Pratonton Aston Villa vs Sheffield United

 

Selepas membuat kejutan dengan kemenangan mendalam 2-1 ke atas Brentford hujung minggu lalu, Aston Villa berpeluang untuk sementara waktu berada di puncak jadual Liga Premier (PL) dengan kemenangan ke atas pasukan yang tertinggal di dasar, Sheffield United.

 

Dalam perlawanan itu, Villans menunjukkan kesan sebenar mereka dengan meraih satu kad merah terus dan lima kad kuning, termasuk salah satu untuk bos mereka, Unai Emery, yang mengaku perlu menilai kelakuan pasukannya.

 

Walaupun perbuatan tidak baik itu, pasukan Emery mendapat ‘senarai hari baik Krismas’ dengan rekod kekal di rumah Villa Park, di mana mereka kini menikmati rentetan kemenangan 15 peringkat kelab berturut-turut dalam PL. Rentetan itu mencakupi kemenangan 1-0 ke atas Arsenal dan Manchester City, jadi ramai peminat berharap Villa akan memberi mereka hadiah kemenangan hebat lain, seperti enam kemenangan berturut-turut dengan mataicap -1 sebelum dua perlawanan terakhir mereka di rumah.

 

Mencuba untuk mengelakkan nasib sebegitu adalah bos Sheffield United, Chris Wilder, yang hanya meraih satu kemenangan dalam tiga perlawanan pertamanya sejak kembali secara dramatik ke kelab ini (M1, K2). Ya, Wilder telah menghadapi kekalahan pada perlawanan menentang Chelsea dan Liverpool, dan dengan perlawanan menentang Manchester City yang cepat menjelang selepas Hari Kemerdekaan, tekanan dan intensiti terus meningkat bagi Blades.

 

Pasukan lawan ini telah gagal menjaringkan gol dalam tujuh perlawanan bersamaan, dan hanya berada dua mata lebih baik daripada pasukan Derby yang terkenal pada musim 2007/08 – yang secara statistik adalah pasukan terburuk dalam sejarah PL – pada peringkat ini. Sudah tentu sukar untuk meyakinkan bahawa mereka dapat mengecilkan jurang enam mata ke tempat ke-17. Mungkin untuk memburukkan lagi rasa tak pasti, Blades yang tumpul ini telah mengecapi 13 gol dan hanya menjaringkan satu gol dalam empat perlawanan terakhir mereka sebagai pasukan hijrah.

 

Pemain untuk ditonton:

Ollie Watkins Villa (G9) hanya memerlukan satu gol lagi untuk mencatat musim ke-8 berturut-turut dalam liga dengan sekurang-kurangnya 10 gol.

 

Gustavo Hamer membantu satu-satunya gol Sheffield United dalam pemerintahan Wilder ini, tetapi tiga penampilan gol terakhirnya bersama kelab berakhir dengan kekalahan.

Stat hangat:

Hanya Brighton yang menjaringkan gol dalam kedua-dua separuh masa dalam lebih banyak perlawanan PL berbanding Aston Villa (lapan, 47%) musim ini.

 

Share.
Leave A Reply