Laporan Perlawanan Tottenham vs Manchester City

Gol lewat dari Nathan Aké membawa Manchester City melalui Tottenham Hotspur dengan kemenangan 1-0 dalam Pusingan Keempat Piala FA, mencapai Pusingan Kelima dalam pertandingan anjal ini untuk musim ketujuh berturut-turut.

 

The Cityzens belum pernah menjaringkan gol di Stadion Tottenham Hotspur dan Oscar Bobb tidak dapat mengubahnya walaupun menikam bola ke dalam jaring Guglielmo Vicario awal perlawanan, kerana dia sedikit offside ketika usaha Phil Foden diselamatkan.

 

Walaupun gol itu dinyahsayakan, pasukan Pep Guardiola memulakan perlawanan dengan pantas yang diatasi oleh Spurs dengan Bernardo Silva dan Mateo Kovačić kedua-duanya melihat sepakan diblok oleh pertahanan. Tuan rumah juga berupaya menyerang tetapi tidak dapat mencari sepakan yang tajam pada saat-saat penting.

 

Walaupun peluang tidak begitu banyak untuk City, ketika jangka masa setengah jam berlalu, terdapat beberapa kejutan bagi Spurs disebabkan oleh tekanan dari lawan – terutamanya ketika Vicario terpaksa menghentikan bola dengan melepakkannya keluar dari padang oleh Julián Álvarez. Terdapat penundaan yang panjang disebabkan oleh masalah teknikal bagi wasit Paul Tierney, tetapi keintensifan perlawanan tidak meningkat serta merta dan Bobb dihalang dari sepakan oleh blok yang bersemangat dari Pedro Porro.

Bobb bermain peranan dalam beberapa peluang awal di separuh masa kedua, walaupun Micky van de Ven dan Pierre-Emile Højbjerg berbuat sangat baik dalam memblok usaha dari Álvarez dan Joško Gvardiol. Ortega juga menakjubkan dalam menghentikan Johnson di bahagian lain padang sebelum pasukan berkongsi inisiatif dengan pengenalan Kevin De Bruyne dan Jérémy Doku sebentar selepas setengah jam perlawanan.

 

Terdapat juga peningkatan untuk tuan rumah apabila James Maddison muncul daripada bangku simpanan untuk minit pertamanya sejak cedera pada November.

 

Silva dan De Bruyne kedua-duanya membuang peluang untuk menjaringkan gol kemenangan, tetapi selepas juga menjaringkan gol yang mengalahkan Arsenal pada peringkat yang sama dalam Piala FA musim lepas, Nathan Aké menyentuh bola melepasi garis gol selepas sepakan yang tidak meyakinkan dari Vicario.

 

Itu membawa kemenangan ke-12 secara berterusan dalam pusingan perlawanan jauh dalam Piala FA bagi City, semasa mereka berhasrat untuk menjadi kelab pertama sejak Arsenal pada musim 2014/15 untuk memenangi pertandingan ini secara berturutan.

 

Sementara itu, Spurs gagal melepasi peringkat ini untuk kali pertama dalam lima musim. Juara-pertahanan City boleh mempertahankan mahkota mereka

 

Dengan lebih banyak pasukan dari Liga Perdana meninggalkan pertandingan ini, City akan mula merasa bahawa mereka boleh mempertahankan gelaran Piala FA mereka, terutamanya selepas kemenangan menentang pasukan tangguh Tottenham untuk melangkah ke pusingan kelima.

 

Mungkin bukan gol seperti biasa tetapi City selalu dapat mencari jalan untuk menyelesaikan tugas dan mereka telah melakukannya dengan baik. Mereka dengan mudah menjadi pasukan yang akan dikalahkan dalam Piala FA juga.

 

Share.
Leave A Reply