Pratonton Perlawanan Luton vs Chelsea

Pasukan Luton Town ini adalah “kumpulan istimewa,” menurut pengurus mereka, Rob Edwards, selepas mereka berhasil bangkit dari ketinggalan untuk mengalahkan Sheffield United 3-2 pada Boxing Day dan memberi mereka peluang untuk berakhir di luar zon penyingkiran Liga Perdana (PL) pada akhir tahun. Ini adalah kali pertama mereka memenangi perlawanan liga selepas tertinggal musim ini, dan dua kemenangan berturut-turut dalam PL untuk kali pertama sejak naik pangkat pasti memberi kegembiraan tambahan kepada para penyokong.

 

Setelah berhadapan dengan tiga pasukan yang terlibat dalam Liga Juara-Juara musim ini dalam tiga perlawanan di rumah terakhir mereka, dengan memenangi perlawanan terakhir melawan Newcastle dan kekalah secara tajam dalam dua perlawanan lain, keyakinan pasti tinggi ketika mereka berhadapan dengan Chelsea, terutama kerana mereka hampir menyingkirkan mereka dalam saingan Piala FA di sini pada bulan Mac lalu (K 3-2). Perlawanan yang sengit nampaknya mungkin, kerana tidak ada satu perlawanan liga di rumah The Hatters musim ini yang diputuskan dengan lebih daripada satu gol (W2, D2, L5).

 

Sudah lama sejak Chelsea di tengah-tengah jadual meledak kepada sesiapa sahaja, tetapi dua kemenangan daripada tiga perlawanan liga terkini membayangkan bahwa pengurus Mauricio Pochettino mungkin mula menukar keadaan di Stamford Bridge. Walau bagaimanapun, mereka telah kebobolan 59 gol dalam PL sepanjang tahun ini setelah mengalahkan Crystal Palace 2-1, yang menjadi masalah mengingat kecenderungan mereka untuk menyia-nyiakan peluang baik.

 

Masalah pertahanan ini telah merosakkan keadaan mereka di luar rumah, kerana The Blues telah kalah dalam empat perlawanan liga terakhir mereka di jalan raya sambil kebobolan purata 2.5 gol setiap perlawanan. Mereka ingin menamatkan tahun 2023 dengan catatan positif dan mencuba untuk menghindari kekalahan lima perlawanan liga berturut-turut di luar rumah untuk kali pertama sejak Oktober hingga Disember 2000.

 

Share.
Leave A Reply