Pratonton Everton vs Manchester City

 

Everton telah kalah dalam perlawanan pertama mereka dalam lima perlawanan Liga Perdana Inggeris (PL) (W4) di hadapan Tottenham pada hari Sabtu, tetapi cara kekalahan 2-1 itu tidak begitu memusnahkan semangat pasukan Toffees. Pengurus Sean Dyche sebenarnya menggambarkan persembahan itu sebagai “luar biasa” kerana pasukannya berjaya melepaskan tembakan lebih banyak daripada tuan rumah dan menghasilkan angka xG yang lebih tinggi. Namun, mereka kini menghadapi tugas yang sukar apabila menghadapi juara dunia baharu, Manchester City, untuk mencuba memulihkan diri.

 

Walaupun sedikit pasukan yang mempunyai rekod baik melawan pasukan Pep Guardiola, Everton mempunyai rekod yang teruk, dengan pasukan lawan berjaya keluar dengan kemenangan di Goodison Park dalam setiap enam perjalanan PL terakhir mereka. Mereka telah berjaya menjaringkan sekurang-kurangnya tiga gol dalam empat perlawanan tersebut, tetapi itu adalah sesuatu yang jarang berlaku musim ini. Di bawah Dyche, pasukan ini berusaha untuk mencatatkan kemenangan PL di rumah yang ketiga berturut-turut untuk kali pertama sejak empat perlawanan berturut-turut pada September 2021, setelah kebobolan melebihi 2.5 gol hanya dua kali.

 

Kejayaan City dalam Kelab Piala Dunia (CWC) sepatutnya memberi keyakinan yang tinggi kepada mereka ketika mereka pergi ke Merseyside, walaupun prestasi domestik mereka sebelum kejohanan tersebut agak teruk, dengan hanya satu kemenangan dalam enam perlawanan PL terakhir mereka (D4, L1). Ini merupakan kali pertama mereka hanya mencatatkan satu kemenangan liga dalam enam perlawanan sejak Mac 2016, yang bermakna mereka masuk ke perlawanan ini enam mata dari ketinggian jadual PL, walaupun telah bermain satu perlawanan lebih sedikit.

 

Pasukan lawan masih menjadi separuh nyawa dalam serangan mereka sepanjang rentetan perlawanan terkini yang mengecewakan, dengan pertahanan mereka menjadi kawasan yang merisaukan. City belum mencatatkan sebarang lembaran bersih dalam tujuh perlawanan PL dan hanya berjaya mengecap lembaran bersih dua kali di luar rumah sepanjang musim liga ini (W5, D1, L3).

 

Pemain yang perlu diperhatikan:

Kembali dari kecederaan sebagai pemain pengganti dalam perlawanan bertemu Tottenham untuk membuat penampilan pertamanya dalam liga musim ini, gelandang Everton, André Gomes, mengakhiri rentetan 71 perlawanan tanpa gol dalam PL.

Julian Álvarez, yang berjaya mencetak dua gol dalam final CWC, telah mencatatkan satu assist dalam dua perlawanan PL terakhir Manchester City di luar rumah.

 

Rentetan panas:

Dyche telah kalah dalam kesemua sembilan perlawanan H2H PL terakhirnya dengan Guardiola dengan jumlah gol aggregate 29-1.

 

Share.
Leave A Reply