Mengapa Chelsea mesti bersungguh-sungguh untuk Victor Osimhen

Chelsea di bawah Mauricio Pochettino kekurangan satu elemen kritikal – seorang penyerang. Eksperimen dengan Nicolas Jackson dan sebelum ini Armando Broja telah membuahkan hasil yang sedikit, berdasarkan jumlah peluang yang dicipta oleh pemain seperti Cole Palmer dan barisan penyerang yang lain.

Sebaliknya, masa depan Victor Osimhen tidak diselesaikan di Naples buat masa ini. Penyerang Super Eagles itu terpaksa mengharungi beberapa detik sukar menjelang penghujung tahun 2023, selepas mengalami kehinaan kerana diejek oleh pasukan media kelabnya sendiri . Di samping itu, dia telah bertarung dengan beberapa kecederaan, yang telah mengganggu musimnya dan menjejaskan prestasinya.

Mengambil kira perkara di atas, Chelsea amat memerlukan penyerang bertaraf dunia. Dalam nada yang sama, Osimhen boleh dianggap sebagai seorang, yang juga memerlukan tempat yang boleh dia panggil sendiri, ketika dia menghampiri kemuncak kerjayanya.

Chelsea telah dikaitkan dengan perpindahan untuk penyerang Napoli itu untuk beberapa lama, tetapi inilah sebabnya The Blues harus bersungguh-sungguh untuk mendapatkan Pemain Terbaik Afrika pada musim panas ini.

Keturunan Victor Osimhen yang Berkembang

Osimhen menyerlah di Perancis bersama Lille selepas bergelut di Jerman dan akhirnya berjaya di Belgium bersama R Charleroi SC. Penyerang kelahiran Olusosun itu telah ditandatangani dengan harga €22.40m dan ramai yang menyangka pihak Perancis membayar lebih untuknya.

Pemain berusia 25 tahun itu tidak membuang masa untuk merebut peluang yang dihadiahkan oleh salah satu pasukan terkuat dalam Ligue 1 ketika itu. Dia menjaringkan 18 gol dan membantu enam lagi dalam hanya 38 penampilan.

Eksploitasinya dalam kempen tunggal itu membawa kepada minat Napoli dan perpindahan itu akhirnya dimeterai dengan harga €75m – bayaran rekod untuk pemain Afrika.

Di Naples, kecederaan mula datang, dan prestasinya sangat terjejas. Penyerang itu terlepas kejohanan AFCON 2021 di Cameroon tetapi masih kembali bersama pasukan dan mencatatkan dua angka dalam penglibatan gol untuk Napoli.

Musim lalu, dalam 32 penampilan liga untuk Napoli, dia menjaringkan 26 gol dan memberikan lima bantuan, ketika kelab Naples itu merangkul Scudetto pertama mereka dalam lebih tiga dekad, mengingatkan zaman Diego Maradona.

Dalam kempen semasa dia telah menjaringkan 13 gol dalam semua pertandingan dan memberikan empat bantuan pada masa penulisan.

Kemenangan Scudetto merupakan pencapaian bersejarah yang menyaksikan bintang Nigeria itu memenangi anugerah Penyerang Terbaik Musim dan anugerah Pemain Terbaik CAF, sebelum membawa Super Eagles Nigeria ke final AFCON 2023 di Côte d’Ivoire.

Bagaimanakah Osimhen Sesuai di Chelsea?

Mencadangkan bahawa isu Chelsea berpunca semata-mata daripada kekurangan penyerang klinikal mungkin terlalu mudah. Bagaimanapun, menandatangani penyerang Nigeria itu tidak akan menjejaskan kehebatan serangan The Blues.

Jackson, yang kini mengetuai barisan untuk mereka, lebih banyak bermain di bahagian sayap dalam kariernya sebelum berpindah ke England, manakala Christopher Nkunku bergelut untuk kecergasan perlawanan, dan Armando Broja telah dihantar secara pinjaman kepada Fulham.

The Blues telah bergantung kepada Cole Palmer dan, sedikit sebanyak, Raheem Sterling, untuk menjaringkan gol dalam perlawanan untuk mereka. Bekas, yang tiba pada musim panas dari Manchester City, telah menjadi pendedahan musim ini dan Chelsea tidak akan ke mana tanpa sumbangannya.

Dengan itu, mendapatkan penyerang tengah dengan kegemaran untuk menjaringkan gol adalah sangat penting kepada The Blues pada musim panas. Keupayaan Osimhen untuk menahan bola, menyambung permainan, dan menyudahkan hantaran lintang meletakkannya di atas pilihan serangan semasa Chelsea iaitu Christopher Nkunku, Nicolas Jackson, dan kadangkala Raheem Sterling.

Walau bagaimanapun, kehebatan Osimhen melangkaui kehebatan udara; dia mempunyai kawalan bola yang mahir, boleh mencipta peluang untuk rakan sepasukan, dan biasanya menghabiskan peluang dengan penuh percaya diri.

Berbanding dengan penyerang Chelsea, Osimhen hanya terlepas lima peluang besar dalam Serie A, manakala Jackson terlepas (15), dan Raheem Sterling (11). Di samping itu, Osimhen, yang bermain lebih sedikit daripada dua penyerang ini, telah menjaringkan lebih banyak gol daripada pasangan itu (kami mengecualikan Nkunku di sini, kerana dia tidak bermain banyak).

Rakan Afrika – dan idola zaman kanak-kanak Osimhen – Didier Drogba cemerlang di Stamford Bridge. Bintang Ivory dan bintang Nigeria itu berkongsi detik-detik di AFCON terakhir di Ivory Coast dan pemain Nigeria itu pernah bercakap tentang cintanya kepada pemenang Liga Juara-Juara sebelum ini.

“Didier Drogba ialah idola saya. Saya suka menonton dia bermain sebagai seorang kanak-kanak. Saya sentiasa mahu menjadi seperti dia”, Osimhen memberitahu Sport1 pada 2023.

Jika Osimhen benar-benar mahu menjadi seperti Drogba, dia boleh mendapat peluang untuk melakukannya jika dia akhirnya berpindah ke bahagian biru London. Selain itu, keyakinan diri Osimhen yang tidak berputus asa akan menjadi penting jika dia mahu mengatasi kutukan penyerang Chelsea, kerana ramai yang bergelut semasa mengetuai barisan di Stamford Bridge.

Ketibaan Victor Osimhen di Chelsea Akan Berbayar

Pada masa ini, Osimhen menonjol sebagai salah satu penyerang yang paling diidamkan dalam bola sepak. Sejak beberapa bulan lalu, pemain berusia 25 tahun itu telah menarik minat daripada banyak kelab di peringkat teratas Eropah, terutamanya PSG dan Arsenal.

Osimhen baru-baru ini menandatangani perjanjian baharu dengan Napoli yang akan mengekalkan penyerang itu di Itali sehingga 2026, tetapi kontrak baharu ini termasuk klausa pelepasan £112 juta, yang boleh menggoda Chelsea untuk berpindah untuk pemain berusia 25 tahun itu.

Osimhen telah dikaitkan dengan Chelsea, Paris Saint-Germain, dan beberapa kelab Saudi, dengan pemain itu sendiri membayangkan keinginan untuk mencari cabaran baharu pada penghujung musim.

Chelsea membelanjakan £323 juta secara keseluruhannya pada Januari 2023 dalam bulan penyata sebenar daripada Todd Boehly dan Clearlake Capital. Lapan pemain baharu tiba melalui pintu di Stamford Bridge semasa jendela perpindahan itu. Mereka juga membuat beberapa pembelian pada musim panas tetapi masalah masih berterusan dalam pasukan.

Hasilnya, Mauricio Pochettino berminat untuk membawa masuk pengukuhan serangan. The Blues mahu bersaing dalam semua bidang, dan mereka memerlukan penyerang untuk mencabar yang terbaik dalam liga.

Chelsea mengharungi tempoh yang sukar musim ini, dengan The Blues menduduki tempat ke-11 dalam Liga Perdana, dan peluang mereka untuk ke Eropah agak tipis pada masa ini. Mereka juga tewas kepada Liverpool dalam perlawanan akhir Piala Carabao hanya beberapa minggu lalu.

Walaupun PSG bakal kehilangan Kylian Mbappe pada musim panas, The Blues dilihat paling terdesak untuk mendapatkan tandatangan Osimhen kerana mereka berhasrat untuk menangani masalah ketara mereka menjelang musim depan.

Seperti yang berlaku, Chelsea mesti sanggup membayar lebih daripada €121 juta yang mereka keluarkan untuk memperoleh perkhidmatan Enzo Fernandez pada Januari 2023 jika mereka mahukan Osimhen, sambil turut mematuhi peraturan Financial Fair Play.

 

Share.
Leave A Reply