Chelsea vs Aston Villa – Preview Piala FA

Hanya tiga hari selepas kemenangan cemerlang mereka dalam separuh akhir Piala Liga melawan Middlesbrough, Chelsea kembali beraksi dalam aksi Piala FA menentang pasukan Liga Utama yang lain iaitu Aston Villa. Selain dari final Piala Liga yang akan datang, pertandingan ini adalah satu-satunya peluang Chelsea untuk memenangi kepingan perak musim ini, jadi Biru-biru ini akan mengambilnya dengan serius ketika mereka mengincar peringkat kelima untuk pertama kalinya sejak menjadi naib juara pada tahun 2022.

 

Satu perlawanan lagi di Stamford Bridge hanya akan memberi suntikan semangat kepada Chelsea, yang telah memenangi 40 daripada 47 perlawanan Piala FA terakhir mereka yang dimainkan di sana (S5, K2) – rentetan tersebut termasuk lapan kemenangan berturut-turut menjelang perlawanan terkini ini, sambil menjaringkan 24 gol sepanjang perjalanan tersebut. Persembahan hebat dalam mencetak gol boleh dijangka di sini kerana pasukan Mauricio Pochettino telah menjaringkan 11 gol dalam tiga perlawanan utama di kandang terakhir mereka.

 

Istirahat sepanjang musim sejuk pendek bagi Aston Villa berakhir di sini di Stadion Bridge ketika mereka terlibat dalam perlawanan pusingan keempat Piala FA untuk kali pertama sejak 2016. Termasuk dalam perlawanan pusingan keempat yang malang delapan tahun yang lalu tersebut, Villa telah menemui rentetan kekalahan dalam lapan perlawanan dalam pertandingan ini, yang berakhir dengan kemenangan tipis 1-0 menentang Middlesbrough, pasukan semfinal Liga Cup Chelsea.

 

Perlawanan itu membentuk sebahagian daripada rentetan tak terkalahkan tiga perlawanan Villa dalam semua pertandingan (M2, S1), dengan dua kekal bersih berturutan. Rintangan seterusnya yang perlu diatasi oleh pasukan di Midlands ini adalah mengakhiri rentetan tujuh perlawanan kekalahan di Piala FA jauh dari rumah menentang pasukan Liga Utama, walaupun mereka mungkin mempunyai kelebihan psikologi ketika mereka tiba di sini dengan peluang untuk mencatatkan tiga kemenangan berturut-turut di Stadion Bridge untuk kali pertama sejak 1960.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Raheem Sterling Chelsea berkembang dengan baik dalam gelanggang ini, dengan gol dan assistnya menentang Preston dalam peringkat ketiga membawa jumlah sumbangan gol beliau kepada 19 dalam 20 penampilan terakhirnya di bawah kejuaraan Piala FA (G10, A9).

 

Dia telah menjadi salah satu pemain terbaik Chelsea musim ini dan akan cuba mengekalkan rentetan itu menentang pasukan Liga Utama.

 

Adapun untuk Villa, Ollie Watkins sedang mencari penampilan ke gol ketiga berturut-turutnya di Stamford Bridge selepas menjaringkan gol dalam kemenangan ‘tanpa gawang’ dalam dua lawatan terakhirnya.

 

Stat panas

Chelsea hanya mempunyai kadar kemenangan 50% dalam 90 minit aksi pertandingan bertaraf lawatan lawan dalam kejohanan kompetitif musim ini (M9, S2, K7).

 

Share.
Leave A Reply