Laporan West Ham lwn Liverpool

Penjaring : Bowen 43′, Antonio 77′; Robertson 48′, Areola 65′ (OG)

Pembidaan gelaran Liga Perdana Liverpool menghadapi tamparan hebat apabila mereka terikat 2-2 oleh West Ham United di Stadium London.

Keputusan ini, berikutan kekalahan derby Merseyside pertengahan minggu kepada Everton , meletakkan The Reds dua mata di belakang pendahulu liga Arsenal, setelah bermain satu perlawanan lagi.

Nasib Campuran West Ham

West Ham memasuki perlawanan ini berikutan penyingkiran Liga Europa UEFA dan hubungan yang kacau dengan pengurus David Moyes. Walaupun bergelut, mereka kini hanya tewas dua daripada 19 perlawanan terakhir di tempat sendiri.

Separuh masa pembukaan kurang intensiti, dengan kedua-dua pihak bergelut untuk menegaskan kawalan. Liverpool mempunyai majoriti penguasaan bola, tetapi di luar rembatan Luis Díaz mengenai tiang, mereka jarang mengancam Alphonse Areola di gawang.

Kelebihan West Ham Separuh Masa Pertama

Walaupun kedua-dua pasukan mempamerkan sedikit serangan, West Ham mendahului sebelum rehat. Rembatan melencong Jarrod Bowen berjaya diselamatkan oleh Alisson Becker, membawa kepada tendangan sudut.

Hasil hantaran silang Mohamed Kudus menemui Bowen, yang melakukan tandukan ke gawang, menyamai rekod West Ham untuk gol terbanyak dalam satu kempen PL dengan 16, rekod yang dibuat oleh Paolo Di Canio pada 1999/2000.

Sambutan Separuh Masa Kedua Liverpool

Perbincangan separuh masa Jürgen Klopp nampaknya memotivasikan Liverpool, apabila mereka menyamakan kedudukan dalam masa lima minit selepas bermulanya semula. Andrew Robertson menjaringkan gol daripada hantaran Díaz, menandakan detik penting buat pelawat. Liverpool terus memberikan tekanan dan akhirnya mendahului dengan tandukan Cody Gakpo yang melencong menemui jaring.

Ketahanan West Ham

Pencarian Liverpool untuk lebih banyak ruang bernafas diteruskan, tetapi West Ham melawan. Pukulan kaki Díaz dan rembatan Alexis MacAllister kedua-duanya dinafikan oleh Areola, meletakkan pentas untuk tindak balas West Ham.

Michail Antonio, ancaman berterusan, menanduk hantaran lintang Bowen melepasi Alisson yang berakar, menyamakan kedudukan 2-2.

Hasil Akhir

Akhirnya, kedua-dua pihak tidak dapat mencari pemenang, dengan keputusan seri 2-2 mempunyai implikasi yang berbeza untuk setiap pasukan. Harapan gelaran Liverpool kini terancam, dengan Manchester City berpotensi mengatasi mereka, manakala West Ham kekal di tempat kelapan, mengalami kemunduran dalam mengejar penamat tujuh teratas dan bola sepak Eropah.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang keputusan permainan ini, anda juga boleh melawat:

West Ham lwn Liverpool, 2023/24 | Liga Perdana

 

Share.
Leave A Reply