Preview Perlawanan Bournemouth vs Liverpool

Bournemouth berjaya melalui penghujung tahun 2023 dengan kemenangan yang hebat apabila mereka mampu bangkit dari ketertinggalan 2-0 untuk menewaskan Queens Park Rangers 3-2 dalam perlawanan pusingan ketiga Piala FA. Pasukan Andoni Iraola akan cuba memulakan musim Premier League tahun ini dengan prestasi yang sama positifnya, selepas memenangi enam daripada lapan perlawanan terakhir mereka dalam Liga Utama (M1, K1).

 

19 mata yang diperoleh oleh Bournemouth merupakan jumlah paling tinggi yang diperoleh oleh mana-mana pasukan Liga Utama dalam tempoh tersebut—satu mata lebih banyak daripada pesaing mereka Liverpool. Walaubagaimanapun, itulah sahaja kelebihan yang dimiliki oleh Bournemouth musim ini, dengan mereka kini berusaha untuk mengelakkan kekalahan ketiga mereka kepada Liverpool dalam musim 2023/24 selepas kalah dalam perlawanan liga dan EFL Cup. Keyakinan untuk melakukannya pasti rendah memandangkan Bournemouth tidak pernah menang dalam kesemua sembilan perlawanan Liga Utama melawan pasukan yang berada di puncak klasemen.

 

Namun begitu, Liverpool juga perlu berhati-hati dengan keupayaan tuan rumah yang tidak pernah kalah dalam empat perlawanan liga terakhir mereka di stadion sendiri (M3, S1), membuatkan kemenangan kesembilan dalam sepuluh perlawanan Liga Utama antara kedua pasukan ini bukanlah satu perkara yang pasti (K1). Liverpool kelihatan sangat mengancam baru-baru ini, terutamanya selepas memulakan tahun baru dengan kemenangan dalam setiap perlawanan di tiga pertandingan dalam negara.

 

Kemenangan pertama Liverpool dalam rentetan tersebut adalah kemenangan melepasi rekod 4-2 melawan Newcastle United, di mana Liverpool menghasilkan xG sebanyak 7.27, mengikut Opta, iaitu angka tertinggi sejak statistik tersebut diperkenalkan dalam musim 2010/11! Mohamed Salah, yang kini sedang berkhidmat dengan pasukan kebangsaan, telah membantu Liverpool dalam perlawanan tersebut, tetapi penyokong Liverpool mungkin tidak terlalu bimbang tentang kekangan kehilangan Salah, kerana Liverpool masih belum pernah kalah dalam kesepuluh perlawanan Liga Utama yang Salah tidak bermain sejak beliau menyertai pasukan ini (M7, S3).

 

Pemain untuk diperhatikan

Dominic Solanke akan cuba mengganggu bekas pasukannya dengan menjadi pemain Bournemouth pertama yang berjaya mencetak gol dalam empat perlawanan berturut-turut di liga di kandang sendiri.

 

Liverpool mungkin akan memberikan peluang kepada Luis Díaz untuk membuat penampilan ke-50 dalam Liga Utama dalam perlawanan ini, di mana beliau sebelum ini berjaya mencatatkan tiga gol dalam dua perlawanan melawan Bournemouth.

Stat panas

Pemain simpanan Liverpool telah menyumbang sebanyak 30 gol dalam semua pertandingan musim ini—jumlah tertinggi di kalangan pasukan Liga Utama.

 

Share.
Leave A Reply