Kesimpulan Musim EPL

Memandangkan musim Liga Perdana 2023-24 telah berakhir, kita boleh mengambil nafas dan melihat perkara yang paling penting.

Kita tahu siapa yang dinobatkan sebagai juara, pasukan mana yang diturunkan, (kebanyakannya) siapa yang akan bermain bola sepak Eropah musim depan, dan segala-galanya di antaranya. Tetapi apakah maksud semua itu?

Manchester City Mempunyai 4 berturut-turut

Selepas perebutan kejuaraan yang benar-benar menawan, pasukan Pep Guardiola telah berjaya mencapai apa yang tidak pernah dicapai oleh pasukan Inggeris lain sebelum ini: 4 gelaran Liga Perdana/Divisyen Pertama berturut-turut.

Pencarian untuk merebut mahkota EPL melibatkan 3 pasukan sehingga Mei – walaupun kita boleh berhujah bahawa Liverpool terkeluar daripada perlumbaan pada Mac, dengan City dan Arsenal akan berganding bahu ke perlawanan ke-38 .

Ia adalah pencapaian yang hebat untuk Sky Blues, yang kini akan berusaha untuk meneruskan rekod ini musim depan, walaupun 115 caj untuk pelanggaran Peraturan Keuntungan dan Kelestarian tergantung seperti awan gelap di atas kelab sekarang.

Arsenal Jatuh Tetapi Boleh Kembali Lebih Kuat

“Saya sangat berbangga dengan kemajuan yang kami capai sejak pertama kali saya datang ke sini sehingga hari ini, ia adalah satu perbezaan yang besar. Kami telah menukar kelab dan saya rasa anda semua percaya kepada kami sekarang. Sejujurnya saya tidak sabar untuk kembali selepas rehat dan membuat anda lebih gembira, itulah matlamatnya.

“Kami berada dalam gelombang yang baik, kami lebih dekat berbanding tahun lalu tetapi sekarang kami perlu menggunakan rehat dan kembali lebih kuat dan lebih lapar, dan berusaha untuk memenangi segala-galanya.”

Inilah yang dikatakan kapten Arsenal, Martin Ødegaard kepada penonton Emirates sebaik wisel sepenuh masa dibunyikan pada kempen 2023-24 mereka. Perasaan di sekeliling kelab pasti akan menjadi campuran penyesalan dan keterujaan, kerana mereka akan memulakan persiapan musim panas untuk kempen lain di mana matlamatnya adalah gelaran EPL.

Selepas 2 musim menentang City, musim depan sudah terasa seperti buat-buat rehat untuk pasukan Arsenal yang berbakat dan muda ini.

Leicester, Ipswich dan Southampton/Leeds Perlu Meningkatkan

Musim 2023-24 menyaksikan kesemua 3 pasukan yang baru dinaikkan pangkat terus turun ke Kejohanan. Luton adalah yang terbaik daripada kumpulan itu, menunjukkan banyak pertarungan sepanjang kempen, manakala Sheffield adalah kejam dan Burnley tidak terlalu baik.

Hanya sekali sebelum Liga Perdana ditubuhkan, kesemua 3 pasukan yang dinaikkan pangkat diturunkan: pada 1997-98, apabila Bolton Wanderers, Barnsley dan Crystal Palace hanya menikmati bola sepak EPL untuk satu musim.

Ahad akan datang ini kita akan mengetahui identiti pemenang play-off promosi, ketika Southampton dan Leeds United bermain di Wembley . Leicester telah pun memenangi gelaran Kejuaraan, manakala Ipswich menduduki tempat ke-2 untuk memastikan kembali ke bahagian teratas buat kali pertama dalam tempoh 22 tahun.

Kesemua 3 pasukan perlu lebih bersedia daripada Sheffield, Burnley dan Luton musim ini jika mereka ingin melanjutkan pengembaraan EPL mereka melepasi Mei 2025.

Disebabkan Leicester berada dalam kumpulan ini, kami tidak percaya bahawa pengulangan situasi penyingkiran musim ini akan berlaku, tetapi bola sepak pastinya boleh mengejutkan.

Tempat Eropah Masih Belum Diputuskan Sepenuhnya

Disebabkan perlawanan akhir Piala FA hanya berlangsung Sabtu ini, kita belum tahu pasukan mana yang akan mewakili England dalam pertandingan UEFA musim depan. Sebanyak 7 pasukan dari EPL akan turun ke padang dalam Liga Juara-Juara, Liga Europa dan Liga Persidangan Europa pada musim luruh.

Tempat Liga Juara-Juara adalah pasti: Manchester City, Arsenal, Liverpool dan Aston Villa akan bermain dalam pertandingan teratas UEFA. Selain itu, Tottenham Hotspur akan bermain bola sepak UEL berkat penamat tempat ke-5 yang mereka perolehi dengan menewaskan Sheffield United pada hari Ahad.

Tetapi lebih jauh ke bawah perkara meja menjadi sedikit rumit. 2 lagi tempat untuk direbut: 1 untuk UEL dan 1 untuk UECL. Chelsea akan menuntut salah seorang daripada mereka, kerana mereka menduduki tempat ke-6 dalam jadual, tetapi hanya selepas final Piala FA mereka akan tahu yang mana satu.

Newcastle, selepas menduduki tempat ke-7, akan menyaingi Manchester City dalam perlawanan akhir ini, kerana hanya kejayaan Piala FA untuk Cityzens akan menghantar Isak & Co. ke Liga Persidangan Europa musim depan.

Pemenang Piala FA diberi ganjaran tempat Liga Europa. Manchester City sudah pun layak ke UCL, jadi jika menang, Chelsea bermain di UEL dan Newcastle di UECL musim depan.

Walau bagaimanapun, jika Manchester United memenangi Piala FA, mereka mendapat kemasukan automatik ke UEL walaupun menduduki tempat ke-8 dalam jadual Liga Perdana. Ini bermakna bola sepak UECL untuk Chelsea dan tiada perlawanan Eropah untuk Newcastle pada 2024-25.

Jika itu berlaku, kita boleh mengandaikan Red Devils tidak akan diterima terlalu baik di Stamford Bridge atau St. James’ Park musim depan.

Perpisahan Penting

Pada hari Ahad, kami melihat 3 jurulatih penting Liga Perdana mengetuai pasukan mereka keluar buat kali terakhir.

Jürgen Klopp meninggalkan Liverpool selepas mengharungi hampir 9 tahun. Pada masa ini, The Reds memenangi setiap pertandingan yang telah mereka sertai, kecuali Liga Europa.

David Moyes turut mengucapkan selamat tinggal kepada West Ham selepas memenangi trofi pertama mereka dalam tempoh lebih 40 tahun. Dia adalah dalang di sebalik kemenangan Liga Persidangan Europa 2022-23, dan meninggalkan London Timur selepas memerintah selama 4 tahun setengah.

Roberto De Zerbi akan meninggalkan Brighton selepas tempoh yang hampir 2 musim. Pencapaian terbesarnya ialah mendapatkan bola sepak UEL untuk Seagulls pada penghujung 2022-23, dan membawa mereka ke Pusingan 16 pertandingan musim ini. Ini adalah kali pertama dalam sejarah Brighton bahawa mereka menyertai bola sepak benua.

Kita sedia maklum bahawa jurulatih Feyenoord Rotterdam, Arne Slot akan mengambil tempat Klopp di kubu Liverpool, manakala Julen Lopetegui hampir disahkan sebagai pengurus West Ham United.

Walau bagaimanapun, 3 jurulatih yang berlepas pasti akan dirindui, setelah membawa kualiti yang tidak diragukan kepada liga yang sudah sangat kaya dengan bakat pengurusan. Kami berharap pengganti mereka akan menyahut cabaran dan mengekalkan perkara yang menarik dalam EPL.

Siapa yang Berjaya?

Dari segi pasukan, tidaklah mengejutkan bahawa Manchester City dan Arsenal bersaing untuk merebut gelaran sehingga tamat. Dan apabila bercakap mengenai pemain, kami sudah tahu tentang kualiti pemain seperti Phil Foden, Rodri, Bukayo Saka atau Martin Ødegaard.

Tetapi kami tidak akan menyukai Liga Perdana seperti yang kami lakukan jika ia tidak mempunyai kuasa untuk mengejutkan kami.

Aston Villa mendapat tempat Liga Juara-Juara adalah satu pencapaian yang hebat. Kami mengharapkan lebih banyak daripada Burnley selepas memenangi Kejuaraan pada musim lepas. Cole Palmer secara praktikal mengheret Chelsea ke tempat Eropah adalah keterlaluan.

Dan kami mempunyai lebih banyak perkara yang mengagumkan kami. Tetapi ia akan menjadi subjek artikel lain, jadi nantikan dengan EPLNews.org .

Share.
Leave A Reply