Pratinjau Perlawanan antara Burnley vs Liverpool

 

Walaupun masih belum menjadi mimpi berganda bagi Burnley sejak kembali ke Liga Perdana (PL), mereka terpaksa menyambut Krismas dengan menduduki zon degradasi, mungkin kemenangan 2-0 mereka di Fulham adalah tanda bahawa mereka sudah memasuki selekoh. Dengan kejayaan tersebut, pasukan Vincent Kompany berada dalam jarak tiga mata daripada keselamatan, dan jurang tersebut boleh ditutup jika mereka berjaya mengecapi kemenangan berturut-turut PL untuk kali pertama sejak 2022.

 

Kelebihan bermain di tempat sendiri kemungkinan tidak banyak membantu Burnley, kerana mereka telah kalah sepuluh daripada sebelas perlawanan terakhir mereka di Turf Moor (M1). The Clarets juga hanya menang satu daripada tujuh perlawanan liga terakhir mereka pada Hari Kotak (S1, K5), dan menghadapi pasukan Liverpool yang mereka hanya menang dua daripada enam belas perlawanan Head-to-Head PL terakhir (S2, K12), pasukan Kompany pastinya menghadapi cabaran yang besar di sini.

 

Berbeza dengan tuan rumah, calon perebut gelaran Liverpool sering menggunakan hidangan Hari Krismas sebagai makanan tenaga, dan terus memenangi enam perlawanan liga terakhir pada Hari Kotak, menjadi rekod kemenangan terpanjang mereka sepanjang sejarah. Pasukan Jürgen Klopp betul-betul memerlukan memanjangkan rekod itu, setelah gagal mengumpul mata dalam dua perlawanan seri di rumah berturut-turut melawan persaingan Manchester United dan Arsenal, yang juga mengecewakan peluang untuk menduduki puncak PL pada Hari Krismas.

 

Reds akan membuat lawatan dengan harapan memperbaiki keadaan, sekurang-kurangnya sementara, kerana Arsenal bermain dua hari kemudian. Kemenangan mereka dalam dua perlawanan PL terakhir sebagai pasukan tetamu sepatutnya memberikan keyakinan yang diperlukan, demikian juga kemampuan mereka untuk mencipta gol di mana sahaja mereka bermain akhir-akhir ini, dengan berjaya mencipta gol dalam 17 perlawanan terakhir mereka sebagai tetamu dalam semua pertandingan.

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Remaja Burnley, Wilson Odobert, mencipta gol dan memberikan assist untuk membantu pasukannya menang dalam perlawanan melawan Fulham, dengan menyumbang kepada kejayaan beliau dalam membuka gol dalam ketiga-tiga perlawanan PL beliau musim ini.

 

Manakala Liverpool berharap bahawa Dominik Szoboszlai dapat membantu mereka kembali ke jalur kemenangan, setelah berjaya dalam 16 perlawanan terakhirnya yang mana dia mencetak gol di peringkat kelab.

 

Liverpool telah mencipta 14 gol tertinggi dalam liga dari minit ke-76 ke hadapan musim ini.

 

Share.
Leave A Reply