Pratonton FC Porto lwn Arsenal

Porto dan Arsenal bersedia untuk menghidupkan semula saingan Liga Juara-Juara UEFA mereka di Estádio do Dragão dalam perlawanan pertama Pusingan 16 yang sangat dinanti-nantikan. Sudah hampir dua dekad sejak kejayaan Porto yang tidak dapat dilupakan dalam pertandingan di bawah José Mourinho, termasuk pertemuan kemenangan menentang Manchester United.

Bagaimanapun, Dragons sejak itu bergelut menentang pasukan Inggeris dalam aksi kalah mati, tewas kesemua tujuh pertemuan sejak kempen kemenangan itu. Sérgio Conceição, jurumudi Porto semasa, berhasrat untuk mengubah arah aliran ini, disokong oleh rekod kukuh pasukan itu iaitu 12 kemenangan dalam 17 perlawanan terakhir UCL di tempat sendiri dan prestasi yang mengagumkan baru-baru ini (W7, D2, L1 dalam 10 perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan) .

Arsenal, menunggang tinggi dengan prestasi luar biasa, termasuk permulaan bersejarah tahun ini dengan lima kemenangan liga berturut-turut, meneroka ke Portugal bertujuan untuk melanjutkan kemenangan mereka ke peringkat Eropah.

Di sebalik kejayaan domestik mereka, The Gunners telah menghadapi penyingkiran berturut-turut pada peringkat pertandingan ini tujuh kali. Kemaraan terakhir mereka selepas Pusingan 16 memang menentang Porto pada musim 2009/10, walaupun mereka tewas dalam perlawanan pertama di Portugal.

Dengan rekod yang menggerunkan dalam perlawanan di tempat lawan Eropah baru-baru ini (W12, D5, L3), Arsenal berusaha untuk mencabar kubu kuat Porto dan mengubah naratif kempen Liga Juara-Juara mereka baru-baru ini.

Pemain Utama untuk Tonton

Galeno dari Porto , yang telah memainkan peranan penting dalam kempen domestik dan Eropah, telah menyumbang kepada tujuh gol di peringkat kumpulan (G4, A3).

Bukayo Saka dari Arsenal membawa rentetan kecemerlangannya sendiri ke dalam perlawanan itu, dengan enam gol dalam empat penampilan terakhirnya.

Perlawanan ini menjanjikan pertarungan taktikal, dengan kedua-dua pasukan bersemangat untuk mencipta kelebihan awal dalam perlawanan itu. Ketahanan Porto di laman sendiri dan kehebatan serangan Arsenal menjadi pentas untuk perlawanan yang menarik di mana rekod lampau dan prestasi semasa akan bertembung.

Kunci Stat

Kemantapan pertahanan Arsenal telah menjadi ciri utama kempen Liga Juara-Juara mereka, hanya melepaskan empat gol dalam peringkat kumpulan, hanya dikalahkan oleh dua gol Real Sociedad. Kekakuan pertahanan ini akan menjadi penting kerana mereka menghadapi pasukan Porto yang terkenal dengan ancaman serangan mereka, terutamanya dalam perlawanan Eropah di tempat sendiri.

 

Share.
Leave A Reply