Ulasan Musim Liga Perdana Aston Villa 2023/24

Aston Villa, dalam musim penuh pertama mereka di bawah Unai Emery, menyaksikan evolusi luar biasa diteruskan dengan memastikan kembali ke Liga Juara-Juara selepas lebih 40 tahun. Pada masa yang sama, pakar taktik Sepanyol itu mendalangi larian ke separuh akhir Liga Persidangan Europa, sekali lagi membuktikan betapa baiknya dia menyesuaikan diri dengan kejayaan benua.

Begitulah transformasi pasukan Birmingham bahawa Villa berada dalam perbualan gelaran menjelang akhir 2023, dilabel sebagai ‘kuda hitam’ selepas memenangi perlawanan di tempat sendiri berturut-turut menentang pencabar kejuaraan Arsenal dan Manchester City.

Selepas melihat prestasi Manchester City , Arsenal dan Liverpool pada musim 2023/24, kini tiba masanya untuk menyelidiki ulasan musim Aston Villa ini.

Persembahan Individu

Terdapat begitu ramai yang telah bermain keluar dari kulit mereka musim ini untuk membantu Villa menamatkan di tempat ke-4 dalam jadual EPL.

Ollie Watkins, selain menjaringkan 19 gol Liga Perdana, turut memberikan 13 bantuan dalam pertandingan itu, membawa pulang anugerah Playmaker of the Season.

Kepahlawanan Emiliano Martínez dalam gol juga menyumbang kepada kejayaan keseluruhan mereka musim ini, dengan pemenang Piala Dunia itu melakukan 95 penyelamatan dalam perjalanan untuk memperoleh 8 gol tanpa bolos untuk pasukannya.

Leon Bailey, Diego Carlos, Lucas Digne dan Youri Tielemans juga memainkan peranan besar dalam musim kejayaan Villa.

Pengurus

Tidak banyak pujian yang belum diterima Unai Emery kerana cara dia mengubah nasib Aston Villa.

Kami menganugerahkan dia pengiktirafan Pengurus Musim kami mendahului calon seperti Pep Guardiola atau Mikel Arteta kerana kami menganggap dia mempunyai pengaruh yang lebih besar terhadap prestasi pasukannya, sambil juga memastikan kemajuan ketara untuk pasukan Villa yang menarik ini.

Dia juga telah memperoleh kontrak baru dengan kelab itu pada bulan April, kini mempunyai perjanjian yang berjalan sehingga 2027. Ia sememangnya layak, kerana dia adalah dalang di sebalik kejayaan Villa sepanjang 2 musim lalu.

Memandang ke Hadapan

Kami percaya bahawa, dengan beberapa pelaburan pintar pada musim panas ini, Aston Villa mungkin mempunyai peluang yang tepat untuk merebut kejuaraan musim depan, kerana mereka sudah mempunyai asas yang baik dan pengurus yang tidak akan lari daripada cabaran.

Walau bagaimanapun, satu perkara yang pasti: dengan bola sepak Liga Juara-Juara datang permintaan yang lebih besar. Kedalaman skuad akan memerlukan pengukuhan untuk mengelak nasib Newcastle musim ini, di mana kejatuhan jelas disebabkan oleh terlalu banyak tenaga.

 

 

Share.
Leave A Reply