Copenhagen lwn Manchester City Preview

Buat kali kedua dalam sejarah mereka, Copenhagen bersedia untuk menyertai Pusingan 16 Liga Juara-Juara UEFA, berdepan tidak lain daripada juara Eropah, Manchester City.

 

Pertemuan ini, yang disifatkan oleh pengurus Copenhagen, Jacob Neestrup sebagai “cabutan paling sukar yang mungkin,” membentangkan senario David vs. Goliath, dengan juara Denmark itu berhasrat untuk menentang kemungkinan.

Cabaran Bersejarah di Parken

Perjalanan Copenhagen ke Peringkat 16 Terakhir, melalui kumpulan yang menampilkan gergasi seperti Bayern Munich dan Manchester United, adalah sesuatu yang luar biasa. Ganjaran mereka adalah pertembungan yang menakutkan menentang Manchester City, pasukan yang tidak pernah mereka kalahkan dalam empat percubaan (D2, L2).

 

Bagaimanapun, The Lions mempunyai sebab untuk menikmati peluang mereka, terutamanya memandangkan prestasi mereka di tempat sendiri yang kukuh dan keputusan seri 0-0 yang ketara menentang City pada peringkat kumpulan musim lalu di Stadium Parken.

Silsilah Eropah Copenhagen

Di sebalik status underdog mereka, ketabahan Copenhagen di laman sendiri dalam Liga Juara-Juara adalah terpuji, dengan hanya tiga kekalahan dalam 19 perlawanan di Parken (W8, D8). Namun, sejarah memberi cabaran kerana satu-satunya penampilan 16 Terakhir mereka sebelum ini, pada 2011, berakhir dengan penyingkiran oleh lawan Inggeris – Chelsea.

Pencarian Manchester City untuk Kejayaan yang Belum Pernah Terjadi

Di sisi lain, Manchester City pimpinan Pep Guardiola memasuki pergaduhan dengan rekod prestasi yang mengagumkan, termasuk memenangi treble musim lalu. Cityzens telah mendominasi peringkat kumpulan musim ini, dengan enam kemenangan dengan rekod sempurna dan rentak tanpa kalah dalam 20 perlawanan Eropah – bukti kehebatan mereka.

Pemain untuk Tonton

Mohamed Elyounoussi dari Copenhagen , dengan lima gol dalam dua penampilan terakhirnya dan sejarah berdepan City, adalah pemain penting untuk pasukan Denmark itu.

 

Erling Haaland dari City , yang baru menjaringkan dua gol menentang Everton, nampaknya akan meneruskan rentak jaringannya yang menakjubkan dalam Liga Juara-Juara, bertujuan untuk mencontohi prestasi lima golnya dari Pusingan 16 Musim lalu.

 

 

 

Ketika Copenhagen bersiap sedia untuk menjadi tuan rumah Manchester City di Parken, pentas ditetapkan untuk perlawanan epik Liga Juara-Juara UEFA. Sementara juara Denmark itu berharap untuk memanfaatkan kelebihan di tempat sendiri dan mencipta kekecewaan yang tidak dapat dilupakan, Manchester City berhasrat untuk meneruskan penguasaan Eropah mereka dan mengambil satu langkah lagi ke arah mereplikasi kejayaan memenangi treble musim lalu.

 

Dengan kedua-dua pasukan membanggakan pemain yang mampu mengubah permainan, perlawanan ini menjanjikan satu pertemuan yang mendebarkan dalam usaha memburu kejayaan Eropah.

 

 

Share.

Leave A Reply