Perubahan Piala FA Bermula Musim Depan

Dalam rehat yang ketara daripada tradisi, Persatuan Bola Sepak Inggeris (FA) mengumumkan semalam bahawa, bermula dengan edisi 2024-25, Piala FA akan dipertandingkan tanpa perlawanan ulangan, dari pusingan pertama yang sepatutnya.

“Format semasa, yang tidak mempunyai ulangan dari pusingan kelima dan seterusnya, telah dilanjutkan sepanjang ‘Persaingan Proper’ memandangkan perubahan pada kalendar yang didorong oleh pertandingan UEFA yang diperluaskan”, kata kenyataan FA.

Badan induk itu juga mengesahkan bahawa semua pusingan Piala FA akan dimainkan pada hujung minggu, termasuk pusingan ke-5, yang, untuk lima musim terakhir, sentiasa berlangsung pada pertengahan minggu.

Kebaharuan lain ialah pusingan Piala FA ke-4 dan ke-5 akan dimainkan secara bebas daripada perlawanan Liga Perdana buat kali pertama. Ini bermakna tiada perlawanan EPL akan berlangsung pada hujung minggu tersebut.

Perlawanan akhir Piala FA akan mendapat hari khusus, pada hujung minggu perlawanan ke-37 Liga Perdana. Ia akan menjadi hari Sabtu yang didedikasikan secara eksklusif untuk pameran Piala FA, dengan hari Jumaat sebelum ia juga bebas daripada sebarang perlawanan EPL. Bagaimanapun, perlawanan di bahagian teratas akan dimainkan pada hujung minggu itu, dengan hari Ahad adalah hari yang ditetapkan untuk mereka.

Mengulas mengenai perubahan ini, ketua eksekutif FA Mark Bullingham menyatakan: “Piala FA adalah aset terbesar kami dan menjana lebih 60% daripada pendapatan kami untuk melabur dalam permainan, jadi adalah penting untuk mendapatkan format yang kukuh untuk masa depan.

“Jadual baharu memastikan keajaiban Piala dilindungi dan dipertingkatkan, sambil bekerja untuk keseluruhan permainan Inggeris. (…) Kami juga telah bersetuju pembiayaan baharu untuk permainan akar umbi, bola sepak orang kurang upaya dan permainan wanita dan kanak-kanak perempuan.

“Semua bola sepak bermula di akar umbi, dan ini diiktiraf oleh Liga Perdana dengan sokongan kewangan tambahan yang sangat dialu-alukan [kepada FA].”

 

Share.
Leave A Reply