Preview Pertandingan Aston Villa vs Burnley

Laungan gembira bagaikan penderaan kemangkatan, ketika Aston Villa menghadiahkan Manchester United kekalahan pada Boxing Day selepas memimpin dengan dua gol di Old Trafford. Kegagalan itu menjadikan Villa terlepas peluang untuk menjadi juara sementara Liga Perdana Inggeris (PL) selepas Boxing Day, tetapi mereka pasti yakin untuk kembali ke alam kemenangan di Villa Park, di mana mereka telah menang 15 daripada 16 perlawanan PL terakhir mereka.

Jurulatih, Unai Emery, sepatutnya yakin dengan pasukannya berjaya melakukannya lagi melawan Burnley yang berjuang untuk elakkan degradasi, pasukan yang telah ditundukkan dengan mudah oleh Villa 3-1 di Turf Moor pada awal musim pada bulan Ogos. Ini merupakan tema biasa bagi Emery, yang mempunyai rekod kemenangan 100% melawan Burnley (M4), walaupun tiada satu perlawanan pun melihat pasukannya mengekalkan bilik sempurna. Bagi meneruskan trend itu, dia perlu melakukan sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana pengurus Villa sejak Martin O’Neill pada tahun 2010: menang di pertemuan bersemarak di Villa Park (S1, K3 sejak itu) menentang Clarets.

Walaupun jurulatih Burnley, Vincent Kompany, mendakwa pasukannya “memaksa Liverpool sehingga batasnya,” mereka akhirnya tersungkur kepada kekalahan ke-14 mereka musim PL ini (M2, S3) apabila mereka tumbang 2-0. Hanya terjaga daripada malu dengan kehadiran Sheffield United, Clarets sekurang-kurangnya memenangi lawatan terakhir mereka apabila menumbangkan Fulham 2-0 menjelang Krismas. Manakala, lapan daripada 11 mata mereka musim ini dikumpul di luar rumah!

Namun, tidak bermakna mereka mempunyai banyak harapan untuk meraih keputusan gemilang di sini, kerana mereka telah gagal untuk menang atas pasukan yang berada dalam separuh bahagian atas liga pada musim ini. Semakin sukar untuk mencari sebarang aspek positif bagi pasukan yang telah hanyut dalam zon degradasi ini. Walau bagaimanapun, mungkin mereka boleh berbangga hati dengan fakta bahawa mereka tidak pernah tewas dalam tiga perlawanan PL terakhir yang berlangsung selepas kekalahan mereka.

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan:

Matty Cash dari Villa hanya memiliki dua gol liga musim ini, kedua-duanya berjaya dicetak dalam 20 minit pertama di perlawanan terdahulu.

Lyle Foster juga berjaya mencetak gol dalam perlawanan tersebut, dan dia masih menanti gol pertamanya bagi Burnley sejak pulih dari masalah mental.

Stat panas:

Tiada pasukan yang berjaya mengekalkan bilik sempurna di Villa Park sejak Oktober 2022, menandakan banyak masa untuk menembaki gol dalam PL.

 

Share.
Leave A Reply