Laporan Perlawanan Luton vs Brighton

 

 

Dalam perlawanan Liga Perdana yang menakjubkan, Luton Town menang telak 4-0 ke atas Brighton & Hove Albion di Kenilworth Road, mengukir kemenangan terbesar mereka dalam Liga Perdana sejak Januari 1989.

 

 

Elijah Adebayo menjadi bintang dalam perlawanan ini dengan menjaring hat-trick yang membantu The Hatters meraih kemenangan penting dalam perjuangan mereka untuk kekal dalam Liga Perdana.

 

 

Serangan Awal dan Kehebatan Adebayo

Perlawanan bermula dengan pantas, dengan Luton membuka keunggulan dua gol dalam tiga minit pertama.

 

 

Sundulan Elijah Adebayo, setelah menerima berbantuan dari Carlton Morris, menentukan corak perlawanan ini. Chiedozie Ogbene menggandakan keunggulan tidak lama kemudian, memanfaatkan umpan panjang dari Albert Sambi Lokonga.

 

 

Adebayo terus menunjukkan performa cemerlangnya dengan menjaring gol lagi sebelum jeda, meningkatkan jumlah golnya di rumah menjadi 7 untuk musim ini.

 

 

Peluang Terlepas Brighton

Brighton, yang kesulitan mencari gol pertama mereka dalam Liga Perdana 2024, hampir mencapainya melalui percubaan Danny Welbeck tetapi gagal untuk memulakan aksi kebangkitan. Pertahanan Luton yang solid, bersama dengan kegagalan Brighton untuk menyelesaikan dengan baik, menyebabkan pasukan Roberto De Zerbi tertinggal dan tidak dapat membalikkan momentum.

 

 

Hat-trick Adebayo dan Dominasi Luton

Separuh kedua menyaksikan gol Jordan Clark Luton dinyatakan offside, tetapi Adebayo tidak dapat dihentikan, menyiapkan hat-trick pertamanya dalam karier dari sepakan penjuru Alfie Doughty. Penampilannya menunjukkan keazaman Luton untuk meraih kemenangan berturut-turut ketiga mereka.

 

 

Kesimpulan

Kemenangan meyakinkan ini memberi semangat besar kepada Luton di bawah pimpinan Rob Edwards, mengangkat mereka ke luar zon degradasi dan memasukkan keyakinan dalam kempen Liga Perdana mereka. Bagi Brighton, kekalahan ini memanjangkan rentetan tanpa kemenangan mereka dan memunculkan persoalan mengenai keupayaan serangan mereka. Penampilan mengagumkan Luton dan hat-trick Adebayo akan dikenang sebagai saat cerah dalam musim mereka, sementara mereka terus berjuang untuk kekal dalam Liga Perdana.

 

Share.

Leave A Reply