Laporan Aston Villa lwn Ajax

Penjaring : Watkins 25′, Bailey 60′, Duran 75′, Diaby 81′

Pada malam di mana sejarah dipertaruhkan, Aston Villa menunjukkan mengapa mereka adalah kuasa yang perlu diperhitungkan dalam pertandingan Eropah.

Kemenangan 4-0 ke atas Ajax bukan sahaja memastikan tempat mereka ke suku akhir Liga Persidangan Eropah UEFA tetapi juga menamatkan rentetan keputusan yang mengecewakan di tempat sendiri.

Sejak awal, niat Villa jelas apabila mereka mengawal permainan, memberikan suasana yang menggembirakan buat penyokong tuan rumah.

Asas Separuh Pertama Meletakkan Jalan Kemenangan

Peluang Leon Bailey yang terlepas pada separuh masa pertama tidak sedikit sebanyak melemahkan semangat pasukan Villa yang penuh dengan keyakinan.

Tandukan Ollie Watkins, yang datang dari pukulan sudut tepat Douglas Luiz, memecah kebuntuan dan menetapkan Villa dalam perjalanan mereka.

Di sebalik usaha Ajax untuk kembali bermain, ketabahan pertahanan Villa, yang dicontohi oleh pelepasan garisan gol Matty Cash, menghalang gergasi Belanda itu.

Lonjakan Separuh Kedua Penguasaan Vila

Percubaan Ajax untuk menegaskan diri mereka pada separuh masa kedua dengan cepat dibatalkan oleh tekanan berterusan Villa.

Leon Bailey, yang mendapat kesilapan pertahanan oleh Ajax, menggandakan pendahuluan dengan rembatan tepat melepasi penjaga gol Ajax, Diant Ramaj. Pemecatan Sivert Mannsverk untuk Ajax menambah masalah pelawat, mengurangkan mereka kepada sepuluh orang dan menjadikan tugas itu lebih sukar.

Pengenalan Jhon Durán menambah dimensi baharu pada serangan Villa, yang memuncak dengan serangan kuat yang menentang fizik dengan memukul kayu dua kali sebelum melepasi garisan. Ais pada kek itu datang daripada Moussa Diaby, yang dengan tenang menjaringkan gol untuk menjadikan kedudukan 4-0, garis mata yang mencerminkan sepenuhnya keunggulan Villa pada malam itu.

Malam Bersejarah di Villa Park sambil Perjuangan Ajax Diteruskan

Kemenangan tegas ini bukan sahaja mendorong Aston Villa ke pusingan seterusnya pertandingan tetapi juga menghantar mesej yang kuat kepada rakan sejawatan Eropah mereka. Kekalahan itu menambah kesengsaraan Ajax, menandakan kekalahan kelima berturut-turut mereka di bumi Inggeris dan seterusnya melembapkan musim yang sudah suram.

Ketika Villa melihat ke suku akhir, prestasi mereka menentang Ajax menjadi bukti cita-cita Eropah mereka. Di bawah Unai Emery, Villa kini akan memikirkan peluang mereka untuk pergi ke Liga Persidangan.

Untuk butiran lanjut tentang permainan ini, anda juga boleh melawat:

Aston Villa-Ajax | Liga Persidangan Eropah UEFA 2023/24 

 

Share.
Leave A Reply