Tinjauan: Wolves vs Chelsea

 

Jadual bola yang padat semasa perayaan di England telah menghasilkan perlawanan yang hebat di sini, dengan Wolves dan Chelsea akan bertarung dalam satu-satunya perlawanan Liga Perdana (PL) yang diadakan pada 24 Disember dan yang pertama sejak 1995! Dengan hanya tiga mata pemisahan antara Wolves daripada Chelsea, peminat berharap pasukan mereka dapat memberikan mereka kemenangan yang akan menjadikan mereka hampir ke separuh atas pada Hari Krismas.

 

Sukar untuk menjangkaui kes balas dendam ini karena Wolves akan bermain selepas pintu malapetaka dengan rekod yang lemah dalam lima perlawanan terdahulu (M1, S1, K3). Kembali ke Molineux mungkin boleh memperbaiki keadaan itu, sebab itu Wolves tidak terkalah dalam enam perlawanan liga di rumah terakhir (M3, S3) dan sedang menikmati rentetan terpanjang mencetak gol dalam perlawanan liga rumah utama (15) sejak rentetan 16 perlawanan antara 1969 dan 1970.

 

Walaupun Chelsea sedang menemui satu permulaan PL terburuk mereka dalam lebih satu dekad, mereka berjaya mendapatkan tempat setengah akhir Piala Liga tengah minggu lalu setelah menang dalam perlawanan pukulan penalti lawan Newcastle. Banyak yang percaya bahawa mereka sudah menguasai tempat akhir dengan pasukan Championship, Middlesbrough, menanti di peringkat akhir, walaupun mereka telah menangkis tiga kekalahan dalam lima perlawanan PL terkini menunjukkan bahtera panas dan sejuk prestasi Chelsea musim ini.

 

Prestasi mereka di Molineux juga sejuk, dengan Chelsea menanggung rentetan tiga perlawanan tanpa kemenangan dalam pertembungan PL jauh H2H sejak 2019 (S1, K2). Keadaan itu tidak kemungkinan berakhir juga, kerana Chelsea melawat ke sini selepas tiga kekalahan berterusan dalam perlawanan PL jauh, sementara mereka gagal untuk mencetak gol dalam dua daripada empat perjalanan liga mereka untuk menghadapi pasukan dari bawah mereka (M2, S1, K1).

 

Pemain yang perlu diperhatikan:

Matheus Cunha telah terlibat dalam perlawanan Wolves baru-baru ini, menjaringkan tiga gol dan memberikan dua assist dalam enam penampilan terakhirnya, namun hanya satu daripada tujuh penampilannya yang berjaya mencetak gol untuk kelab (M1, S1, K5).

Selepas membuat penampilan sulung yang lama ditunggu-tunggu untuk Chelsea tengah minggu lalu, Christopher Nkunku berharap dapat melanjutkan rentetan sepuluh kemenangan berturut-turut dalam penampilan kelab dengan gol di Liga Perdana pertamanya.

 

Fakta menarik:

Hanya perlawanan PL yang melibatkan Brighton (16/17) yang melihat kedua-dua pasukan menjaringkan lebih kerap daripada Wolves (13/17-76%) sebelum perlawanan ini.

 

Share.
Leave A Reply