Preview: Tottenham vs Everton

 

Pertarungan seru dijangka apabila Tottenham bertemu Everton di perlawanan seterusnya dalam Liga Perdana Inggeris (PL). Tottenham yang sebelum ini mengalami lima perlawanan tanpa kemenangan, telah memulihkan persembahan mereka dengan meraih kemenangan dalam dua perlawanan terakhir dalam lawatan ke Newcastle dan Nottingham Forest.

 

Pelatih Ange Postecoglou tentunya gembira dengan enam mata yang diperoleh dari kedua-dua kemenangan tersebut. Pasukan Tottenham juga merupakan pasukan yang paling kerap menjaring gol dalam setiap perlawanan PL musim ini.

 

Tottenham akan menjadi tuan rumah dalam perlawanan ini, manakala Everton baru sahaja mengalami kekecewaan selepas tewas dalam aksi pukul penalti di peringkat suku akhir Piala Carabao. Prestasi yang kurang memberangsangkan ini, ditambah lagi dengan rekod perlawanan head-to-head yang baik dengan Tottenham yang hanya mengalami satu kekalahan dalam 21 pertemuan terakhir. Oleh itu, Tottenham dijuluki sebagai pasukan yang diunggulkan oleh buku-buku pertaruhan.

 

Walaupun Everton telah menanggung kekalahan pertama mereka dalam lima perlawanan pada Selasa lalu, prestasi pasukan ini masih mencetuskan harapan. Gol bunuh diri Michael Keane dalam kekalahan 1-1 tersebut membuktikan bahawa pasukan Everton telah berjaya mengekalkan jaringan mereka dalam 465 minit perlawanan berturut-turut di bawah jaringan Jordan Pickford.

 

Prestasi baik ini juga telah membantu Everton untuk meningkatkan jurang tujuh mata dengan kumpulan terbawah dalam pusingan ini. Selain itu, pasukan ini juga berjaya menghapuskan hukuman sepuluh mata yang dikenakan kepada mereka beberapa bulan lalu.

 

Walaupun Everton kini bertandang ke salah satu gelanggang sukar di negara ini, mereka sepatutnya mempunyai keyakinan untuk bangkit semula berdasarkan prestasi cemerlang mereka di luar kandang musim ini, terutamanya di ibu negara. Everton telah menang dalam ketiga-tiga lawatan ke London musim ini, dan mereka telah mencatatkan kemenangan berturut-turut dalam lawatan ke London sejak September 1912.

 

Pemain yang perlu diperhatikan:

 

Bekas kegemaran Everton, Richarlison, telah menjaringkan tiga gol dalam dua perlawanan terakhirnya dalam PL, lebih banyak daripada jumlah golnya dalam 39 penampilan pertamanya bagi Tottenham. Penggantinya di Goodison, Dwight McNeil, telah terlibat dalam empat gol dalam empat perlawanan terakhirnya dalam PL (dua gol, dua assist).

 

Stat panas:

 

Everton berpeluang untuk menang dalam lima perlawanan berturut-turut di liga pada lawatan. Ini merupakan kali pertama mereka mencapai pencapaian tersebut sejak April 1970.

 

Share.
Leave A Reply