Hujah Teratas Manchester United vs Tottenham

Manchester United melangkah dalam perlawanan pertama mereka pada tahun 2024 dengan kemenangan mudah melawan pasukan liga ketiga Wigan dalam Piala FA, tetapi masalah lama mereka muncul semula apabila hanya berjaya menjaringkan dua gol daripada 33 percubaan dan 4.12 xG.

 

Kefrusteran pengurus mereka bahawa pasukannya “sepatutnya menjaringkan lebih banyak gol” kelihatan menjadi kebimbangan berterusan, apabila hanya berjaya menjaringkan 22 gol dalam Liga Perdana – hanya dua pasukan terakhir yang berjaya menjaringkan lebih sedikit gol sebelum perlawanan ini.

 

Ten Hag akan berharap untuk melihat peningkatan dalam saingan mereka yang malang ini, dengan hanya satu kemenangan daripada lima perlawanan terakhir mereka dalam liga (S1, K3). Oleh itu, pasukan ini memasuki perlawanan ini di kedudukan kedelapan dan terpaut sembilan mata dari empat teratas, tetapi dengan beberapa pemain utama yang dijangka kembali pada bulan Januari, perubahan ke arah yang lebih baik mungkin akan berlaku tidak lama lagi.

 

Kecacatan kecederaan sendiri telah memaksa Tottenham untuk melibatkan diri dalam pasaran pemain, dan dengan kedatangan Timo Werner dan Radu Drăgușin, pengurus Ange Postecoglou telah mendapat suntikan semangat. Pengurus Australia ini mungkin masih mahu merebut gelaran Liga Perdana, kerana Spurs telah memenangi empat daripada lima perlawanan terakhir mereka dalam pertandingan ini (K1) dan hanya terpaut enam mata dari kepuncak carta sebelum lawatan ini.

 

Kemenangan pertama Postecoglou sebagai pengurus Tottenham datang dalam perlawanan sebaliknya (2-0), memberikan peluang kepada pasukan North London untuk mencatatkan double liga musim ini ke atas United untuk kali pertama sejak 1989/90 dengan kemenangan di sini. Tiga kekalahan daripada empat perlawanan terakhir mereka di Old Trafford tidak memberikan harapan untuk itu (M1), tetapi rekod luar biasa mereka musim ini memberi harapan – hanya Manchester City dan Liverpool yang telah mengumpul lebih banyak mata ketika bermain di luar rumah dalam Liga Perdana (19) daripada 18 mata Spurs pada perlawanan terakhir.

 

Pemain untuk diperhatikan

Kapten United, Bruno Fernandes mendapat kecaman daripada penyokong Wigan apabila memenangi dan menjaringkan sepakan penalti pada hari Isnin lalu, dan setelah menyumbang secara langsung kepada lima gol dalam tujuh saingan peribadi H2H (G3, A2), dia bersedia untuk menjaringkan gol dalam dua perlawanan kelab berturut-turut buat kali pertama semenjak November.

Bek Spurs, Pedro Porro, telah membuktikan kebahayan dalam serangan, menyumbang kepada enam gol (G1, A5) dalam sepuluh perlawanan terakhirnya.

 

Barisan kejayaan

Tottenham telah berjaya menjaringkan gol dalam kesemua 22 perlawanan mereka dalam semua pertandingan di bawah penjagaan Ange Postecoglou, iaitu rentetan kedua terpanjang dalam era Liga Perdana.

 

Share.
Leave A Reply