Perlawanan pra-tayangan Liverpool vs Newcastle

Liga Perdana Inggeris (PL) akan dipersembahkan dengan gaya bergaya apabila persembahan klasik PL antara Liverpool dan Newcastle United berlangsung di Anfield. Kita telah mencapai separuh musim 2023–24, dan Liverpool memegang keunggulan menjelang peringkat terkini ini, yang boleh dikatakan adil kerana mereka mempunyai bilangan kekalahan terendah dan catatan pertahanan terbaik liga sejauh ini musim ini.

 

Jürgen Klopp berharap pasukannya dapat mengambil kesempatan daripada momentum itu dan mengambil keuntungan daripada nasib baik mereka pada Hari Tahun Baru, setelah memenangi empat daripada lima pertandingan terakhir mereka pada 1 Januari (D1), walaupun mereka gagal memenangi perlawanan liga pembukaan mereka dalam tiga tahun kalendar terakhir (D1, L2). Peminat Anfield berharap dapat menjadi pemangkin untuk mengakhiri kejutan itu, kerana pasukan Merah telah mengelakkan kekalahan dalam 50 daripada 51 pertandingan PL di kandang terakhir mereka (W38, D12).

 

Newcastle memenangi lawatan PL pertama mereka ke separuh merah Merseyside pada tahun 1994, tetapi telah merasai kekuatan kubu Anfield sejak itu, gagal memenangi mana-mana daripada 27 lawatan teratas mereka (D5, L22). Mengekalkan situasi ini nampaknya mustahil mengingat mereka berada dalam bentuk yang mengerikan dengan enam kekalahan daripada tujuh perlawanan terakhir mereka (W1), yang meninggalkan mereka dalam risiko mengalami keenam kalinya kalah berturut-turut dengan tuan rumah.

 

Pasukan Magpies juga mempunyai kebiasaan buruk bermula tahun baru tanpa kemenangan dalam liga, dengan Newcastle hanya memulakan satu daripada 11 tahun kalendar terakhir dengan kemenangan (D3, L7). Bentuk Newcastle dalam jemputan hanya menyumbang kepada kekesalan Eddie Howe juga, dengan satu kemenangan jauh PL musim ini (D2, L6) yang menjadikan mereka mempunyai pencapaian jauh terburuk dalam liga.

 

Pemain untuk diperhatikan

Mohamed Salah Liverpool akan mencari sejarah sebelum meninggalkan untuk Piala Negara-negara Afrika, kerana dia hanya satu gol lagi untuk menjadi pemain kelima yang mencatatkan 150 gol PL bagi satu kelab.

 

 

Mencari untuk mengekang Mohamed Salah adalah Alexander Isak, yang tiga gol terakhirnya semua berperanan sebagai pencetak gol pertama.

 

Dia juga membuka skor dalam perlawanan sepadan ini musim lalu, yang juga merupakan gol pertamanya untuk Newcastle.

Stat panas:

Lapan dari 11 H2H terkini di Anfield melibatkan kedua-dua pasukan mencetak gol.

 

Share.
Leave A Reply