Manchester United vs Aston Villa: Preview

 

Tekanan serius semakin meningkat ke atas pengurus Manchester United, Erik ten Hag, selepas persembahan yang lemah menyaksikan Red Devils tewas 2-0 kepada West Ham pada Sabtu. United sekarang telah gagal menjaringkan gol dalam empat perlawanan berturut-turut untuk kali pertama sejak November 1992 (D1, K3) dan akan memulakan pertandingan pada Hari Boxing dengan terletak lapan mata di belakang empat teratas Liga Perdana Inggeris (PL), jadi peningkatan adalah diperlukan dengan segera.

 

Dan nampak jelas bahawa mereka harus memberi keutamaan, kerana hanya pasukan bawah tangga, Sheffield United, yang telah menjaringkan gol yang lebih sedikit daripada 18 gol yang dihasilkan oleh Red Devils di PL sehingga kini. Kelemahan dalam jaringan gol akan meninggalkan mereka rentan kepada kekalahan di rumah tiga kali berturut-turut untuk pertama kalinya pada abad ini, walaupun keyakinan mungkin boleh diperoleh daripada dua kemenangan H2H mereka melawan Aston Villa di Old Trafford musim lalu.

 

Pasukan Unai Emery pergi ke Manchester selepas menyia-nyiakan peluang untuk berada di tempat teratas PL pada hari Krismas untuk pertama kalinya sejak 1998, dengan Villa terpinga-pinga dengan seri 1-1 bertentangan dengan Sheffield United. Walaupun kesulitan itu, pasukan lawan belum kalah dalam sepuluh perlawanan dalam semua pertandingan (W7, S3) dan telah menjaring tepat dua gol dalam setiap daripada tiga perlawanan tandang terakhir mereka di PL (W2, S1).

 

Ini adalah satu perlawanan yang, walaupun stesen pasukan yang berkaitan pada musim ini, mungkin masih menjadi kebimbangan peminat Villa, kerana mereka hanya memenangi dua daripada 24 H2H dalam semua pertandingan (S5, K17). Tiada pasukan dalam sejarah PL yang mengalahkan Villa lebih daripada United (38), sementara Emery telah kalah dalam enam daripada 12 H2H pengurusannya dengan Red Devils (W3, S3), walaupun salah satu kemenangan itu berlaku dalam perlawanannya yang pertama sebagai bos Villa – kemenangan 3-1 di Villa Park musim lalu.

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan:

Dengan barisan serangan United yang tidak berfungsi dengan baik, Marcus Rashford mungkin akan dicalonkan semula. Beliau mencetak gol semasa Red Devils mengalahkan Villa di Piala Liga musim lalu, sementara beliau juga mencatat gol yang mengesahkan kemurungan pasukan lawan pada tahun 2016.

 

Moussa Diaby, pemain sayap Villa, telah menjaringkan gol dalam tempoh 15 minit awal dua kali musim ini, tetapi beliau tidak mencetak gol di PL sejak akhir Oktober.

 

Stat panas:

Kekalahan Man Utd sebanyak 13 kali dalam semua pertandingan musim ini adalah jumlah kekalahan terbesar mereka pada waktu Krismas sejak 1930/31, ketika mereka telah mengalami 16 kekalahan!

 

Share.
Leave A Reply