Tinjauan Pertandingan Fulham vs Arsenal

 

Dalam gaya Jekyll and Hyde yang sebenar, Fulham mencatatkan kemenangan bersambung 5-0 sebelum tiga kekalahan berturut-turut tanpa menjaringkan gol menjelang pertembungan Tahun Baru ini. Jangkauan itu berakhir dengan kekalahan 3-0 oleh Bournemouth, bermakna Fulham perlu memenangi pertandingan ini jika mereka ingin menyambut tahun 2024 tanpa kehilangan lebih banyak peringkat di separuh atas Liga Perdana Inggris (PL).

 

Menghasilkan keputusan positif bukanlah perkara yang mustahil bagi Fulham, yang keluar sebagai pemenang dalam lima daripada lapan pertandingan terakhir musim berakhir (W5, D2, L1). Walaupun rekod menyeronokkan pada musim perayaan mereka, tuan rumah mungkin merasa cemas menghadapi pertemuan ini menentang saingan dari London, Arsenal, terutamanya apabila Fulham telah kalah dalam lima daripada tujuh derbi di kandang mereka dalam PL tanpa menjaringkan gol (W1, D1, L5).

 

Inilah nasib yang juga dialami oleh Arsenal sendiri, apabila mereka tewas 2-0 di kandang kepada saingan dari London, West Ham, pada pertengahan minggu. Keputusan itu menyebabkan Arsenal terlepas peluang untuk menamatkan pusingan ke-19 di puncak jadual dengan kekecewaan. Arsenal masih boleh naik ke tangga teratas pada akhir tahun 2023 dengan kemenangan di sini, tetapi ia hanya akan menjadi tempat sementara kerana Liverpool akan bermain pada Hari Tahun Baru.

 

Selepas seri di pertemuan terbalik di bulan Ogos, Arsenal berisiko gagal memenangi pertandingan liga menentang Fulham dalam satu musim untuk kali pertama dalam lebih daripada satu dekad. Namun begitu, pasukan Mikel Arteta berjaya menjaringkan tiga gol dalam setiap daripada empat pertemuan terakhir mereka menentang Fulham di luar kandang, dan tidak pernah sejak tahun 1939 Arsenal mencatatkan satu rekod perlawanan jauh yang lebih lama menentang satu lawan dengan tiga atau lebih gol yang dicapai.

 

Pemain untuk ditonton

Kembali selepas suspen: Raúl Jiménez akan memperkuatkan barisan depan Fulham selepas menjaringkan gol dalam dua kemenangan terakhir mereka, dan tiga daripada empat golnya musim ini dicapai di kandang sendiri.

 

Gabriel Jesus mungkin menjadi orang yang memberi inspirasi kepada Arsenal, kerana dia mempunyai rekod peribadi yang hampir sempurna menentang Fulham (W8, D1), dengan sumbangan empat gol H2Hnya (G3, A1).

 

Stat menarik

Sebelum pusingan ini, Fulham telah gagal menjaringkan gol dalam 42% perlawanan mereka, sama dengan lawan lawan yang lain, dan merupakan jumlah tertinggi dalam liga (8/19).

 

Share.
Leave A Reply