Terbangkan Tren: Everton vs Aston Villa Preview

 

Selepas jadual yang sibuk dengan bermain sembilan perlawanan dalam masa lebih sebulan, Everton mendapat rehat sepuluh hari yang sangat diperlukan sebelum kembali ke aksi Liga Perdana menentang Aston Villa yang sedang melejit. The Toffees menghasilkan perlawanan keras 0-0 dalam Piala FA dengan hanya bersepuluh pemain bertemu Crystal Palace kali terakhir, yang mengakhiri rentetan kekalahan berterusan empat perlawanan. Namun perlawanan itu turut melanjutkan rentetan tanpa kemenangan mereka kepada lima perlawanan berturutan.

 

Terhuyung-hayang di atas kawasan degradasi menjelang perlawanan ini, Everton perlu menghidupkan semula prestasi yang membolehkan mereka memulakan bulan Disember dengan empat kemenangan berturut-turut. Namun, itu tidak akan mudah memandangkan Villa mempunyai keunggulan terhadap mereka sejak kembali ke Liga Perdana pada tahun 2019, dengan Everton tidak berjaya menewaskan Villa dalam kesemua sembilan perlawanan liga antara kedua-dua pasukan ini (D2, L7).

 

Pasukan tuan rumah memang berjaya menewaskan Villa 2-1 dalam Piala Carabao pada bulan September, tetapi hakikat bahawa Villa hanya kalah dua kali daripada 20 perlawanan kompetitif mereka selepas itu (M14, S4) menunjukkan kejayaan besar yang dilakukan oleh pengurus Unai Emery di kelab ini. Impaknya diperkuatkan lagi dengan pengumpulan 85 mata oleh Villa dalam tahun kalendar yang lalu, hanya bajak laut Manchester City yang mengumpul lebih banyak mata (93).

 

Form cemerlang Villa musim ini menjadikan mereka calon utama untuk mengejar mahkota Liga Perdana, dan mereka memulakan perlawanan ini hanya tiga mata di belakang ketua kumpulan, Liverpool. Namun, jika mereka benar-benar ingin membuktikan kebolehan mereka, mereka perlu memperbaiki rekod perlawanan di luar, dengan hanya tiga kemenangan dalam lapan perlawanan liga terakhir (S2, K3).

 

Pemain untuk diperhatikan

Everton gembira melihat kad merah Dominic Calvert-Lewin dibatalkan selepas pertemuan dengan Palace minggu ini, kerana beliau menjaringkan gol penentu ketika kedua-dua pasukan ini bertemu pada bulan September. Douglas Luiz dari Villa turut menjaringkan gol dalam perlawanan Liga Perdana antara kedua-dua pasukan ini dan telah menyumbang tiga gol dalam empat perlawanan kompetitif terakhirnya (G1, A2).

 

Tren panas

Everton telah kalah dalam tujuh perlawanan Liga Perdana terakhir mereka menentang pasukan yang berada di dalam enam teratas sebelum perlawanan tersebut.

 

Share.
Leave A Reply