Sheffield United vs Luton Town

 

Blades Gagal Menang di Villa Park

 

Sheffield United menjadi pasukan Liga Perdana Inggeris yang pertama mengambil pulang mata dari Villa Park sejak 18 Februari apabila mengejutkan menghentikan perjalanan kemenangan 15 perlawanan berturut-turut Aston Villa di kandang dengan keputusan seri 1-1. Blades hampir mencapai kemenangan yang sensasional, walaupun hanya melakukan tembakan pertama mereka pada minit ke-78!

 

Perlantikan semula pengurus Chris Wilder nampaknya menjadi langkah yang bijak bagi Blades, yang telah memperoleh empat mata dalam empat perlawanan Liga Perdana Inggeris di bawah kepimpinannya (M1, S1, K2), iaitu hanya satu mata kurang daripada jumlah yang mereka dapatkan dalam 14 perlawanan pertama musim ini. Mereka berhasrat untuk mengukuhkan prestasi itu di kandang sendiri, di mana mereka telah memenangi dua daripada empat perlawanan terakhir Liga Perdana Inggeris mereka, iaitu kesemua kemenangan liga yang mereka peroleh sepanjang musim ini.

 

Penyokong Kenilworth Road diberikan sesuatu untuk disoraki pada Sabtu lalu apabila Luton Town berjaya memenuhi janji mereka untuk menjadikannya “hari istimewa” dengan mengalahkan Newcastle United 1-0. Luton kekal di tempat ke-18, tetapi yang lebih penting, mereka hanya terpisah dua mata sahaja dengan zon selamat, dan mereka juga mempunyai satu perlawanan dalam tangan berbanding kebanyakan pasukan lain di sekeliling mereka.

 

Perlawanan terakhir Luton di luar kandang dibatalkan di Bournemouth selepas kejadian serangan jantung yang dialami oleh Lockyer, manakala tiga perlawanan terdahulu mereka juga berakhir dengan kekalahan. Sebenarnya, perlawanan terbatal itu bermakna pasukan tamu telah kalah dalam tujuh daripada sembilan perlawanan tandang yang selesai pada musim ini, dan ini disebabkan sebahagian besar oleh kejadian gol pertama dicetak oleh lawan pada lapan perlawanan tersebut.

 

Pemain-pemain untuk diperhatikan

Sheffield United berharap dapat gol lain daripada Cameron Archer, kerana dia masih belum pernah kalah dalam tiga perlawanan Liga Perdana Inggeris di mana dia mencipta gol (M1, S2), dengan dua gol dijaringkannya selepas minit ke-70.

Elijah Adebayo dari Luton juga layak diperhatikan, dengan dia mencetak gol sebelum minit ke-50 dalam tiga daripada empat perlawanan terakhirnya, termasuk perlawanan yang dibatalkan di Bournemouth.

 

Statistik menarik

Sheffield United adalah pasukan Liga Perdana Inggeris yang masih belum menjaringkan gol dalam 30 minit pertama (GA 10).

 

Share.
Leave A Reply