Ulasan Pertembungan West Ham vs Wolves

Kemenangan 2-0 dalam UEFA Europa League pada hari Khamis ke atas Freiburg adalah cara yang sempurna bagi West Ham United untuk bertindak balas selepas mereka ditumpaskan 5-0 dalam Liga Perdana (PL) oleh Fulham pada hujung minggu lepas. Perlawanan mereka terjejas kerana beberapa pemain jatuh sakit sebelum itu. Kekalahan terberat musim ini mengakhiri rentetan empat perlawanan tanpa kalah dalam liga (M3, S1), tetapi tidak menggugat kedudukan mereka di separuh atas jadual.

 

Dengan bola sepak Eropah menanti mereka pada musim bunga, perhatian sekarang tertumpu kepada jadual runut liga sempena perayaan Natal. Mereka akan menerima lawatan Wolverhampton Wanderers, diikuti oleh tiga perlawanan berturut-turut melawan pasukan yang kini berada di atas West Ham dalam jadual. Satu kekalahan dalam lima perlawanan liga di rumah (M2, S2) sepatutnya memberi keyakinan kepada Londoners, seperti juga kemenangan tiga perlawanan terakhir di sini dengan skor ‘kosong’.

 

Ketujuh-tujuh pertemuan terakhir di London melihat satu pasukan gagal menjaringkan gol setiap kali (Wolves: M2, K5), menyiratkan gol pertama adalah penting, dan itu adalah kebimbangan bagi pasukan tetamu kerana mereka hanya menjaringkan gol pembuka dalam satu daripada lapan perlawanan PL terakhir mereka (M3, S2, K3). Baru-baru ini, mereka berjaya menyamakan kedudukan 1-1 dengan Nottingham Forest selepas tertinggal, keputusan yang meninggalkan pengurus Gary O’Neil “frustrated” dan “disappointed”.

 

Dalam berita yang lebih positif, pasukan Midland Barat ini berada dalam kedudukan separa bawah pertengahan jadual, Hwang Hee-chan menandatangani kontrak baru minggu ini dan O’Neil yakin penyempurna sayap, Pedro Neto akan kembali ke aksi sebelum Krismas. Walau bagaimanapun, keputusan dalam perjalanan telah sukar didapati kerana walaupun telah menjaringkan gol dalam tujuh perlawanan PL terakhir mereka dalam keadaan menjalari lawan, Wolves hanya memenangi dua daripada mereka (S1, K4), dengan kekalahan tiga terakhir.

 

Pemain-pemain untuk diperhatikan

Mohammed Kudus membuka kejohanan dalam minit ke-13 dan ke-14 dalam empat perlawanan terakhir West Ham.

Selain itu, Matheus Cunha menjaringkan gol terakhir dalam dua daripada tiga perlawanan terakhir Wolves.

Pelepasan terhangat

Wolves tidak memenangi mana-mana daripada sepuluh perlawanan PL mereka yang dimainkan pada hari Ahad (S3, K7).

 

Share.
Leave A Reply