Saingan Liga Perdana

Liga Perdana tidak kekurangan hiburan dan, sebagai liga terbesar dalam bola sepak Eropah pada masa ini, ia dijangka mempunyai saingan.

Tanpa sebarang keraguan, Liga Perdana adalah sangat kompetitif, tetapi saingan terbaik membawa sesuatu ke tahap yang lain. Dengan sendirinya, saingan ini menambahkan keseronokan dan keghairahan kepada permainan, kerana peminat dari kedua-dua belah pihak menunjukkan sokongan dan sorakan mereka untuk pasukan mereka.

Selain sebagai produk dan permainan, Liga Perdana bermakna semangat atau agama kepada ramai peminat yang pasukannya tidak berada di puncak liga dalam beberapa tahun kebelakangan ini atau tidak melihat kejayaan ‘orang besar’.

Beberapa saingan Liga Perdana tidak dimainkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana salah satu pasukan telah terkeluar daripada divisyen elit atau kedua-dua pasukan tidak lagi dalam Liga Perdana.

Begitu banyak faktor yang menyumbang kepada persaingan ini, sama ada nama besar, pemindahan wang yang besar, atau jarak geografi, malah sejarah, persaingan ini telah mengekalkan kecemerlangan Liga Perdana.

Beberapa saingan Liga Perdana yang paling terkenal termasuk Derby London Utara antara Arsenal dan Tottenham Hotspur, Derby Manchester antara Manchester United dan Manchester City, dan Derby Merseyside antara Liverpool dan Everton.

Berikut adalah beberapa saingan terbesar dalam bola sepak Inggeris.

10. Manchester United lwn Leeds United

Sehingga hari ini, ini adalah antara saingan yang tidak lagi aktif dalam Liga Perdana. Persaingan antara Leeds United dan Manchester United kadangkala digelar saingan Roses.

Ia hanyalah persaingan yang dimainkan antara dua kelab Inggeris Utara dan ia berasal dari persaingan yang kuat antara daerah bersejarah Lancashire dan Yorkshire, yang popular dipercayai berasal dari Wars of the Roses abad ke-15.

Walaupun bandar Leeds dan Manchester berjarak 64 km, tradisi itu tetap dipertahankan dan semangat persaingan antara kedua-dua kelab ini masih jelas.

Sementara itu, kajian bebas oleh Banci Peminat Bola Sepak telah menunjukkan bahawa, dalam bola sepak Inggeris, kedua-dua Leeds dan Manchester United berada dalam tiga kelab teratas berdasarkan bilangan kelab yang menganggap mereka sebagai saingan mereka.

Pada 1970-an, persaingan antara kedua-dua pasukan melangkaui Old Trafford dan Elland Road. Permusuhan menjadi lebih sengit selama bertahun-tahun dan ia adalah pada masa hooliganisme bola sepak British berada di kemuncaknya.

Apabila kedua-dua pasukan ini bertemu, ramai orang sering cedera dalam pertembungan peminat, tetapi keganasan antara peminat kelab telah menurun dengan mendadak sejak itu, berkat pengenalan Liga Perdana dan langkah tegas untuk memerangi keganasan.

Walaupun Manchester United kekal dalam Liga Perdana sejak penubuhannya, Leeds United telah diturunkan beberapa kali. Pasukan Leeds itu tersingkir daripada Liga Perdana pada 2004 dan tidak kembali ke eselon teratas sehingga 2020.

Walaupun peminat Leeds masih menganggap Manchester United sebagai saingan utama mereka, peminat Manchester United mempunyai saingan lain untuk ditandingi ketika ini – dengan Liverpool menjadi saingan utama mereka.

Sementara itu, saingan itu diperbaharui pada musim Liga Perdana 2020–21, berikutan kenaikan pangkat Leeds United selepas memenangi Kejuaraan EFL 2019–20, dengan pertemuan pertama kedua-dua pasukan itu selepas itu berakhir 6–2 kepada Manchester United, diikuti dengan keputusan seri 0–0 dalam perlawanan terbalik di Elland Road.

Kedua-dua pasukan boleh menjadi saingan sengit pada masa lalu tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Manchester United terus menguasai mereka setiap kali bertemu.

9. West Ham lwn Millwall

Berikut adalah satu lagi saingan yang sudah lama tidak dimainkan dalam Liga Perdana. Yang khusus ini, antara Millwall dan West Ham United, adalah salah satu yang paling lama dan paling pahit dalam bola sepak Inggeris.

Kedua-dua pasukan, dengan Millwall Athletic dan Thames Ironworks sebagai nama mereka ketika itu, kedua-duanya dari East End of London dan jaraknya kurang tiga batu.

Pertemuan pertama di antara mereka adalah pada Piala FA 1899–1900. Perlawanan itu secara sejarah dikenali sebagai derby Dockers, kerana kedua-dua kumpulan penyokong kebanyakannya adalah pekerja dok di limbungan di sungai Thames.

Pasukan-pasukan itu biasanya bertanding di bahagian yang berbeza, menghabiskan hanya 12 musim di peringkat Liga Bola Sepak yang sama. Walaupun begitu, perlawanan derbi tetap mengekalkan semangat mereka dan kedua-dua kumpulan penyokong masih menganggap kelab lain sebagai saingan utama mereka.

Kali terakhir mereka menentang satu sama lain pada musim Kejohanan 2011–12. Pada musim 2023–24, West Ham bermain di Liga Perdana, dan Millwall bermain di Kejuaraan, dan pastinya berharap untuk bermain menentang Hammers dalam Liga Perdana pada masa hadapan.

8. Newcastle lwn Sunderland

Permainan yang melibatkan Newcastle dan Sunderland lebih dikenali sebagai derby Tyne–Wear atau derby Timur Laut. Selain daripada perlawanan derby tempatan, ia adalah perlawanan yang penuh dengan keghairahan.

Berpusat di timur laut England, dua bandar Sunderland dan Newcastle hanya berjarak 19 km. Sunderland bermain perlawanan di tempat sendiri di Stadium of Light, manakala Newcastle menjadikan St. James’ Park sebagai tempat perlawanan di tempat sendiri.

Pertemuan pertama kedua-dua pihak berlaku pada tahun 1883, dengan perlawanan kompetitif pertama ialah perlawanan Piala FA pada tahun 1888, yang mana Sunderland menang 2–0 ke atas Newcastle East End.

Kedua-dua pasukan bertemu secara konsisten dalam Liga Perdana antara 2010 dan 2016, sebelum penyingkiran Newcastle pada penghujung musim Liga Perdana 2015/16. Bagaimanapun, Blacks Cats menyertai mereka dalam Kejuaraan pada musim berikutnya dan tidak dapat kembali ke bahagian elit sejak itu, manakala Magpies telah kembali dan kini bertapak di eselon teratas Liga Perdana.

7. Tottenham Hotspur lwn Arsenal

Tanpa sebarang persoalan, persaingan antara Arsenal dan Spurs bermula sejak lebih 100 tahun lalu dan bermula dengan cara Arsenal tiba di London Utara.

Pada tahun 1908, Arsenal seperti yang dipanggil sekarang – memulakan kehidupan sebagai Dial Square sebelum mereka menukar nama mereka kepada Royal Arsenal dan kemudian ke Woolwich Arsenal dan kemudian ke The Arsenal – adalah saingan paling sengit Tottenham Hotspur.

Satu-satunya perbezaan nyata antara saingan dahulu dan sekarang ialah Arsenal berpangkalan di London Selatan.

Walau bagaimanapun, ia adalah saingan terbesar di London Utara dalam Liga Perdana setakat hari ini dan perlawanan yang ramai peminat sentiasa memerhatikan setiap kempen.

6. Manchester United lwn Manchester City

Sejak tahun 2010-an, saingan antara Manchester United dan Manchester City telah menjadi antara yang paling sengit dan bersejarah dalam Liga Perdana.

Ia adalah perlawanan yang dianggap sebagai “Manchester Derby” dan pertempuran untuk hak membual City of Manchester sentiasa dalam barisan apabila kedua-dua pertembungan.

Manchester United sentiasa mendominasi perlawanan ini pada masa lalu, tetapi sejak pengambilalihan City oleh Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan diraja Abu Dhabi pada 2008, keadaan telah berubah dan pihak biru Manchester telah tersenyum sejak itu.

Manchester City telah memenangi tujuh kejuaraan Liga Perdana sejak pengambilalihan Abu Dhabi, manakala Red Devils telah bergelut untuk menuntut kejuaraan dalam sedekad yang lalu.

Ketibaan Pep Guardiola menambah baik nasib pasukan Manchester City itu dan sudah jelas dengan cara mereka mendominasi perlawanan ini sejak beberapa tahun lalu.

5. Everton lwn Liverpool

Kedua-dua pesaing bandar ini mempunyai perlawanan derby liga teratas paling lama di England, dengan perlawanan rasmi pertamanya dimainkan pada 13 Oktober 1894.

Permainan antara kedua-dua pasukan telah dimainkan secara berterusan sejak musim 1962–63. Sebahagian daripada saingan adalah disebabkan oleh jarak antara dua kelab di laman sendiri, yang jaraknya kurang daripada satu batu dan boleh dilihat antara satu sama lain di seluruh Stanley Park. Everton bermain di tempat sendiri di Goodison Park, manakala Liverpool bermain di Anfield.

Kedua-dua Liverpool dan Everton telah berada dalam Liga Perdana sejak penubuhannya pada 1992 dan telah bertemu secara konsisten pada masa itu.

Perlawanan antara kedua-dua pasukan, selain dipanggil derby Merseyside, secara tradisinya dirujuk sebagai “derby persahabatan” kerana bilangan keluarga yang besar di City dengan penyokong Everton dan Liverpool, dan ia kekal sebagai salah satu pertembungan untuk yang jumlah pengasingan peminat bukan satu perkara.

Tidak dinafikan, Liverpool telah mendominasi perlawanan ini dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan telah lebih berjaya daripada pesaing mereka di dalam dan luar negara.

4. Birmingham City lwn Aston Villa

Dalam bola sepak Inggeris, walaupun ia dipanggil derby Second City atau derby Birmingham, pertembungan antara Aston Villa dan Birmingham City agak sengit. Pertama kali dipertandingkan pada tahun 1879, kedua-dua alasan dipisahkan kira-kira 3.9 km.

Walaupun Villa telah menikmati banyak kejayaan, kedua-duanya tidak bertemu dalam Liga Perdana sehingga The Blues dinaikkan ke divisyen teratas pada tahun 2002. Pasukan yang baru dinaikkan itu memenangi kedua-dua derbi, 3–0 dan 2–0 masing-masing.

Perlu diingat bahawa perlawanan pada Mac 2003 di Villa Park, menyaksikan dua pemain Villa dibuang padang – Dion Dublin kerana pukulan kepala ke atas Robbie Savage Blues dan Joey Guðjónsson kerana terjahan dua kaki yang melulu terhadap Matthew Upson. Selepas drama di atas padang, penyokong bertelagah di luar Villa Park.

Kedua-dua pasukan bertemu dalam Liga Perdana beberapa kali dan satu insiden ketara dalam era Liga Perdana mereka pada awal 2010-an ialah pelantikan bekas pengurus Birmingham City Alex McLeish sebagai orang yang digali di Villa.

Reaksi daripada kedua-dua kumpulan penyokong adalah kemarahan dan McLeish hampir tidak bertahan di Villa Park, manakala Birmingham tidak bermain perlawanan Liga Perdana untuk beberapa musim.

Dalam pada itu, kedua-dua kelab mempunyai sejarah sebagai seteru sengit, walaupun ketika ini berada di bahagian berbeza. Banyak darah busuk masih wujud.

3. Chelsea lwn Arsenal

Saingan Chelsea dan Arsenal mula diperbaharui pada awal abad ini, berkat kedatangan Jose Mourinho dalam Liga Perdana untuk bersaing dengan Arsene Wenger dan Alex Ferguson yang sudah mantap.

Ia adalah pertemuan antara dua pihak dari London – Arsenal (Utara) dan Chelsea (Barat). Oleh kerana menjadi saingan bandar, kedua-dua kumpulan peminat dan pemain mereka nampaknya tidak suka antara satu sama lain dan permainan yang melibatkan kedua-dua pihak biasanya sengit.

Selama bertahun-tahun, ia telah berkembang menjadi persaingan yang serius antara pasukan dan peminat di dalam dan di luar padang. The Gunners mungkin menjadi pasukan yang perlu diperhitungkan dalam 15 musim pertama Liga Perdana, tetapi The Blues telah mengatasi mereka dengan beberapa kemenangan kejuaraan pada tahun-tahun berikutnya.

2. Liverpool lwn Manchester City

Liverpool vs Manchester City tidak boleh dipertikaikan saingan Liga Perdana moden terbesar. Ia telah menjadi satu perkara berikutan daya saing kedua-dua pihak sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Walau bagaimanapun, ini bukan seperti Liverpool lwn Manchester United yang mempunyai beberapa dekad untuk menyokongnya.

Lebih penting lagi, Jurgen Klopp dan rakan sejawatannya di Manchester City, Pep Guardiola, dianggap sebagai saingan dan mereka telah berjaya bersaing antara satu sama lain dalam Liga Perdana sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Di antara kedua-dua pasukan ini, beberapa permainan monumental telah dihasilkan di atas padang dalam tempoh lima tahun yang lalu. Walaupun sukar dalam perlawanan mereka, City telah mendominasi Liga Perdana dengan satu-satunya kejayaan ialah gelaran PL tunggal Liverpool dalam pemerintahan dominan Guardiola.

1. Manchester United lwn Liverpool

Tidak dinafikan, saingan terbesar dalam Liga Perdana ialah Manchester United vs Liverpool. Mereka adalah dua kelab paling berjaya dalam Liga Perdana, dua kelab dengan sokongan paling banyak di negara ini, dan sebahagian besarnya, di seluruh dunia, dan mereka hampir tidak dipisahkan sejauh 30 batu.

Ia adalah fakta yang diketahui di barat laut England bahawa terdapat kebencian sebenar antara kedua-dua pihak ini dan ia sering berpindah di dalam dan di luar padang.

Semasa Liverpool mengalami masalah buruk, Manchester United berkembang maju, tetapi sejak persaraan Sir Alex Ferguson, The Reds telah lebih berjaya dan kini lebih menjadi pesaing gelaran berbanding pasukan Manchester.

 

Share.
Leave A Reply