Laporan Aston Villa lwn Chelsea

Penjaring : Cucurella 4′ (OG), Rogers 42′; Madueke 62′, Gallagher 81′

Chelsea menunjukkan ketabahan mereka dengan bangkit daripada ketinggalan dua gol untuk memastikan keputusan seri 2-2 menentang Aston Villa di Villa Park.

Keputusan ini bermakna The Blues kini hanya kalah satu daripada 10 perlawanan Liga Perdana sebelum ini, menunjukkan arah aliran menaik pada penghujung musim bergelora.

Permulaan Lambat untuk Chelsea, Kemunduran Awal

Perlawanan terakhir Chelsea di Stadium Emirates adalah mimpi ngeri, dengan The Blues mengalami kekalahan memalukan 5-0 menentang Arsenal.

Ini menyebabkan Mauricio Pochettino banyak yang perlu dipertimbangkan, melabelkan pasukannya sebagai “lembut.” Lawatan ke Aston Villa, sebuah pasukan yang mengejar tempat Liga Juara-Juara UEFA, bukanlah tugas yang paling mudah untuk mencuba lantunan.

Bagaimanapun, keadaan bermula dengan buruk apabila Marc Cucurella secara tidak sengaja menepis rembatan John McGinn ke gawangnya sendiri, memberikan Villa pendahuluan awal.

Terlepas Peluang dan Pukulan Kejam

Chelsea bangkit selepas ketinggalan, dengan Nicolas Jackson mempunyai gol diketepikan kerana ofsaid. Pergelutan penyerang itu di hadapan gol berterusan apabila dia terlepas peluang keemasan dengan terkena tiang dan bukannya jaring.

Akhirnya, Morgan Rogers membuat Chelsea membayar atas keterlaluan mereka dengan menjaringkan gol kedua Villa pada separuh masa pertama.

Keazaman Chelsea Membawa kepada Kemunculan Kembali

Walaupun ketinggalan dua gol, Chelsea tampil lebih gagah selepas rehat. Tekanan mereka membuahkan hasil apabila tekanan tinggi Cole Palmer membenarkan Conor Gallagher mengaturkan Noni Madueke, yang dengan tenang meletakkan pukulannya ke sudut bawah.

Gallagher kemudiannya menyamakan kedudukan dengan pukulan lencong ke penjuru atas.


Chelsea terus mengasak untuk gol kemenangan, tetapi usaha Axel Disasi dibatalkan kerana kekasaran oleh Benoît Badiashile dalam pembinaan.

Perkara Penting untuk Kedua-dua Pasukan

Keputusan seri 2-2 menyaksikan kedua-dua pasukan menolak kemenangan pada peringkat penutup, dengan Ollie Watkins melepaskan peluang besar ke atas palang dan Palmer tersasar dalam satu lawan satu.

Prestasi kemunculan semula Chelsea akan melegakan Pochettino, menunjukkan semangat juang pasukannya. Walaupun keputusan seri menjejaskan prospek Eropah mereka, Chelsea menunjukkan mereka mempunyai daya tahan untuk melawan.

Bagi Aston Villa, keputusan ini boleh membuktikan mahal dalam usaha mereka memburu tempat UCL, dengan Tottenham Hotspur mampu merapatkan jurang kepada empat mata (dengan 2 perlawanan dalam tangan) jika mereka menang menentang Arsenal dalam derby London Utara.

Walau bagaimanapun, Villa kekal dalam kedudukan yang kukuh untuk mendapatkan tempat Eropah, walaupun kehilangan pendahuluan dua gol.

Untuk maklumat lanjut tentang keputusan permainan ini, anda juga boleh melawat:
Aston Villa lwn Chelsea, 2023/24 | Liga Perdana 

 

Share.
Leave A Reply