Pratonton Pertemuan Luton vs Newcastle

Bola sepak menjadi tidak penting pada hari Sabtu apabila perlawanan pasukan Luton Town di Premier League (PL) di Bournemouth terpaksa diberhentikan kerana penyerangan jantung yang dialami oleh kapten pasukan lawan, Tom Lockyer. The Hatters kemudiannya menyatakan bahawa pemain antarabangsa Wales itu “stabil dan sedang menjalani ujian lanjut” semasa pemulihannya di hospital, sementara keputusan perlawanan tersebut, yang ditangguhkan ketika berjalan 1-1 pada minit ke-60, masih belum diputuskan oleh liga.

 

Bertaruh di kenilworth Road selepas kemenangan terkini Everton di PL pada hari yang sama, pasukan Rob Edwards bermula dengan kelima mata dari kawalannya, walaupun kembalinya ke kenilworth Road pada akhir minggu ini adalah sangat dialu-alukan mengingat prestasi mereka di sana, kerana mereka telah mendapatkan lebih banyak mata di tempat yang sama pada 2023/24 berbanding di luar rumah (lima berbanding empat), sementara mereka hanya gagal menjaringkan gol dalam satu daripada lapan perlawanan PL di rumah sejauh ini!

 

Bagi lawatan Newcastle United, mereka mengalami kedudukan yang lemah pada pertengahan minggu apabila mereka tersingkir dari Carabao Cup di peringkat separuh akhir oleh Chelsea melalui penalti selepas menduduki tempat terakhir dalam kumpulan Liga Juara-Juara mereka pada hari Rabu sebelum ini.

 

Setidaknya, The Magpies menambah kemenangan PL lain dalam pertarungan-pertarungan tersebut dengan kemenangan mudah 3-0 melawan Fulham, tetapi kembalinya ke jalanraya dalam pertandingan ini tidak akan menjadi berita gembira bagi pengurus Eddie Howe.

 

Ini kerana pasukan ini hanya memenangi satu dari sepuluh perlawanan di PL mereka (S4, K5). Walau bagaimanapun, kemenangan itu datang dalam bentuk kemenangan telak 8-0 pada bulan September bagi Sheffield United, yang dipromosikan ke PL bersama dengan Luton pada musim ini. Ini menambah pusingan padu Newcastle untuk kekal tidak terkalahkan dalam 16 perlawanan menentang pasukan seperti ini dalam liga teratas England (M9, S7), satu statistik yang boleh digunakan sebagai inspirasi ketika mereka mencari penjarak lima mata ke tempat empat teratas.

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan:

Elijah Adebayo adalah pencetak gol terbanyak Luton dengan empat gol pada musim ini, walaupun tiga golnya di stadium sendiri adalah dalam kekalahan.

Newcastle mungkin akan mengandalkan Callum Wilson, yang telah mendapatkan lapan gol saingan pada musim ini pada pertengahan minggu lalu dan mencetak gol pada pertemuan H2H peribadinya yang terakhir.

Stat panas:

Newcastle telah mengekalkan tujuh lembaran bersih dalam PL musim ini – jumlah yang sama dengan yang paling banyak dalam dalam pertandingan ini.

 

Share.
Leave A Reply