10 Perpindahan Liga Perdana Termahal (Bonus: Khabar angin Perpindahan Terkini)

Liga Perdana kekal sebagai pertandingan terbesar dalam bola sepak dunia setakat hari ini. Hiburan yang ditawarkan di dalam dan di luar padang menjadikannya menarik kepada peminat bola sepak di seluruh dunia.

Boleh dikatakan bahawa jumlah wang yang tersedia untuk kelab dalam liga menyumbang kepada reputasinya yang semakin meningkat di kalangan rakan sebayanya. Walau bagaimanapun, terdapat peningkatan berterusan dalam penerimaan dan reputasinya selama ini, yang telah memainkan peranan dalam pujian yang diperolehnya pada masa ini.

Pasukan Liga Perdana telah bermain dengan baik dalam pertandingan menentang rakan sejawatan mereka dalam beberapa musim kebelakangan ini dan secara beransur-ansur mengambil kedudukan yang sepatutnya.

Satu aspek yang tidak boleh diketepikan ialah perpindahan dan kami tahu betapa besarnya Liga Perdana untuk mendapatkan pemain ke dalam atau merentasi pasukan dalam liga.

Pengenalan kepada Kebangkitan Kewangan Liga Perdana

Sebaik sahaja Abu Dhabi United Group membeli Manchester City pada 2008, memo dalaman kepada kakitangan berkata – “Kami bukan kelab bola sepak, kami sebenarnya sebuah syarikat media hiburan sukan,” jelas Ketua Pegawai Eksekutif Garry Cook. “Jadi kita mesti mencipta kandungan. Kita mesti menyediakan acara, kita mesti mencipta rancangan, kita mesti mencipta drama. Dan kita mesti menjadi sebahagian daripada berita, muka depan dan halaman belakang, dalam setiap cara.” Liga Perdana merasakannya serta-merta.

Tanpa sebarang keraguan, Liga Perdana kekal sebagai liga terkaya di dunia dan mempunyai beberapa pasukan paling berkuasa di dunia di dalamnya. Penguasaan Liga Perdana ini telah didokumentasikan dengan baik sejak beberapa tahun lalu.

Liga Perdana menikmati tajaan besar dan tawaran penyiaran, dan tumpuan terbesar kelab elit. Ini bermakna terdapat cukup wang untuk masuk ke dalam organisasinya dan, seterusnya, kelab itu sendiri.

Malah liga lain di peringkat atasan bola sepak Eropah telah menerima bahawa Liga Perdana England telah menjadi Liga Super de facto, berkat kekuatan kewangannya. Tidak hairanlah Andrea Agnelli menyuarakan pendapatnya untuk mengukuhkan perkara ini awal tahun lalu.

Bekas presiden Juventus itu berkata, “Bola sepak Eropah memerlukan sistem baharu. Jika tidak, ia berisiko penurunan memihak kepada satu liga dominan, yang dalam masa beberapa tahun akan menarik semua bakat bola sepak Eropah, meminggirkan sepenuhnya liga lain.”

Sebelum Manchester City menandatangani Robinho dari Real Madrid dengan harga £32.5 juta – yang menjadi rekod perpindahan British serta-merta – rekod perpindahan Liga Perdana tidak pernah mencapai tahap itu.

Kilas balik ke tahun 1992, dan pembentukan Liga Perdana yang memisahkan diri daripada Liga Bola Sepak lama, dan membelanjakan bayaran sedemikian untuk seorang pemain adalah mustahil. Pada masa itu, nilai gabungan semua kelabnya ialah £50 juta – tetapi mereka telah berkembang jauh melebihi £10 bilion.

Walaupun Liga Perdana terus berkembang sejak penubuhannya pada awal 90-an, aspek kewangan permainan mengambil sedikit masa untuk bertambah baik dan apabila ia berlaku, tidak ada lagi yang menoleh ke belakang.

Liga Perdana sebagai “produk” adalah komponen utama di sini. Sejak pembentukan Liga Perdana, ia tidak dibentuk untuk menjadikan bola sepak lebih baik sebagai permainan, sebaliknya ia dicipta oleh ahli perniagaan muda yang bercita-cita tinggi yang percaya lebih banyak wang boleh dibuat daripadanya.

Stadia permainan telah dipertingkatkan secara beransur-ansur dan permukaan menjadi lebih baik. Pada masa itu dalam Liga Bola Sepak lama, hooliganisme dan tragedi adalah peraturan hari dalam permainan. Kelab-kelab itu juga menambah baik pendekatan pemasaran mereka, manakala pemilik kaya baru seperti Roman Abramovich dari Rusia dibenarkan memiliki kelab, sebelum ketibaan pelabur dari Teluk pada akhir 2000-an.

Pasukan Liga Perdana dengan segala kekuatan kewangan mereka, telah meletakkan wang yang masuk ke dalam liga dengan agak bijak. Kelab-kelab telah melakukan bahagian mereka untuk melabur dalam infrastruktur, kemudahan latihan dan banyak lagi.

Setiap stadium di Liga Perdana telah diusahakan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, manakala beberapa kelab telah membina tempat latihan baharu.

Selain daripada pembinaan infrastruktur, pasukan sentiasa berada dalam pasaran untuk mengukuhkan skuad mereka dalam setiap jendela perpindahan – yang menjadi fokus artikel ini.

Dari mana datangnya Wang Liga Perdana

Sumber pendapatan utama untuk Liga Perdana adalah hak TV, dan jika dibandingkan dengan liga lain di Eropah, tiada perlawanan yang dekat.

Ia adalah pada tahun 1983 bahawa penyiaran langsung pertama berlaku, dan sejak pembentukan EPL, BBC awam dan kedua ITV swasta memegang hak TV untuk £2 juta setahun. Hanya lima tahun kemudian, ITV memperoleh hak tersebut selama empat tahun sehingga 1992. Ia berbeza sama sekali sebaik PL menjadi kenyataan selepas itu.

Sky Sports memenangi hak untuk lima tahun akan datang – perjanjian £304 juta untuk liputan langsung secara eksklusif Liga Perdana baharu yang memisahkan diri ketika itu. Sebagai sebahagian daripada perubahan yang dibuat pada penyiaran, perlawanan dijadualkan pada petang Ahad dan malam Isnin.

Selepas tahap liputan yang berterusan di seluruh UK, Liga Perdana mencari peminat baharu di luar negara. Sky memperbaharui perjanjian Liga Perdana dengan harga £670 juta dalam tempoh empat tahun yang dipendekkan. Ini berlaku selepas England berjaya menjadi tuan rumah Euro pada tahun 1996.

Ketika kita melangkah ke tahun 2000-an, Liga Perdana melepasi paras £1.1 bilion selepas Sky Sports memenangi hak untuk tempoh yang dikurangkan daripada kitaran tiga tahun yang kini menjadi standard, iaitu untuk 66 perlawanan secara langsung setiap musim.

Sebagai sebahagian daripada pakej, 40 permainan bayar setiap tontonan setahun dijual kepada NTL, berikutan ketidakupayaannya untuk memenuhi komitmennya, menjual semula hak tersebut kepada Sky dan apa yang menjadi platform Premiership Plus yang berumur pendek.

Pada masa yang sama, ITV mengambil hak sorotan daripada BBC dalam perjanjian £183 juta sebelum keruntuhan platform TV berbayar ON Digital/ITV Digitalnya sendiri, yang telah membayar £315 juta untuk hak Liga Bola Sepak.

Dalam perjanjian 2016-19 dengan bayaran £5.136 bilion, Liga Perdana menjadi liga kedua termahal di dunia – dalam terma pendapatan tahunan hak TV – hanya selepas Liga Bola Sepak Kebangsaan Amerika.

Sejak saat itu, angka itu terus meningkat sehingga Disember 2023, apabila Liga Perdana menjual hak TV domestiknya dengan harga £6.7 bilion ($8.4 bilion) untuk kitaran empat tahun berikutnya. Ia kekal sebagai perjanjian hak media sukan terbesar yang pernah dibuat di UK.

Kontrak baharu itu, yang dijangka meliputi tempoh dari 2025-26 hingga 2028-29, menandakan status Liga Perdana sebagai yang paling kaya dalam bola sepak, dengan angka tahunan £1.675 bilion sekitar dua kali ganda nilai hak domestik di setiap Jerman. , Sepanyol dan Itali.

“Hasil proses ini menggariskan kekuatan Liga Perdana,” kata Richard Masters, ketua eksekutif EPL, “dan merupakan bukti kepada kelab, pemain dan pengurus kami yang terus memberikan bola sepak paling kompetitif di dunia dalam stadium penuh, dan penyokong, yang mencipta suasana yang tiada tandingan setiap minggu.”

Walaupun TV membayar paling tinggi, pendapatan lain untuk Liga Perdana dan kelab termasuk yang berikut: Jualan Barangan, Jualan Tiket, Tajaan, Lawatan dan Persahabatan Luar Negara, Jualan Akademi dan Pemain, Media Digital dan Sosial, Pelesenan Siaran ke Pub dan Bar, Lawatan Antarabangsa dan Persahabatan.

Perpindahan Liga Perdana Termahal dalam Sejarah

Tiada liga teratas membelanjakan wang seperti Liga Perdana – dan ini bermakna ia sentiasa menjadi tajuk berita perpindahan bola sepak.

Sebelum kita melihat khabar angin perpindahan semasa, berikut adalah melihat sepuluh pembelian paling mahal yang dibuat oleh kelab Liga Perdana pada masa lalu.

10. Jadon Sancho – €85j (dari Dortmund ke Manchester United, 2021)

Ia adalah salah satu kisah perpindahan terpanjang dalam sejarah baru-baru ini, kerana Manchester United akhirnya menandatangani Jadon Sancho dari Borussia Dortmund pada musim panas 2021.

The Red Devils mendapatkan pemain mereka tetapi dia gagal menghidupkan Old Trafford dan dia kini dipinjamkan ke kelab lamanya di Jerman, selepas dia pada mulanya dibekukan oleh pengurus Erik ten Hag.

9. Harry Maguire – €87j (dari Leicester City ke Manchester United, 2019)

Hanya 18 bulan selepas Liverpool menjadikan Virgil van Dijk sebagai pertahanan paling mahal dalam sejarah, Manchester United memecahkan rekod itu dengan menandatangani Harry Maguire dari Leicester.

Maguire menjadi kapten United sebelum terlalu lama, sebelum dia dilucutkan jawatan kapten oleh Ten Hag menjelang musim 2023-24. Secara amnya, ia adalah masa yang bercampur-campur untuk Maguire di Old Trafford.

8. Josko Gvardiol – €90j (dari RB Leipzig ke Manchester City, 2023)

Josko Gvardiol sangat dicari oleh banyak pasukan tetapi dia akhirnya berpuas hati dengan Manchester City kendalian Pep Guradiola dan dia kekal sebagai pemain pertahanan termahal sepanjang zaman.

Musim pertama dari Croatia di Manchester tidak begitu hebat tetapi dia mungkin boleh mengubahnya pada musim-musim akan datang.

7. Antony – €95j (dari Ajax ke Manchester United, 2022)

Antony, yang kekal sebagai salah seorang penandatanganan Hari Tarikh Akhir Perpindahan terbesar, adalah seorang lagi pemain Manchester United dalam senarai ini dan juga gagal.

Pemain Brazil itu tidak dapat memenuhi yuran perpindahannya dan secara konsisten telah dikritik hebat kerana persembahannya dalam jersi Red Devils.

6. Paul Pogba – €105j (dari Juventus ke Manchester United, 2016)

Pemain Perancis itu telah meninggalkan Manchester United untuk menyertai Juventus secara percuma hanya tiga tahun sebelum itu, sebelum kembali ke Old Trafford dengan bayaran rekod dunia pada 2016.

Pogba memang menghasilkan beberapa persembahan hebat untuk pasukannya, tetapi dia terlalu tidak konsisten memandangkan tanda harganya. Dia akhirnya meninggalkan kelab dengan satu lagi perpindahan percuma, kembali ke Turin.

5. Romelu Lukaku – €113j (dari Inter ke Chelsea, 2021)

Selepas bermain di Everton, Manchester United dan Inter selepas pemergiannya dari Chelsea pada 2013, Romelu Lukaku kembali ke Stamford Bridge pada 2021.

Kedatangan kedua beliau hampir tidak membantu The Blues sebelum dia dipinjamkan ke AS Roma (ketika itu) Jose Mourinho dan nampaknya dia tidak lagi mempunyai masa depan di kelab London itu.

4. Moises Caicedo – €116j (dari Brighton ke Chelsea, 2023)

Moises Caicedo menjadi bualan mengenai jendela perpindahan musim panas 2023.

Kedua-dua Chelsea dan Liverpool terdesak untuk menandatangani pemain antarabangsa Ecuador itu untuk melengkapkan pembinaan semula bahagian tengah mereka, dan Chelsealah yang berjaya menyelesaikan perjanjian itu. Ia masih belum dapat dilihat sama ada dia boleh membawa persembahannya di Brighton ke London Barat.

3. Declan Rice – €116.6j (dari West Ham ke Arsenal, 2023)

Arsenal memecahkan rekod perpindahan mereka apabila mereka membayar €116.6m untuk perkhidmatan Declan Rice pada Julai 2023.

Rice, yang meninggalkan West Ham selepas memenangi Liga Persidangan Eropah UEFA, telah memainkan peranan penting dalam usaha The Gunners memburu kejuaraan musim ini.

2. Jack Grealish – €117.5j (dari Aston Villa ke Manchester City, 2021)

Jack Grealish muncul dalam senarai di Aston Villa dan muncul sebagai salah seorang pemain paling menarik dalam Liga Perdana.

Akhirnya, Cityzens tampil dan menandatanganinya dengan bayaran rekod Inggeris ketika itu. Grealish memainkan peranannya dalam kemenangan treble bersejarah mereka pada musim kedua di kelab itu.

1. Enzo Fernandez – €121j (dari Benfica ke Chelsea, 2023)

Hanya enam bulan selepas perjanjian Grealish, Enzo Fernandez menjadi ketibaan perpindahan British paling mahal sepanjang masa apabila dia menukar Benfica untuk Chelsea pada Januari 2023.

Pemenang Piala Dunia Argentina itu, yang juga dinobatkan sebagai pemain muda terbaik kejohanan di Qatar, menarik perhatian Chelsea dan mereka sedaya upaya mendapatkannya.

Bonus: Khabar angin Perpindahan Liga Perdana

Satu lagi jendela perpindahan musim panas hampir tiba dan pasukan Liga Perdana sudah melihat pemain yang boleh mereka tandatangani untuk memperbaiki skuad mereka menjelang kempen seterusnya.

Kelab Liga Perdana membelanjakan £2.36 bilion pada jendela perpindahan musim panas 2023, mencipta rekod baharu. Sementara itu, mereka tidak berbelanja sebanyak itu pada Januari 2024.

Saingan London, Chelsea dan Tottenham Hotspur telah bertanya kepada Bayer Leverkusen mengenai ketersediaan pemain pertahanan Jonathan Tah, menurut laporan di Jerman.

Sementara itu, gergasi Sepanyol, Real Madrid sedang ‘memantau rapi’ situasi Trent Alexander-Arnold, yang kontrak Liverpoolnya akan tamat pada 2025 (Relevo – Sepanyol).

Selain itu, Rodrygo telah dikaitkan dengan perpindahan dari Real Madrid dalam beberapa minggu kebelakangan ini. Manchester City bersedia untuk menawarkan Julian Alvarez sebagai makeweight dalam perjanjian untuk menandatangani pemain sayap Brazil (Defensa Central – Sepanyol).

Sasaran Liverpool, Teun Koopmeiners telah mendedahkan dia mahu meninggalkan Atalanta pada penghujung musim (Metro).

Arsenal sedang meneliti perjanjian untuk menandatangani penjaga gol Real Madrid, Andriy Lunin, yang mempamerkan aksi mengagumkan dengan ketiadaan Thibaut Courtois musim ini (Defensa Central – Sepanyol).

Pengakap dari Chelsea juga pergi menonton penyerang Sporting CP Viktor Gyokeres, sasaran Arsenal, semasa kekalahan Sweden kepada Portugal baru-baru ini (Rekod – Portugal).

Manchester United bersedia untuk mengukuhkan minat mereka terhadap pertahanan tengah Juventus, Bremer, yang kontraknya termasuk klausa pelepasan £43 juta (Mirror).

Bekas penyerang Chelsea, Timo Werner mahu menyertai Tottenham dengan perjanjian tetap apabila pinjamannya daripada RB Leipzig tamat musim panas ini.

Newcastle United sedang memantau Feyenoord dan pertahanan Belanda Quilindschy Hartman, ketika mereka berusaha untuk mengukuhkan pilihan mereka di bek sayap (Perpindahan Bola Sepak).

 

Share.
Leave A Reply