Ulasan Fulham vs Newcastle

Selepas gagal dalam separuh akhir Liga Cup sejarah mereka melawan Liverpool, Fulham kini perlu berkumpul dengan cepat kerana perhatian beralih kepada Piala FA. The Cottagers hanya berjaya melepasi peringkat keempat sekali sahaja dalam enam musim terakhir, tetapi pengecualian itu berlaku tahun lalu, apabila mereka mencapai perempat akhir sebelum dikeluarkan oleh finalis Manchester United.

 

Rekod terkini Fulham menentang Newcastle tidak memberi gambaran yang baik, kerana mereka tidak menang dari tujuh perlawanan terkini (seri 2, kalah 5) dan telah kalah dalam empat perlawanan terakhir. Walau bagaimanapun, mereka pasti dapat menarik semangat daripada fakta bahawa dalam dua perlawanan terakhir mereka di rumah menentang pasukan Liga Utama (Arsenal dan Liverpool), mereka berjaya mengatasi kekalahan dan mendapatkan kemenangan dan seri secara berturut-turut. Mereka harapkan jika mereka melakukannya di sini, ia bukan seri semula yang akan memberi mereka perlawanan ulang yang mungkin tidak mereka ingini berikutan jadual perlawanan yang sesak akhir-akhir ini.

 

Selepas tersingkir daripada Liga Juara-Juara UEFA, mengalami empat kekalahan bersekutu dalam liga sebelum perlawanan ini dan gugur dalam Liga Cup selepas penalti di peringkat separuh akhir menandakan bahawa Piala FA adalah satu-satunya peluang Newcastle untuk memenangi kejuaraan di musim 2023/24. Walau bagaimanapun, dengan senarai pemain cedera yang panjang dan kemungkinan perlu menjual pemain utama jika mereka ingin mengeluarkan dana untuk pasukan, semangat di Tyneside tidak seperti biasa.

 

Namun, walaupun pernah menghadapi kesulitan di Craven Cottage, The Magpies telah menang dalam tiga lawatan terakhir mereka, dengan menjaringkan sepuluh gol dan hanya kehilangan satu gol. Newcastle hanya berjaya melepasi peringkat keempat Piala FA sekali dalam 17 musim terakhir, sesuatu yang mereka akan cuba ubah bersama dengan rekod buruk mereka di ibu negara pada musim ini, yang sejauh ini belum berjaya meraih kemenangan dalam tiga percubaan.

 

Pemain untuk diperhatikan

Selepas penampilan yang mengagumkan sebagai pemain pengganti melawan Liverpool, Harry Wilson berharap untuk mendapat peluang bertanding pada Sabtu ini kerana dia ingin menambahkan kepada enam sumbangan golnya dalam semua pertandingan musim ini (2 gol, 4 bantuan).

 

Sementara itu, Miguel Almirón telah menjaringkan tiga gol dalam tiga perjumpaan terakhirnya dengan Fulham, termasuk dua gol di lawatan terakhirnya.

 

Share.
Leave A Reply