Laporan Aston Villa lwn Liverpool

Penjaring : Tielemans 12′, Durán 85′, 88′; Martinez 2′ (OG), Gakpo 23′, Quansah 48′

Aston Villa bangkit lewat untuk memastikan keputusan seri 3-3 menentang Liverpool, memastikan mereka mengelak kekalahan berturut-turut Liga Perdana buat kali pertama musim ini dan mengekalkan harapan empat teratas mereka.

Permulaan Beroktan Tinggi dan Matlamat Awal

Liverpool menyasarkan untuk memberikan Jürgen Klopp satu hantaran yang tidak dapat dilupakan dalam perlawanan terakhirnya di tempat lawan sebagai pengurus, dengan cepat mendahului selepas Emiliano Martínez salah mengendalikan hantaran silang Harvey Elliott untuk gol sendiri.

Bagaimanapun, Aston Villa, berazam untuk memastikan kedudukan empat teratas pertama mereka sejak pertengahan 90-an, cepat menyamakan kedudukan. Ollie Watkins mempamerkan rentak dan kemahirannya, menyediakan Youri Tielemans untuk penyudah yang kuat melalui orang ramai untuk menyamakan kedudukan.

Tekanan Berterusan dan Sambutan Liverpool

Permainan mengekalkan keamatannya ketika kedua-dua pasukan mencari kelebihan. Liverpool kembali mendahului menerusi Cody Gakpo, yang menyempurnakan hantaran lintang Joe Gomez.

Walaupun mengalami kemunduran, Villa terus mengasak, hampir kehilangan satu lagi gol penyamaan sebelum separuh masa apabila Douglas Luiz gagal melakukan hantaran lintang Leon Bailey.

Lonjakan Separuh Masa Kedua dan Kepahlawanan Villa lewat

Liverpool muncul untuk menutup permainan apabila Jarell Quansah menjaringkan gol pada awal separuh masa kedua, menjadikan kedudukan 3-1.

Tetapi Aston Villa mengurangkan defisit lewat melalui pemain gantian, Jhon Durán, yang memanfaatkan kelemahan pertahanan untuk menjaringkan gol. Durán belum selesai, kerana dia secara kebetulan menyamakan kedudukan pada minit ke-89, melencongkan rembatan luar sasaran Moussa Diaby melepasi Alisson.

Implikasi dan Pemikiran Akhir

Keputusan seri itu mengekalkan Villa lima mata di hadapan Tottenham di tangga kelima, dengan peluang untuk memastikan kelayakan Liga Juara-Juara jika Spurs tewas dalam perlawanan seterusnya.

Walaupun mendapat tempat ketiga, Liverpool dan Klopp akan kecewa dengan kejatuhan lewat, terutamanya dalam perlawanan kedua terakhir Klopp di bawah kendalian.

Villa Park kekal sebagai kubu untuk Villa, mengelak kekalahan menentang Liverpool buat kali pertama sejak Oktober 2020, membuktikan ketahanan mereka dan peningkatan berterusan di bawah Unai Emery.

Untuk maklumat lanjut mengenai keputusan perlawanan ini, anda juga boleh melawat:
Aston Villa lwn Liverpool, 2023/24 | Liga Perdana 

 

Share.
Leave A Reply