Pra-Tontonan West Ham vs Brighton

 

Peperangan sengit dijangka apabila West Ham bertemu Brighton dalam perlawanan ini. West Ham sangat berkeyakinan selepas mereka menewaskan Arsenal dengan penampilan pertahanan yang hebat dan mencatatkan kemenangan 2-0. Ini merupakan kemenangan ketiga mereka berturut-turut dalam Liga Perdana (PL), dengan kelebihan gol dan tanpa kebobolan.

 

West Ham berharap untuk memulakan tahun 2024 dengan gaya yang sama, terutamanya kerana mereka hanya kalah satu daripada tujuh perlawanan terakhir mereka di kandang sendiri (M4, S2, K1). Brighton mungkin akan menjadi tumpuan pada perlawanan ini, memandangkan West Ham hanya menang satu dalam 13 perlawanan bertemu Seagulls sebelum ini (M1, S6, K6). Tetapi, kejayaan itu adalah pada perlawanan terdahulu, dan kini West Ham berharap mendapatkan kemenangan liga ganda pertama mereka terhadap Brighton sejak musim kenaikan mereka pada 2011/12.

 

Brighton mengulangi kehebatan mereka apabila mereka menggempur Tottenham dengan kelebihan 4-0 sebelum kebobolan dua gol pada akhir perlawanan. Jurulatih Roberto De Zerbi agak kecewa apabila pasukan tersebut telah kebobolan dalam 23 perlawanan liga berturut-turut, tetapi dia akan mengambil iktibar daripada kenyataannya bahawa dia sangat bertuah menjadi jurulatih pasukan ini dengan pemain-pemain yang ada. Khususnya, pemain berusia 18 tahun, Jack Hinshelwood, mencipta gol ke-19 Brighton dalam PL pada 2023 oleh pemain remaja!

 

Ini adalah lebih banyak gol oleh pemain remaja berbanding semua pasukan lain dalam liga, jadi penampilan cergas oleh pasukan muda ini akan menjadi cara yang ideal untuk memulakan tahun 2024. Cuma tiga mata sahaja terpisah dari tuan rumah mereka, Brighton mesti meningkatkan rekod buruk mereka dalam perlawanan di luar dengan hanya satu kemenangan dalam tujuh perlawanan PL terakhir mereka (M1, S2, K4), dengan purata kebobolan 2.4 gol setiap perlawanan.

 

Pemain untuk diperhatikan:

Selepas memberi assist dalam gol terakhir menentang Arsenal, James Ward-Prowse West Ham menjadi pemain kedua dalam PL yang mencatatkan sepuluh atau lebih assist dalam semua pertandingan musim ini. Estupiñán, bek penuh Brighton, menunjukkan kebolehannya selepas pulih daripada kecederaan yang berpanjangan dengan mencetak gol dari luar kotak penalti dalam perlawanan menentang Tottenham minggu lalu. Kedua-dua golnya musim ini merupakan gol penentu perlawanan.

Stat panas:

Kedua-dua pasukan berjaya menjaringkan gol dalam 18 daripada 19 perlawanan Brighton di PL (95%), nilai tertinggi dalam liga.

 

Share.
Leave A Reply