4 Perlawanan Antarabangsa Terbaik Untuk Ditunggu Bulan Ini

Rehat antarabangsa terakhir untuk musim 2023/24 sebelum kejohanan antarabangsa musim panas tiba! Walaupun kami tidak mempunyai perlawanan Liga Perdana untuk dipratonton dan dilaporkan sehingga akhir bulan ini, masih terdapat banyak bola sepak untuk diikuti dalam tempoh 10 hari akan datang.

Kebanyakan perlawanan ini tidak mengambil bahagian dalam skema besar perkara (kedudukan FIFA) tetapi dengan Kejohanan Eropah UEFA dan Copa America akan datang, ia adalah cara terbaik untuk pasukan yang terlibat membuat persediaan.

Ia juga merupakan persekitaran berisiko rendah untuk pemain yang bekerja keras semasa musim bola sepak kelab untuk berehat dari kelab mereka.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa barisan menarik untuk rehat antarabangsa Mac 2024. Berikut adalah yang terbaik untuk diperhatikan.

England lwn Brazil – 23.03.2024 (7 PM GMT)

Pertemuan ini adalah masa yang lama untuk dua negara yang dianggap sebagai perintis dalam bola sepak, Brazil atas kejayaan besar dan sumbangan mereka kepada sukan dan England untuk penganjuran Undang-undang Permainan mereka yang telah membimbing sukan itu sejak ditubuhkan pada tahun 1860-an hingga hari ini.

Perlawanan itu juga diadakan ketika kedua-dua pasukan memperkemaskan skuad mereka untuk Copa America dan Euro. Pengurus Three Lions, Gareth Southgate telah memanggil beberapa muka baharu yang ingin diujinya menjelang kejohanan sementara pemain yang dikenalinya berada di kem latihan Brazil bersama jurulatih baharu Dorival Junior.

Wembley akan menjadi tempat pertempuran ini berlaku. England berharap mereka boleh memperoleh kemenangan kelima menentang Samba Boys, berikutan 11 kekalahan dan 11 seri dalam 26 pertemuan sepanjang sejarah mereka.

Lebih daripada kebanggaan, kemenangan dalam perlawanan ini akan menjadi penguat semangat untuk kedua-dua pihak, yang bermati-matian berusaha untuk kembali ke puncak rantaian makanan dalam bola sepak antarabangsa.

Perancis lwn Jerman – 23.02.2024 (8 malam GMT)

Sejak pertemuan Piala Dunia FIFA mereka pada kejohanan 2014 dihoskan di Brazil, mereka telah bertemu tujuh kali dalam dekad yang lalu.

Tiga daripada pertemuan itu telah berlangsung dalam perlawanan rasmi UEFA, manakala empat lagi dalam perlawanan persahabatan, sama seperti pertemuan bulan ini.

Sebagai dua kuasa besar bola sepak Eropah, pertemuan kerap untuk menguji keunggulan mereka di benua itu adalah cara yang baik untuk kedua-dua pasukan meningkatkan tahap. Jerman, bagaimanapun, akan bimbang bahawa mereka telah diketepikan sedikit oleh Les Bleus dalam 33 pertemuan mereka setakat ini.

Kedua-dua pasukan juga sedang bersiap sedia untuk Euro 2024 yang akan diadakan di Jerman, jadi Didier Deschamps dan Julian Nagelsmann pasti akan menggunakan perlawanan ini untuk menentukan kesediaan mereka dan menguji beberapa muka baharu dalam sistem mereka.

Perlawanan itu akan berlangsung di Stade De France yang berprestij, yang menunjukkan penghargaan tinggi di mana Perancis mengadakan pertemuan ini. Kemenangan untuk mereka di stadium kebangsaan mereka dijangka oleh semua peminat mereka yang akan membanjiri perkarangan kubah berkapasiti 80,000 itu.

Nigeria lwn Ghana – 22.03.2024 (3 PTG GMT)

Peminat sedang bersedia untuk satu lagi lelaran persaingan terbesar dalam bola sepak Afrika. “Jollof Derby” seperti yang dipanggil menampilkan Super Eagles Nigeria dan Bintang Hitam Ghana, dua pasukan Afrika yang paling berjaya di dalam dan di luar benua itu.

Pertemuan terakhir mereka adalah pada 2022, apabila Ghana menghalang Nigeria daripada mendapatkan tiket ke Piala Dunia 2022 di Qatar. Peminat Nigeria merusuh akibat kegagalan Super Eagles menewaskan saingan mereka, yang menunjukkan sejauh mana daya saing antara kedua-dua pasukan dan kumpulan penyokong.

Kali ini, perlawanan itu dimainkan di padang neutral, di Marrakech, Maghribi, yang mungkin mengandungi sebarang bentuk keganasan berikutan kekalahan satu atau pasukan lain. Bagaimanapun, peminat sudah pun menggunakan akaun media sosial mereka untuk bercakap secara berani mengenai perlawanan itu dan membuat ramalan yang terlalu yakin.

Ghana telah menang 25 kali daripada 56 kali dalam pertemuan ini manakala Nigeria hanya memenangi 12 pertemuan. Ini akan menjadi perlawanan yang akan diikuti antara perlawanan persahabatan Afrika semasa rehat antarabangsa ini.

Côte d’Ivoire lwn Uruguay – 26.03.2024 (7:30 PM GMT)

Ini adalah salah satu perlawanan yang ingin tahu dalam barisan rehat antarabangsa Mac 2024.

Côte d’Ivoire mengharungi segala rintangan pada Februari 2024 untuk menewaskan Nigeria untuk merangkul gelaran Piala Negara-Negara Afrika 2023 di hadapan penyokong tuan rumah mereka. Mereka masih berjemur dalam euforia itu dan inilah sebabnya mereka mahu menguji diri mereka terhadap yang terbaik di dunia.

Pertemuan ini kelihatan menarik di atas kertas, dengan statistik cenderung ke arah juara AFCON semasa berada di tempat yang lebih baik untuk menang. Juga tiada sejarah yang boleh diambil, kerana kedua-dua pasukan ini tidak pernah bersemuka, tidak rasmi atau secara rasmi. Inilah yang menjadikan perlawanan ini menarik.

Sejarah akan tercipta pada 26 Mac di Perancis apabila kedua-dua pasukan bertembung. Emerse Fae akan berusaha untuk menyatukan kemenangan AFCONnya menentang raksasa bola sepak seperti Uruguay, terutamanya selepas dilantik sebagai pengurus tetap pasukan berikutan perubahan yang diarahkannya dalam kejohanan AFCON 2023.

Penyerang Liverpool Darwin Nuñez terkeluar daripada pertembungan selepas menarik diri kerana kecederaan dalam perlawanan terakhirnya untuk Liverpool.

 

Share.
Leave A Reply