Preview: Arsenal vs Brighton

 

Aksi temasya Liga Perdana Inggeris akan berlangsung apabila Arsenal menghadapi Brighton di Stadium Emirates. Kedua-dua pasukan telah selamat ke pusingan k.o. dalam persaingan Eropah masing-masing dan kini bertujuan untuk mendekati matlamat di Liga Perdana. Arsenal telah terjatuh dari tangga teratas selepas kekalahan 1-0 kepada Aston Villa pada hujung minggu lalu, dan selepas seri dengan PSV pada pertengahan minggu, pasukan Mikel Arteta mungkin akan mengalami kekalahan selama tiga perlawanan berturut-turut bagi pertama kalinya sejak April.

 

Arteta mungkin akan berterima kasih kepada penyokong di rumah kerana Arsenal telah memenangi enam perlawanan berturut-turut di Stadium Emirates. Kali terakhir mereka kalah di kandang sendiri adalah kepada Brighton pada Mei yang lalu (3-0), manakala Arsenal telah kalah lebih banyak perlawanan daripada menang dalam pertemuan head to head di Liga Perdana (M4, S3, K5), menjadikan perlawanan ini sangat mencabar bagi pasukan Arteta.

 

Ini dapat dibuktikan dengan jelas apabila Brighton telah memenangi semua tiga lawatan terakhir mereka ke Stadium Emirates, dengan menjaringkan lapan gol. Kemenangan mereka 3-0 pada Mei lalu hampir menamatkan impian Arsenal untuk mengejar gelaran juara, dan juga merupakan kali terakhir Seagulls itu mencatatkan kepingan bersih dalam Liga Perdana. Selepas itu, semua 20 perlawanan mereka melibatkan kedua-dua pasukan menjaringkan gol.

 

Setelah melalui persaingan di Eropah, pengurus pasukan, Roberto De Zerbi, pasti ingin pasukannya mencari semula momentum mereka di arena domestik. Brighton bermula dengan ketidakpuasan di tangga ke-7, dengan jarak tujuh mata daripada empat teratas selepas hanya memenangi satu dari lima perlawanan tandang mereka di Liga Perdana (S1, K3) – kekalahan yang menyaksikan mereka kebobolan 14 gol.

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan

Penyerang Arsenal, Gabriel Jesus, adalah di antara pemain Arsenal yang mempunyai rekod menang-kalah positif dalam pertemuan dengan Brighton (M8, K3), dan dia akan mencari gol awal dengan empat daripada lima golnya musim ini dicetak sebelum separuh masa pertama.

Pemain Brighton, Pascal Groß, belum pernah mencetak gol dalam pertemuan dengan Arsenal, tetapi dia memberikan bantuan dalam kedua-dua perlawanan head to head musim lalu dan telah menyumbang secara langsung kepada lima gol dalam empat perlawanan terakhirnya di Liga Perdana (G1, B4).

Stat panas

Empat pertemuan head to head terakhir telah mencipta 16 gol, dengan purata empat gol setiap perlawanan.

 

Share.
Leave A Reply