Detik Liga Perdana Bersejarah

Liga Perdana , dalam tempoh lebih 30 tahun kewujudannya, telah berkembang dengan pesat untuk menjadi liga terbesar dan paling menghiburkan di dunia. Seperti yang dijangka, beberapa peristiwa ikonik telah berlaku yang tidak dapat dilupakan dalam sejarah pertandingan.

Daripada kemenangan treble Sir Alex Ferguson hingga ketibaan ‘Special One’, Invincibles, Leicester City dan Steven Gerrard, beberapa detik ikonik telah benar-benar disaksikan selama ini. Malah, Liga Perdana telah melihat semuanya.

Sekeping khusus ini didedikasikan untuk beberapa detik bersejarah dalam Liga Perdana.

Gol Pertama Liga Perdana (1992)

Tidak ada cara yang lebih baik untuk memulakan semakan daripada dengan gol pertama yang dijaringkan dalam sejarah pertandingan. Berikutan pembentukan liga pada tahun 1992, musim ini bermula dan peminat berpeluang mengikuti produk yang menggantikan Divisyen Pertama yang lama.

Lebih daripada 30,000 gol telah dijaringkan dalam liga utama England sejak musim sulung itu, dengan banyak detik penting sepanjang perjalanan.

Gol Brian Deane untuk Sheffield United menentang Manchester United pada 15 Ogos 1992, adalah gol pertama yang pernah dijaringkan dalam Liga Perdana.

Pada saat-saat akhir permainan itu di Bramall Lane, balingan ke dalam yang panjang dilayangkan ke atas kepala penjaga gol United, Peter Schmeichel, dan Deane berada di tempat yang tepat untuk menanduk masuk ke gawang yang tidak dikawal dari dalam kotak enam ela.

Deane menjaringkan 19 gol dalam semua pertandingan musim itu ketika Sheffield United menduduki tempat ke-14 dan mara ke separuh akhir Piala FA.

West Brom’s Miracle Escape (2005)

Sebelum musim 2004/05, tiada pasukan tercorot pada Krismas berjaya mengatasi kejatuhan, yang menjadikan pencapaian Bryan Robson bersama West Brom begitu istimewa.

Daripada 19 perlawanan pertama musim ini, Baggies hanya memenangi 10 mata dan berada lapan mata di belakang keselamatan pada Hari Krismas – kelihatan mudah terkubur.

Walau bagaimanapun, penghujung musim yang dramatik memastikan mereka kekal berjaga. West Brom hanya tewas dua daripada sembilan perlawanan terakhir mereka. Agak keajaiban bahawa mereka masih berada di tangga ke-20 pada hari terakhir, tetapi mereka berjaya menewaskan Norwich City 2-0 dan kemudian menunggu dengan penuh cemas untuk keputusan datang daripada tiga perlawanan lain.

Nasib baik bagi mereka, setiap perlawanan lain berjalan dengan lancar dan penyokong meraikannya dengan pencerobohan padang besar-besaran.

Skor Beckham dari Separuh Masa Sendiri (1996)

David Beckham adalah antara pemain terbaik yang pernah beraksi dalam Liga Perdana. Kerjaya bekas kapten Three Lions itu berkembang pesat selepas gol ikonik ini, mencapai status selebriti yang turut meleret di Liga Perdana.

Gol itu melancarkan Beckham menjadi tumpuan dan, sehingga kini, ia dianggap sebagai salah satu gol terhebat pertandingan itu. Rembatan Beckham, yang dari garisan tengah, menampakkan kerjaya anak muda itu menjadi tumpuan, ketika dia melayangkan bola ke atas David Sullivan pada hari pembukaan musim 1996/97.

Sebagai pengiktirafan kualiti dan kelas, penampilan pertamanya daripada 115 penampilan England tiba hanya dua minggu kemudian.

Blackburn Memenangi Liga Perdana (1994/95)

Kemenangan bersendirian Blackburn datang jauh sebelum Chelsea dan Manchester City menukar bola sepak Inggeris menggunakan model yang sama. Peminat Blackburn Jack Walker memecahkan rekod perpindahan dua kali dengan menandatangani Chris Sutton dan Alan Shearer, tetapi skuad yang lain tidak menelan kos yang tinggi.

Blackburn sangat rapat pada 1993/94 dan hampir membuangnya pada 94/95, kalah 2-1 di Liverpool pada hari terakhir tetapi masih menamatkan saingan di atas Manchester United selepas pasukan Alex Ferguson hanya mampu bermain seri 1-1 di West Ham .

Walaupun ramai mungkin melihatnya sebagai pembelian gelaran, Kenny Dalglish tidak melakukan apa-apa kerana dia mampu mencipta unit yang cukup menggerunkan untuk mencatatkan nama pasukannya dalam buku sejarah.


Tendangan ‘Kung Fu’ Cantona (1994/95)

Pada masa itu, ketika Liga Perdana masih di peringkat awal pembentukannya, tingkah laku peminat dan pemain mungkin tidak berada di bawah pengawasan yang sama seperti hari ini. Ia adalah saat yang ngeri apabila Eric Cantona menerjah ke arah penonton untuk melakukan sepakan terbang ke atas penyokong Crystal Palace sejurus selepas dibuang padang di Selhurst Park.

Walaupun betapa buruknya keadaan pada masa itu, ia dianggap sebagai salah satu titik kilat yang bukan sahaja menambah status legenda Cantona, tetapi kepada identiti box office yang muncul di Liga Perdana itu sendiri.

Insiden itu membawa kepada sidang akhbar ‘camar’ terkenal Cantona, larangan lapan bulan, dan kemunculan semula yang gemilang. Dia menjaringkan gol kemenangan dalam perlawanan akhir Piala FA ketika United memenangi dua kali ganda pada 95/96, sebelum mengetuai kelab itu untuk satu lagi kejuaraan liga pada 96/97.

Tidak kira apa yang berlaku antara peminat itu dan Cantona, rekodnya di atas padang memujinya. Cantona bagus dari segi taktikal, genius istimewa, dan seseorang yang menentukan Liga Perdana pada peringkat awalnya.

‘Kenapa selalu saya?’ (2011)

Penyerang Itali Mario Balotelli menjadi pusat tarikan apabila Manchester City menewaskan Manchester United 6-1 berhampiran permulaan kempen 2011/12 dan ia menjadi ikonik atas pelbagai sebab.

Selain menjadi salah satu kekalahan terbesar buat Manchester United setakat ini, ia adalah saat pemilikan Abu Dhabi berlepas, dan ‘jiran yang bising’ perlu membuktikan sesuatu dan diambil serius.

City terus memenangi kejuaraan Liga Perdana pertama mereka pada musim itu dengan perbezaan gol – lapan lebih baik daripada United – skala kemenangan derby tertentu ini memberi momentum memihak kepada pasukan Biru Manchester dan ia kekal seperti itu sehingga hari ini.

Balotelli mendedahkan mesej itu di bawah bajunya selepas menjaringkan gol pembukaan. ‘Kenapa selalu saya?’ dia bertanya, jawapan yang jelas adalah ‘kerana anda menyalakan bunga api di ruang tamu anda’. Perbuatan yang dilakukan pemain Itali itu hanya beberapa hari sebelum perlawanan dan masih dirangka oleh pengurus Roberto Mancini untuk tampil dalam permainan.

The ‘Special One’ Arrives (2004)

Jose Mourinho tidak membuang masa untuk mencipta niche untuk dirinya selepas dia diumumkan sebagai pengurus baharu untuk Chelsea . Pemain Portugis itu, yang sangat berjaya di Porto, memberi impak kepada bola sepak Inggeris untuk memulakan era Roman Abramovich pada 2004.

Kelakuannya, bertentangan dengan tradisi Liga Perdana, menjadikannya berbeza daripada padang, dan masih mampu menandinginya dengan keputusan yang boleh dipercayai. Beberapa pengurus, jika ada, mempunyai penguasaan lirik yang begitu hebat dalam bahasa Inggeris. Tiada siapa yang membuat pintu masuk besar seperti dia.

Nah, kemudian dilaporkan bahawa dia telah disalah sebut, kerana Mourinho berkata, “Saya rasa saya seorang yang istimewa”, berbanding menjadi ‘yang istimewa’.

Bagaimanapun, pendahulu penuh teka-teki itu menepati perbincangan, membawa Chelsea memenangi kejuaraan liga berturut-turut dalam dua musim pertamanya di England. Pasukan Chelseanya mempunyai rekod berdiri hanya 15 gol dibolosi sepanjang musim PL, yang kelihatan agak sukar dipecahkan pada masa ini.

Arsenal “Disembelih” di Old Trafford (2011)

Dalam 15 tahun pertama Liga Perdana, Arsenal dan Manchester United adalah saingan terbesar pada masa itu, dan permainan yang melibatkan kedua-duanya biasanya bersemangat tanpa mengira bentuk, persiapan dan prestasi.

Walau bagaimanapun, semuanya telah ditamatkan pada hari tertentu ini. The Gunners, selepas berpindah ke Emirates, mengalami tempoh genangan dan mereka tidak lagi dapat bersaing dengan United. Segalanya berakhir selepas Arsenal dimalukan 8-2 pada permulaan musim 2011/12 di Old Trafford.

Rooney menjaringkan hatrik yang cemerlang dan pemain baru Ashley Young, yang turut mempesonakan dalam perlawanan itu, memberikan kekalahan terbesar kepada Gunners sejak 1927. Keputusan yang memalukan itu memaksa pasukan Wenger membuat beberapa pembelian pada baki jendela musim panas.

Akhirnya, The Gunners pulih untuk menamatkan saingan Liga Juara-Juara pada tahun itu, tetapi tidak dinafikan bahawa ini adalah penamat kepada masa-masa menarik Wenger di London Utara.

Slip Mahal Steven Gerrard (2014)

Liverpool berada dalam prestasi yang luar biasa pada musim itu, dengan Brendan Rodgers hampir membawa mereka ke kejuaraan Liga Perdana pertama mereka. Kemenangan 11 perlawanan The Reds secara berturut-turut telah membawa mereka hampir dengan kejuaraan walaupun dengan Manchester United yang sentiasa ada, Chelsea, dan Manchester City yang sedang berkembang pesat.

Dalam apa yang boleh disifatkan sebagai penentu gelaran pada masa itu, Liverpool mengalahkan Manchester City dan kapten Gerrard mengumpulkan pemain di atas padang untuk menyalak kata-kata abadi: “Kami tidak membiarkan ini tergelincir”.

Hanya dua minggu selepas ucapan motivasi itu, Gerrard pergi ke hadapan untuk tergelincir dalam perlawanan penting di tempat sendiri menentang Chelsea kendalian Jose Mourinho. Liverpool mendahului lima mata di tangga teratas dengan baki tiga perlawanan lagi dan kemenangan di tempat sendiri akan membolehkan mereka beraksi dengan baik menjelang dua perlawanan terakhir menentang Crystal Palace dan Newcastle United.

Ia adalah perlawanan yang masih seimbang dengan kedudukan 0-0, sehingga Gerrard gagal mengawal hantaran mudah Mamadou Sakho di bahagian pertahanan Liverpool, membolehkan penyerang Chelsea Demba Ba menerkam. Pemain Senegal itu tetap berpegang pada pendiriannya walaupun beberapa usaha daripada Gerrard untuk kembali dan meletakkan The Blues di hadapan. The Reds akhirnya tewas 2-0 dan itulah cara mereka kehilangan kejuaraan Liga Perdana.

Seolah-olah keputusan menentang Chelsea itu tidak mencukupi, The Reds mendahului untuk membuang kelebihan tiga gol untuk seri 3-3, dengan Palace menjaringkan dua gol dalam 10 minit terakhir. Sementara itu, City memenangi baki perlawanan mereka dan, walaupun Liverpool menang ke atas Newcastle dalam perlawanan terakhir mereka, mereka menamatkan dua mata di belakang anak buah Manuel Pellegrini.

Klopp menamatkan penantian Liverpool selama 30 tahun (2020)

Hanya enam tahun selepas kekalahan malang kejuaraan kepada Manchester City, Jurgen Klopp membawa Liverpool memenangi kejuaraan Liga Perdana pertama mereka. Ia adalah musim yang berbeza kempen itu kerana pandemik COVID-19, yang berleluasa pada masa itu.

Walaupun sambutan dirasai, pencapaian luar biasa The Reds di bawah kepimpinan Jurgen Klopp, adalah detik bersejarah dalam Liga Perdana tanpa sebarang keraguan.

Liverpool memperoleh 99 mata pada penghujung musim dan ia adalah yang kedua tertinggi dalam sejarah liga utama Inggeris pada masa itu. Sementara itu, mereka hampir melakukan perkara yang tidak difikirkan selepas mereka menang 26 dan seri satu daripada 27 perlawanan pembukaan mereka. Kekalahan kepada Watford sejurus sebelum penutupan bermula tidak melambatkan mereka kerana mereka terus menamatkan penantian lama untuk gelaran Liga Perdana.

Arsenal Menjadi Kebal (2004)

Arsenal kendalian Arsene Wenger melakukan perkara yang tidak terfikirkan pada penghujung musim Liga Perdana 2003/04 dengan kekal tanpa kalah sepanjang musim Liga Perdana. Ia adalah pencapaian yang tidak dapat ditandingi sejak itu.

Walaupun ketika Paul Dickov menjaringkan gol pembukaan untuk Leicester City di Highbury pada hari terakhir musim 2003/04 – rekod itu terancam.

Bagaimanapun, sepakan penalti Thierry Henry melegakan kebimbangan sebelum Patrick Vieira melengkapkan pusingan untuk memastikan kejayaan tidak masuk akal The Gunners: musim Liga Perdana tanpa kalah.

Pencapaian itu kekal sebagai salah satu legasi Wenger dalam Liga Perdana yang tiada siapa dapat menandinginya. Malah Manchester City yang bertaburan bintang Guardiola. The Gunners menunjukkan kekuatan mental yang luar biasa untuk mencatat 26 kemenangan, 12 seri, dan sifar kekalahan.

Dua dekad selepas pencapaian luar biasa itu, The Gunners masih mencari satu lagi kejuaraan Liga Perdana.

Leicester City Melakukan “Mustahil”

Kemenangan Liga Perdana Leicester City mungkin tidak akan berlaku lagi dalam dua dekad akan datang kerana ia tidak masuk akal pada masa itu. Ia adalah mustahil. Malah peluang mereka 5000/1 tidak menceritakan kisah sebenar kerana bookie pun tahu kemungkinan ia berlaku hampir mustahil, justeru peluang diberikan.

Malah Claudio Ranieri atau pemainnya tidak boleh bermegah tentang peluang gelaran mereka sebelum musim bermula.

Leicester City akan sentiasa diingati untuk kemenangan mengejutkan kejuaraan Liga Perdana pada 2015/16. Gelaran Leicester kekal sebagai salah satu kejutan terbesar dalam sejarah bola sepak. Segala-galanya sejajar memihak kepada Foxes musim itu.

Jaringan Eden Hazard menentang Tottenham dalam keputusan seri 2-2 di Stamford Bridge mengesahkan kejuaraan untuk Leicester, jadi boleh dikatakan detik impak maksimum ialah apabila Andrea Bocelli memujuk peminat dengan nyanyian Nessun Dorma.

Ia adalah detik ajaib, gemilang dan epik dalam sejarah Liga Perdana, dan mungkin mengambil masa yang lama untuk sesuatu yang serupa berulang.

Detik “Aguerooooooo” (2012)

Ramai penyokong Manchester City tidak akan melupakan detik ini dengan tergesa-gesa. Ia merupakan gelaran liga pertama mereka dalam tempoh 44 tahun, dan permulaan era baru penguasaan di bahagian ‘bising’ Manchester.

Jaringan Sergio Aguero pada 93:20 menentang Queens Park Rangers di hadapan penyokong City dan penyokong Liga Perdana tidak boleh dilupakan. Boleh dikatakan, ia kekal sebagai gol paling ikonik dalam sejarah bola sepak Inggeris.

United dan City melangkah ke pusingan akhir perlawanan dengan perebutan kejuaraan masih belum ditentukan. The Red Devils memerlukan Citizens untuk kehilangan mata di tempat sendiri, sementara mereka menguruskan perniagaan mereka sendiri menentang Sunderland, dan mereka melakukannya.

City ketinggalan 2-1 kepada QPR yang diancam penyingkiran apabila perlawanan memasuki masa kecederaan. Ia kelihatan seperti tergelincir walaupun dengan tandukan Edin Dzeko pada minit ke-92. Pembinaan sehingga bantuan memenangi gelaran daripada Mario Balotelli, tipu muslihat, pukulan bersarang di belakang jaring, perayaan liar, dan ulasan – ia tidak dapat dilupakan.

 

Share.
Leave A Reply