pengulangan mengecewakan musim sebelumnya apabila mereka menamatkan di tempat ke-12, mereka mencatat 8 kemenangan sejak awal Mac, juga memenangi 5 perlawanan terakhir musim ini untuk layak ke Eropah.

Mari kita selidiki siapakah arkitek kebangkitan The Blues dalam tinjauan musim Chelsea ini.

Persembahan individu

Cole Palmer telah menjadi pemain utama Chelsea musim ini, tanpa sebarang keraguan.

Datang ke Stamford Bridge dari Manchester City pada musim panas lalu dengan bayaran yang dilaporkan sebanyak £40 juta, dia segera memastikan Guardiola & Co. menyesali keputusan melepaskannya. Menjaringkan 22 gol dan membantu 11 yang lain telah memberikannya anugerah Pemain Muda Terbaik Musim Liga Perdana .

Raheem Sterling juga mengharungi musim yang baik, dengan 12 sumbangan gol (8G, 4A), manakala penyerang Senegal Nicolas Jackson juga menikmati separuh masa kedua kempen yang kuat, menjaringkan 14 gol dan 5 bantuan secara keseluruhan.

Sebaliknya usaha pertahanan mereka yang menahan Chelsea, dengan 63 gol dibolosi dalam 38 perlawanan, rekod kedua terburuk di kalangan pasukan yang diletakkan di tangga ke-11 atau lebih tinggi pada penghujung musim. Juga 63 adalah jumlah gol yang dibolosi Chelsea sepanjang 3 musim pertama di bawah Jose Mourinho digabungkan.

Boleh dikatakan bahawa, walaupun pelaburan yang besar, ia hanyalah kekurangan pengalaman Liga Perdana untuk pemain seperti Axel Disasi dan Benoit Badiashile yang menyumbang kepada rekod negatif ini.

Cabaran Pengurus

Mauricio Pochettino yang kini bekas pengurus Chelsea boleh berasa agak sukar kerana terpaksa meninggalkan kelab itu selepas peningkatan lewat musim ini. Jumlah kecederaan yang dia dan kakitangan kejurulatihannya terpaksa hadapi sepanjang musim ini sangat mengejutkan: 54 kejadian berbeza yang membawa kepada 309 jumlah perlawanan yang terlepas akibat kecederaan oleh pelbagai pemain.

Sudah tentu, selepas pelaburan melebihi £1.5 bilion pound dalam tempoh 2 tahun yang lalu, jangkaan adalah tinggi, tetapi juga fakta bola sepak bahawa pasukan dan pengurus memerlukan masa untuk berkembang dan menambah baik.

Memandang ke Hadapan

Sekali lagi, Chelsea melihat aktiviti sengit musim panas.

Walaupun selepas pemergian Pochettino dan bek tengah Thiago Silva, terdapat banyak khabar angin mengenai kedatangan dan kepergian. Tetapi adalah lebih penting bagi hierarki The Blues untuk membawa masuk pengurus baharu, dengan rekod prestasi yang terbukti, dan memberinya masa.

Disebabkan kejayaan Manchester United dalam perlawanan akhir Piala FA malam tadi , kita kini tahu bahawa Chelsea akan bermain dalam Liga Persidangan Europa musim depan, yang sepatutnya memberikan pengalaman yang tidak ternilai kepada skuad muda mereka.

Share.
Leave A Reply