Prapenilaikan Pusingan Mananjang Liverpool vs Arsenal

 

Dengan kejohanan Premier League (PL) terus berubah tangan musim ini, satu hadiah Krismas awal bagi pencinta bola sepak telah muncul ketika dua pasukan utama bertarung dalam edisi lain daripada persaingan bersejarah antara Liverpool dan Arsenal. Liverpool menyerah tempatnya di puncak klasemen pada pusingan lepas selepas seri 0-0 dengan Manchester United, manakala Arsenal mengambil kesempatan dengan kemenangan 2-0 ke atas Brighton pada hari yang sama.

 

Liverpool yang gagal mencetak gol menamatkan rentetan 26 perlawanan berjaringan dalam PL buat kelab, walaupun pasukan Jürgen Klopp pasti membalas kesetiaan peminat mereka dengan kemenangan besar 5-1 ke atas West Ham dalam aksi perlawanan EFL Cup di tengah minggu. Anfield juga merupakan gelanggang yang sukar untuk dikalahkan oleh pasukan lawan, di mana pasukan The Reds tidak terkalahkan dalam 49 daripada 50 perlawanan kandang terakhir di liga (M38, S11).

 

Arsenal sudah merasai kekuatan penuh di Anfield dalam dekad terakhir, dengan tidak berjaya memenangi sepuluh lawatan liga terakhir mereka dan mencapai jumlah kekalahan 34 gol dalam proses tersebut. Ini termasuk seri 2-2 musim lalu yang diikuti oleh kemenangan berkeadaan 3-2 bagi pasukan Mikel Arteta di Emirates, iaitu kali pertama sejak musim 2015/16 Arsenal tidak mengalami kekalahan dalam dua perlawanan liga berturut-turut dengan Liverpool.

 

Pasukan The Gunners memasuki hujung minggu penting ini berada di tangga teratas klasemen, dan kemenangan jarang di Anfield akan membuat mereka kekal di puncak klasemen pada Krismas untuk kali kedua berturut-turut. Ini juga akan menjadi kemenangan ke-25 PL mereka pada tahun 2023, dan selepas mencatatkan jumlah kemenangan liga sebanyak itu pada tahun lepas, Arsenal mungkin mencatatkan jumlah kemenangan liga 25+ dalam tahun kalender berturut-turut bagi kali pertama dalam sejarah yang panjang dan terkenal mereka.

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan

Mesin assist Trent Alexander-Arnold telah mencipta dua gol bagi Liverpool dalam perlawanan tengah minggu, dan akan mengancam untuk menambah jumlah assistnya yang mencapai lapan dalam sepuluh perlawanan H2H ini.

 

Berkeliau dengan beliau akan menjadi pemain sayap Arsenal, Gabriel Martinelli, yang akan tiba dalam suasana yakin setelah terlibat dalam empat daripada lima gol Arsenal ke atas Liverpool musim lalu (J2, A2).

 

Statistik panas

Kedua-dua pasukan telah mencetak gol dalam hampir semua daripada 22 H2H PL terakhir di Anfield.

 

Share.
Leave A Reply