Pratonton Man City vs Sheffield United

Seperti biasa, Manchester City ketinggalan 1-0 kepada Everton, menjalani trend kekalahan pertama dalam lima perlawanan Liga Perdana (PL) terkini (M2, S2, K1), tetapi mereka berjaya pulih pada separuh masa kedua untuk menang 3-1 dan kekal rapat dengan pemimpin liga. Kemenangan kelab juara dunia FIFA Club World Cup ini sedikit menghargakan pula, kerana John Stones mengalami cedera buku lali yang mendalamkan keprihatinan pengurus, Pep Guardiola.

 

Namun, Guardiola masih mempunyai pemain gantian untuk penggantikan pemain England itu dan mungkin juga dapat menyambut kembali Kevin De Bruyne apabila mereka berdepan dengan Sheffield United, pasukan yang tidak pernah memenangi perlawanan melawan Man City dalam PL (M8, S3). Dan dengan Cityzen tidak pernah tewas di perlawanan antara kedua pasukan di kandang sejak tahun 1987 (M8, S5) dan tidak pernah kebobolan sejak tahun 1991, siapa pun yang membentuk pertahanan mereka mempunyai rekod yang mengagumkan untuk dijaga.

 

Ketua pasukan lawan, Chris Wilder, pastinya tidak gembira selepas berkata bahawa pasukannya “melepaskan peluang” melawan Luton (K 3-2) pada Boxing Day, sebahagian gara-gara kegagalan mereka mengekalkan hasil seri 1-1 dengan Aston Villa pada perlawanan terdahulu. Beliau mengkritik “sikap bertahan” pemainnya dalam perlawanan Luton itu, selepas mereka menjadi pasukan pertama yang kebobolan dua gol sendiri selepas minit ke-75 dalam pertandingan PL!

Masalah mereka semakin parah dalam perlawanan tandang, dengan Sheffield United belum lagi mencatatkan clean sheet dalam PL dan gagal menjaringkan gol dalam 44% daripada perlawanan tandang liga musim ini, iaitu jumlah tertinggi dalam liga.

 

Tidak mengejutkan bahawa mereka memegang posisi terakhir dalam jadual dan, bersama-sama dengan Burnley, mula ketinggalan daripada pasukan lain di bahagian bawah. Keadaan ini tentu tidak memberangsangkan ketika mereka bersedia untuk melawat juara bertahan English, Europe, dan dunia!

Pemain untuk ditonton:

Phil Foden berjaya menjaringkan gol selepas separuh masa dalam dua perlawanan terakhir Manchester City, dengan tiga daripada empat gol beliau datang antara minit ke-50 hingga ke-75.

 

Di pihak Sheffield United, Oli McBurnie berjaya menjaringkan dua gol daripada lima gol PL terkini mereka, kedua-duanya berjaya selepas minit ke-60.

Stat hangat:

Sheffield United adalah pasukan satu-satunya yang masih belum mencetak gol di kedua-dua separuh masa perlawanan PL musim ini.

 

Share.
Leave A Reply