Laporan Perlawanan Fulham vs Newcastle

Newcastle United menewaskan Fulham 2-0 dalam Piala FA pada peringkat keempat, walaupun mereka tidak bermain dengan baik sepanjang perlawanan, dengan dua dari tiga kemenangan Magpies dalam 11 perlawanan terakhir mereka datang dari perlawanan menentang Cottagers.

 

Jacob Murphy mendapat hadiah selepas kekeliruan antara Bobby De Cordova-Reid dan Antonee Robinson hanya lima minit selepas penampilannya pertama kali sejak November awal, tetapi kekurangan permainan dalam tempoh itu kelihatan apabila dia melepaskan tembakan terus ke gawang Marek Rodák. Penjaga gol Slovakia sejati, Martin Dúbravka, kemudiannya terpaksa membuat penyelamatan yang lebih sukar di hujung padang lain, dengan ujung jari-jarinya menghentikan percubaan Rodrigo Muniz yang pastinya akan menghakis ke sudut bawah gawang.

 

Fulham mendominasi permainan sebaik separuh pertama berjalan, dengan Harry Wilson mencipta peluang yang menjanjikan dan memberikan beberapa umpan cantik, tetapi ia tidak menterjemahkan kepada peluang untuk menguji Dúbravka, dengan usaha Muniz dibelokkan keluar oleh Sven Botman. Cottagers kemudian terpaksa menghadapi dugaan apabila mereka gagal menangani dengan baik knockdown Dan Burn dan sepakan bersih dari Sean Longstaff yang tidak memberi peluang kepada Rodák. Keadaan itu diikuti dengan terpaksa menggantikan Wilson yang cuba bermain dengan kecederaan bahu.

 

Kesukaran tuan rumah untuk mencari jalan masuk ke perlawanan berterusan, walaupun mereka menjadi pasukan penyerang utama menentang pasukan Newcastle yang tidak berjaya. Harapan mereka terjejas secara tidak dapat diperbetulkan pada minit ke-60, apabila Burn bereaksi lebih pantas selepas bola dibelakangkan oleh Botman untuk menjaringkannya.

Dengan pasukan Marco Silva mencari jalan untuk kembali memperoleh kedudukan, Raúl Jiménez melompat tinggi untuk menentang kesilangan pantulan Kenny Tete tetapi tidak dapat mengawal sepakan kepalanya dan Antonee Robinson melepaskan sepakan di sebelah tiang gol.

 

Usaha mereka menjadi sia-sia, dengan Newcastle dengan mudah mengamankan kemenangan dan melangkah ke peringkat kelima Piala FA untuk kali kedua hanya dalam 18 musim, mengekalkan harapan Magpies untuk merebut kejuaraan musim ini. Sebaliknya, Fulham akan menyesali keputusan dieluarkan dari dua pertandingan dalam tempoh kurang daripada seminggu, dengan pasukan tersebut hanya berjaya melangkah ke peringkat ini dalam Piala FA sekali dalam tujuh musim terakhir.

 

Share.
Leave A Reply