Laporan Fulham lwn Liverpool

Penjaring : Castagne 45+2′; Alexander-Arnold 32′, Gravenberch 53′, Jota 72′

Liverpool memperoleh kemenangan penting 3-1 ke atas Fulham di Craven Cottage, bangkit daripada minggu yang mencabar untuk mengekalkan harapan kejuaraan Liga Perdana Inggeris.

The Reds melakukan kekalahan liga berturut-turut ke atas Fulham buat kali pertama musim ini, menunjukkan ketabahan dan kualiti mereka di ibu negara.

Ancaman Awal dan Detik Kecemerlangan

Selepas seminggu yang menyaksikan harapan Liverpool untuk Liga Europa UEFA musnah dan kalah dalam perebutan kejuaraan Liga Perdana, tekanan diberikan kepada pasukan Jürgen Klopp untuk bertindak balas.

Mereka hampir membuat permulaan yang ideal apabila Luis Díaz hampir terlepas hantaran lintang Trent Alexander-Arnold, menetapkan nada untuk perlawanan yang sengit.

Bagaimanapun, kejayaan itu datang dengan cara yang menakjubkan apabila Alexander-Arnold melakukan sepakan percuma ke sudut kiri atas, menyebabkan pemain Fulham Bernd Leno tiada peluang.

Penyamaan Lewat Separuh Masa Pertama Fulham

Di sebalik kawalan Liverpool, Fulham berjaya menyamakan kedudukan sejurus sebelum rehat apabila Timothy Castagne memanfaatkan bola lepas dan merembat ke sudut kiri bawah. Gol penyamaan mengalihkan momentum, menimbulkan persoalan tentang keupayaan Liverpool untuk menguasai semula pada separuh masa kedua.

Respon Liverpool dan Mogok Tegas Jota

Klopp memilih untuk mengekalkan kepercayaan dalam kesebelasan utamanya, dan keputusannya membuahkan hasil apabila Liverpool mengawal awal babak kedua. Usaha melencong Ryan Gravenberch dari tepi kotak mengembalikan pendahuluan untuk pelawat, meletakkan mereka kembali ke landasan.

Gol Diogo Jota melakar kemenangan, menembusi pertahanan Fulham untuk menghantar rembatannya melepasi Leno dan ke gawang.

Kemenangan Penting untuk Liverpool

Kemenangan itu memberikan rangsangan yang amat diperlukan untuk Liverpool menjelang derby Merseyside pada pertengahan minggu dan mengekalkan mereka dalam perebutan kejuaraan. Tiga mata itu juga menetapkan peringkat untuk pusingan yang menarik, dengan ketiga-tiga pencabar gelaran beraksi.

Perjuangan Fulham tetapi Kelangsungan Penerbangan Teratas

Bagi Fulham, ia adalah petang yang mencabar, tetapi dengan status Liga Perdana mereka telah pun terjamin, misi utama tercapai.

Di tempat lain, Liverpool akan mengambil keyakinan daripada kemenangan mereka ketika mereka berusaha untuk membina momentum dan mendorong kejuaraan Liga Perdana.

Untuk maklumat lanjut tentang keputusan perlawanan ini, anda boleh layari:
Fulham lwn Liverpool, 2023/24 | Liga Perdana 

 

Share.
Leave A Reply